V ČEM ŽÁCI CHYBUJÍ A JAK TO NAPRAVIT
Petr Husar, 10/2012Žáci 5. tříd mají osvojeny základy početních operací. Umějí sčítat, odčítat, násobit a dělit. Na základě těchto operací umějí řešit různé slovní úlohy. Většinu matematických úloh pro 5. třídu lze rozdělit do dvou směrů. Na technické příklady, kde žák nemusí moc logicky přemýšlet, ale kde je třeba předvést dovednosti technických úkonů. A potom na příklady, kde je nutné zapojit ve velké míře logiku. Chybou někdy je, že se žák snaží řešit logické úlohy paměťově. „Vzpomíná“ na přesný naučený postup, místo aby se snažil sám přemýšlet, jít v úloze logickými kroky kupředu. To žáci někdy provázejí vysvětlením: „To jsme neprobírali.“ Zde cítím náš hlavní úkol: naplnit je odvahou, získat je pro matematickou tvořivost, naučit je nebát se, experimentovat, neustále něco zkoušet. Dalším standardním nedostatkem je ztráta vize v úlohách, kde je třeba na sebe řadit více logických kroků a krůčků. Žák-řešitel postoupí pár kroků vpřed, ale pak ztratí nit a souvislost, najednou neví, kam vlastně míří. To lze překonat tak, že děti neřeší hned na začátku ty nejtěžší možné úlohy s mnoha logickými kroky, ale začnou snazšími, kratšími výpočty a postupně se propracují k úlohám středně těžkým, delším a potom až k těm nejtěžším. Poslední slabinou, kterou bych zmínil, je nedostatek zpětné kontroly. Žáci v 5. třídě mají takovou radost, že řešení kamsi dotáhli, že už je na ně příliš náročné dokončit celý výpočet opravdu dobrou zkouškou. A tak velmi často napíšou do odpovědi výsledek, který je na první pohled chatrný či nemožný. Opakovaně je vedeme a řídíme k tomu, aby vždy prověřili, zda jejich výsledná hodnota odpovídá všem uvedeným údajům v zadání, ale chápeme, že v tomto věku schopnost opravdu přesné a detailní zkoušky, která výpočet totálně prověří, je něco opravdu nesmírně složitého. Období páté třídy je pro učení matematiky a rozvíjení logiky pro učitele velmi vděčné. Děti ještě lační po vzdělání a každá dosažená znalost je pro ně velkou hodnotou. V průběhu přípravy dělají velké kroky kupředu a i zmiňované nedostatky časem odstraňují.