Online archiv

Vydání: 10/2015

ABITURIENTSKÝ VEČÍREK

Ervín Bedrníček, 10/2015
K restauraci U Fialového cvrčka dorážím se zpožděním. Jako jediný češtinář na škole v předdůchodovém věku jsem totiž předsedal porotě recitační soutěže Hálkovo pírko. Poslední soutěžící, autistický žák Nejezchleba s fotografickou pamětí, si vybral historický epos Husita na Baltu, který přednesl bohužel celý. U cvrčka se dnes koná sraz abiturientů ze základní školy po třiceti letech. Obloukem se vyhnu zaparkovaným vozidlům svých spolužáků a u stojanu si připoutám zánovní kolo, o němž Brůna z 9. B prohlásil, že na něm Kubiš kdysi prchal od atentátu na Heydricha. V duchu už si připravuji odpověď na otázku, co dělám. Nejspíš řeknu, že novináře, když přece píšu ty fejetony do Rodiny a školy. Chlubit se tím, že učím na základce, kam jsme všichni osm let chodili, takže můj kariérní postup dělá de facto jeden a půl metru (ze druhé lavice na stupínek), se nejspíš nebudu. Při vstupu do sálu, který je plný obézních a plešatých osob, v nichž po chvíli poznávám souputníky své školní mladosti, se snažím nikomu nepodávat ruku. Během Hálkova pírka jsem totiž opravoval čtvrtletky aušusovou propiskou. Třídní tlouštík Semerák však záhy klopýtne o můj batoh, z něhož se vysypou diktátové sešity a hopík zabavený při suplování. „To je pana žurnalisty!“ vrací mi hopík třídní ironik Janatý. Jelikož míček nechytím, skončí v překapávané kávě jedné ze spolužaček, které si prohlížejí fotografie svých dětí a jejich dětí. „Nic si z toho nedělej,“ utěšuje mne věřící spolužák Stibůrek, který pracuje jako knihovník v bibliobusu, což mne zvláštně uklidňuje. „Já si tvého povolání vážím, vždyť i Kristus byl učitel,“ šeptá Stibůrek. „No jo, jenže za jeho časů nebyla wifina,“ oponuji mu s tím, že by musel udělat zázrak, aby jeho radostnou zvěst mládež zaznamenala. „Třeba zjevit se v tabletu nebo tak něco,“ uvažuji nahlas a ubrouskem si drhnu z dlaní stigmata červené propisky. „Tak co deváťačky, Ervíne?“ zahlaholí na mne podroušený třídní donchuán Zoulík řečený Zoulas a naznačí nemravný posunek. Snažím se mu vysvětlit, že mé erotické myšlenky ohledně žákyň by se daly spočítat na prstech jedné ruky neopatrného truhláře. „Prodloužený romantický víkend bych raději strávil se stařenkami z hospicu než s uječenými puberťačkami,“ říkám po pravdě, avšak Zoulas mi nevěří a raději se přesune ke kypré spolužačce Durdíkové, které se snaží vylovit drobek medovníku z výstřihu. Další spolužáci se rozdělí do dvou skupin. Jedni mi spílají kvůli prázdninám a druzí mě litují. S přibývajícím alkoholem přibývá těch druhých. Spolužačka Vokolková mi vypráví o dceři, která si ráda hraje na školu. „Když učí plyšáky, je to v pohodě, ale jakmile začne učit děti od sousedů, skončí to tím, že ti sígři naházejí křídy za gauč a moji Haničku honí s ukazovátkem po pokojíčku.“ „Tak to má fakt jako ve škole,“ říkám uznale. Jukebox začne vyhrávat staré pecky. „Mozek zvolna vnímat přestává kantorova slůvka laskavááá, ou ou ou,“ kníká z reproduktoru zpěvák Štaidl. Po prvních tónech se ke mně přivine ovíněná spolužačka Kadečková, právnička z kanceláře KadečkováKadeček, a špitá mi do ucha, jak jí při potápění na Barbadosu došlo, že její práce nemá smysl a že by chtěla učit. Upozorním ji, že by se pak mohla potápět leda ve vaně. „Nevadí. Mně by stačilo vidět rozzářené oči těch andílků,“ blábolí Kadečková a tiskne se na mne ňadry. Taktně zamlčím, že s kolegou nazýváme žáky Satanův potěr a předávám sťatou Kadečkovou panu Kadečkovi, který si pro choť přijel. Při placení s hrůzou zjišťuji, že nemám na útratu. „Nech bejt,“ říká spolužák Pětioký, „až tu bude obsluha nahoře bez, můžeš vypomoct u nádobí.“ Pětioký, který dvakrát propadl z matiky a jednou z přírodopisu, je totiž majitelem Fialového cvrčka. Kyprá spolužačka Durdíková za mne naštěstí účet zatáhne a nabízí mi odvoz ve svém BMW. Stydím se přiznat, že jsem tu na kole. Venku s úlevou zjišťuji, že mi bicykl někdo ukradl. Možná Brůna z 9. B. V autě na mě Durdíková mrká a nabízí mi místo u nich ve firmě. Jelikož však právě projíždíme kolem školy, chci zastavit. Všiml jsem si, že po Hálkově pírku zůstala rozsvícená učebna češtiny. „Seš ztracenej případ, Ervíne,“ vzdychne Durdíková. Místo polibku na rozloučenou mě požádá o telefon na Zoulíka.

