Online archiv

Vydání: 7/2006

Poruchy učení a chování

7/2006
DYS-centrum Praha je dobrovolné nezávislé sdružení občanů a právnických osob, kterých se jakýmkoli způsobem dotýká problematika specifických vývojových poruch učení a chování. Vychází z mnohaletých zkušeností s jejich řešením naúzemí ČR a zároveň navazuje na osvědčené zahraniční modely.Vzdělávací akce DYS-centra jsou pedagogům a psychologům i široké veřejnosti - rodičům dětí se SPUCH, studentům i dalším zájemcům.Informace na www.dyscentrum.org, e-mail: dyscentrum@dyscentrum.org, tel.: 233 370 262, mobil: 603 399 889.

Vzdělávací akce pro učitelky MŠ

7/2006
Krajské centrum vzdělávání PlzeňRespektovat a být respektován - Jak projevit uznání a ocenění

Počet dětí ve třídě MŠ

7/2006
Při kontrole z krajského úřadu nám bylo sděleno, že pokud nenaplníme třídy MŠ na počet 27 dětí ve třídě na celodenní docházku, musíme pracovat na zkrácené úvazky. Ve vyhlášce o předškolním vzdělávání přitom stojí, že se třída MŠnaplňuje do počtu 24 dětí. Není nám proto jasné, proč máme mít ve třídě více dětí než je stanoveno ve vyhlášce.Podle § 2 odst. 2 vyhlášky č. 14/2005 Sb., o předškolním vzdělávání, ve znění pozdějších předpisů, se třída mateřské školy naplńuje nejvýše do počtu 24 dětí. Z tohoto počtu může zřizovatel povolit výjimku, nejvýše však o 4děti. To znamená, že do jedné třídy MŠ smí být přijato nejvýše 28 dětí. Tento počet nesmí být překročen.Stanovení výše normativů je zcela v kompetenci krajských úřadů. Krajské úřady musí postupovat v souladu s vyhláškou č. 492/2005 Sb., o krajských normativech. Stanovení výše úvazků je také v kompetenci konkrétního krajskéhoúřadu.PhDr. Marta Jurková, Ph. D. MŠMT ČR

Čtyřhodinové děti -„horký brambor“ pro úřady

foto Luboš Liška, 7/2006
Do naší redakce dorazilo několik dopisů, které se zmiňovaly o problému s normativy na čtyřhodinové děti. Zařazování čtyřhodinových dětí do MŠ je podle všeho spojeno s nemalými problémy, a proto jsme se rozhodli věnovat tétootázce více prostoru.Poznáte, kdo chodí na čtyři hodiny denně?

Úhel pohledu

Mgr. Marie TěthalováNakreslila Amálka Kotasová, MŠ Libušina, Brno., 7/2006
Na začátku byl celkem dobrý nápad - náš stát dal rodičům, kteří čerpají rodičovskou dovolenou, šanci vylepšit rodinný rozpočet a něco málo si přivydělat. Původní řešení, které matkám a otcům na rodičovské dovolené poskytlomožnost vodit dítě do MŠ na pět dní v měsíci, nebylo moc dobré - tzv. pětidenní děti prožívaly stálou adaptaci, byly vytrženy z běžného dění ve školce, špatně si hledaly kamarády… A tak se „zrodily“ čtyřhodinové děti.Bohužel ale není po problému, naopak se zdá, že mateřské školy, které mají čtyřhodinové děti zapsány, jsou na tom špatně - dostanou méně peněz, musí snížit učitelkám i provozním zaměstnancům úvazky… Snižování úvazků alepostrádá logiku - pokud se ve třídě sejde 27 dětí a řekněme 6 z nich je čtyřhodinových, učitelce tím práce neubude. Ani kuchařka a uklízečka nemusí pracovat méně.A co čtyřhodinové dítě, jak je na tom ono? Může jet se školkou do divadla nebo na výlet, když akce většinou přesáhne jeho povolené 4 hodiny? Stihne se ve školce vůbec naobědvat? Mateřské školy tak často chtě nechtě porušípředpisy, protože v zájmu dítěte povolený čas přetáhnou. Nebo snad ne? Jak je to u vás? Napište nám své zkušenosti s fenoménem „čtyřhodinových dětí“, podělte se s námi o svůj názor.

Dítě s ekzémem v mateřské škole

Mgr. Marie Těthalová, 7/2006
Možná i vy máte ve třídě dítě, které souží atopický ekzém. Všímáte si toho, že se často škrábe, je neklidné, stěžuje si, že je svědí kůže, prostě se necítí dobře. Lze mu nějak pomoci?Dítěti postiženému ekzémem dáme raději štětec.

Logopedie není nuda

PaedDr. Alena Váchováfoto Hana Braunová, 7/2006
Pro úspěšnou nápravu vady řeči je třeba děti vhodně motivovat. Cvičení musejí být zábavná a děti se při nich nesmí nudit. V tom nám pomohou vhodně zvolené pomůcky a hry.Zajímavá obrázková knížka je plná námětů pro

Dítě a nejmilejší hračka…

Miloslava Pecinováfoto Miroslav Čačík, 7/2006
Každý mrňavý človíček má doma svůj poklad, o který se nechce s nikým dělit. Tvrdošíjně jej stěhuje na noc k babičce, na dopoledne do školky, na týdenní dovolenou s rodiči…„Chlupatý medvídku, dobrou noc!“

Každý začátek je těžký

Mgr. Marie Těthalováfoto Luboš Liška, 7/2006
Se začátkem školního roku přicházejí do mateřských školek nováčci. Někteří tuto změnu snášejí snadno, jiným přináší adaptace na nové prostředí velké problémy.„Já kreslit nebudu, chci domů za maminkou!“

Když se rodiče s učitelkou nebaví

PhDr. Daniela KramulováNamalovala Zuzanka Nelešovská, MŠ Líšná., 7/2006
Nejdůvěrnější prostředí bývá doma, ovšem pro kluky a holčičky, kteří denně navštěvují MŠ, se tím druhým nejbližším místem stává „jejich“ třída. Pokud hlavní osoby těchto dvou světů, rodiče a učitelky, vzájemně nekomunikují,odnáší to v první řadě dítě.Až vyrostu, budu paní učitelka.

Jak se vyvíjí počáteční psaní dětí?

PaedDr. Milena LipnickáNakreslil Franta Felix, Praha 8., 7/2006
Snižování věkové hranice, kdy děti začínají objevovat psaní, povzbuzuje rodiče i odborníky, aby se zamysleli nad způsoby jeho rozvíjení už v předškolním období.Taky rádi chodíte do ZOO?

Možnosti výtvarné výchovy (1)

Mgr. Petra Šobáňováfoto Petra Šobáňová, 7/2006
Oblíbené výtvarné činnosti se v praxi objevují buď jako spontánní neřízené aktivity, nebo jako aktivity řízené, a to v podobě výtvarných námětů postupně předkládaných bez vnitřní souvislosti.