Mateřská škola a životní prostředí
Mgr. Jana Filipová, 10/2010V minulém školním roce se hlavním cílem výchovy a vzdělávání v naší mateřské škole stalo v dnešní době stále aktuálnější téma – ekologie. I když rozvoji elementárních návyků vedoucích děti k odpovědnému postoji k životnímu prostředí věnujeme pozornost každoročně, nyní jsme se snažili zabývat se touto otázkou trochu hlouběji. Hned na začátku září jsme naše téma zahájili účastí na zábavně-naučné ekoolympiádě. Akce formou nejrůznějších soutěžních disciplín seznamovala děti i dospělé s významem třídění odpadů. A tak jsme skládali z papíru, házeli víčky na cíl, hráli ekopexeso, ale největšímu zájmu se u dětí těšil slalom s popelnicí. Z akce jsme neodešli s prázdnou, ale odnesli jsme si zajímavé materiály, hry a omalovánky k tématu. Třídit odpad jsme začali i u nás ve školce a do všech tříd pořídili barevně rozlišené odpadkové koše, jejichž obsah jsme pak s dětmi odnášeli do sběrných kontejnerů. Také rodiče měli možnost přispět k našemu společnému dílu. Byla vyhlášena soutěž ve sběru starého papíru, víkend bez aut nebo tvořivé odpoledne, kde děti společně s rodiči pracovali s odpadovým materiálem. Výsledky jejich šikovnosti a fantazie, jako vláček nebo chobotnice z PET lahví, obrázky z barevných víček, město z krabiček, pak zdobily naši školu. Odpadový materiál byl k tvoření a hrám využíván v průběhu celého roku. Oblíbené byly zejména stavba pyramid z plechovek nebo velké papírové krabice, které si děti pomalovaly a využívaly jako domečky a úkryty. S příchodem zimy jsme vybavili naši školní zahradu novými krmítky a pravidelně sypali ptáčkům. Nezapomněli jsme ani na labutě na naší řece Dyji. Další možnosti, jak poznávat a chránit přírodu, pak přineslo jaro. Společně s dětmi jsme si zřídili několik nových záhonků a následně seli, zalévali, pleli a pozorovali rostoucí ředkvičky, cibuli nebo afrikány. Naši zahradu také zkrášlilo několik nových malých smrčků. V každé třídě navíc vznikl malý koutek živé přírody, kde se např. pěstovaly malé duby z žaludů nebo chovali šneci. Nejvíce jsme pak krásy přírody vnímali při vycházkách do lesa. Škoda jen, že nám rozmarné deštivé počasí nedovolilo chodit tam častěji. Poznávali jsme také zvířátka. Ať už exotická v chovatelském koutku v Domě dětí a mládeže ve Znojmě, nebo i domácí na malé farmě v nedalekých Tavíkovicích. K tématu ekologie se pak vztahovala také dvě divadelní představení, která jsme měli možnost zhlédnout. Maňáskové divadlo z Hodonína děti poutavě poučilo, jak se mají chovat k přírodě a pomáhat jí, a úspěch slavila také pohádka o vodníkovi, který si nenechal znečistit svůj rybník. Náš „rok ekologie“ pak vyvrcholil oslavou Dne Země, která proběhla 22. 4. 2010. Všechny třídy připravily pro naši Zemi k svátku malý dárek – písničku nebo básničku, a tak zaznělo např. Naše Země kulatá je nebo Kolik je na světě moří. Na dvorku jsme si pak nakreslili velký kruh – zeměkouli – a vyzdobili ji vším, co děti v průběhu roku vytvořily a co na Zemi patří. Oslavu jsme zakončili vyhodnocením soutěže ve sběru papíru. Odměněni byli nejlepší sběrači z každé třídy a také vítězná třída. Ta si za odměnu odnesla dort ve tvaru stromu, který dětem připomínal, že právě sběrem starého papíru přispěly k ochraně lesů před kácením. V celkovém pořadí znojemských škol, které se do sběru papíru zapojily, skončila naše MŠ na celkovém 8. místě z 26 škol, což je v konkurenci základních škol s mnohem větším počtem žáků opravdu pěkné umístění. Kromě tohoto úspěchu přinesl uplynulý školní rok také spoustu zábavy i poučení a věříme, že naše snaha nevyzněla naprázdno.