PŘÍŠERNÉ PŘÍBĚHY VÁNOČNÍ

Marie Těthalová, 10/2015
Britský spisovatel Chris Priestley žije v Norfolku se svou ženou a synem. Píše pro děti i pro dospělé. Jeho poslední kniha Příšerné příběhy vánoční vyšla v nakladatelství Argo s ilustracemi české výtvarnice Lucie Strakové.

DOMÁCÍ DALAMÁNKY SE SALÁTEM Z ČERVENÉ ŘEPY

Iva „Olča“ Machová, 10/2015
ZDRAVÉ SVAČINY školnice Oliny

CO LETÍ U DĚTÍ HUNGER GAMES

J. N., 10/2015

FINANCOVÁNÍ ŠKOL SE ZMĚNÍ

Marie Těthalová, 10/2015
Mělo by se tak stát od příštího školního roku. Podle ministryně školství Kateřiny Valachové by školy měly z nového systému profitovat. Z reformovaného systému financování školství by měly mít užitek především malé školy, které jsou pro obce ale životně důležité. Ne nadarmo se říká, že když se na vesnici zruší hospoda a škola, je to její konec. Debatu o financování regionálního školství uvedla na ministerské konferenci, která se v listopadu konala v Poslanecké sněmovně, Pavla Katzová. Upozornila na to, že stát garantuje ústavní právo na vzdělávání a financování školství a že zřizovat jiné školy než státní je možné jen za stanovených podmínek. „Stát nese náklady na provoz škol, podporuje veřejné školy, ale není jeho povinností nést úplně všechny náklady. Systém financování vzdělávání je výkonem státní moci nastavený zákonem. Kraje a obce mají právo na samosprávu a školství je jednou ze základních státem garantovaných služeb.“

PROČ SE VLÁDCI BOJÍ UČEBNIC HISTORIE?

Jiří Lacman, 10/2015
Vždy, když je v nějakém článku či knize autor Černých baronů Miloslav Švandrlík nazýván Miroslavem, zbystřím. Ačkoli jde o drobnost, obvykle za ní v textu následují další nepřesnosti a omyly. V případě učebnice Moderní dějiny pro střední školy to naštěstí neplatí.

ZIMNÍ KOLÁŽ

Dana Skotnická, 10/2015
MATERIÁL A POMŮCKY:

VÁNOČNÍ HVĚZDA

Dana Skotnická, 10/2015
MATERIÁL A POMŮCKY: houbičky na nádobí * temperové barvy * čtvrtka A4/A3 * podložka na modelování/talíř na míchání barev

HODNÝ SAMARITÁN

Daniela Kramulová, 10/2015
PROČ SI NEPOMÁHÁME?

ŠKOLA ZA VÝLOHOU

Markéta Klempířová, 10/2015
Filozofie domácí školy Za výlohou je pomyslně i skutečně výuka za výlohou, kam může kdokoli nahlédnout. Pojďme se tedy podívat dovnitř očima jedné ze zakladatelek tohoto nevšedního pedagogického projektu.

PRÁVNÍ PORADNA

10/2015
DOZOR NA PLAVÁNÍ

JAKÉ BYLY REAKCE DĚTÍ A RODIČŮ?

10/2015
ADÉLA (12 LET): Co se mi na stavbě líbí?