Online archiv

Vydání: 3/2006

Konference o LMD

3/2006
Centrum pro rodinu a sociální péči a Institut výzkumu dětí, mládeže a rodiny Fakulty sociálních studií Masarykovy univerzity pořádají ve dnech 3. a 4. dubna konferenci pro odbornou a rodičovskou veřejnost na téma Úspěšný život slehkou mozkovou dysfunkcí.3. 4. v 17 hod. se koná přednáška PhDr. Jiřiny Prekopové Bezpodmínečná láska jako jedna ze základních životních potřeb člověka. 4. 4. v 9 hod. zahájí konferenci prof. PhDr. Vladimír Smékal, CSc. Témata přednášek: raná péčeo děti s vývojem k LMD, dítě s LMD a škola, zvládání situací každodenního života dítěte. Na programu konference jsou také workshopy a prezentace posterů. Informace na www.crsp.cz.Uzávěrka přihlášek 21. 3. 2006. Kontakt: CRSP, Josefská 1, 602 00 Brno, Petra Škrdlíková, tel. 542 217 464, 731 402 757, e-mail: petra.skrdlikova@centrum.cz

Setkání ředitelek MŠ

Nakreslila Martinka Valášková, MŠ Ostrava, 3/2006
Celostátní setkání ředitelek MŠ pořádají Centrum celoživotního vzdělávání Jezerka Pardubice a SPGŠ Litomyšl ve dnech 7.-9. června v Litomyšli. První den jsou na programu přednášky na téma Aktuální otázky předškolního vzdělávání(PhDr. M. Jurková, MŠMT ČR, Mgr. V. Bláha, ČŠI Pardubice, Bc. I. Tlapáková, KÚ Pardubického kraje). Druhý den proběhnou praktické semináře a dílny (řízení MŠ, evaluace, plánování, zkušenosti se ŠVP). Poslední den je věnovánprávní poradně.Závaznou přihlášku zasílejte na adresu: CCVJ, o.p.s., Za Pasáží 657, 530 02 Pardubice nebo na jiraskova@ccvj.cz. Uzávěrka přihlášek: 30. 3. 2006. Informace na tel.: 466 046 112, 737 308 758, e-mail: jiraskova@ccvj.cz,www.ccvj.cz (Monika Jirásková - garant akce).

Problémy MŠ

3/2006
Na setkání, které zorganizovala Asociace mateřských škol regionu Jičín v lednu 2006, projednávaly učitelky a ředitelky MŠ problémy, které nastaly přijetím zákona č. 204/2005 Sb., kterým se mění zákon č. 117/1995 Sb., o státnísociální podpoře. Jedná se o docházku dětí na čtyři hodiny denně. Účastnice zformulovaly připomínky z praxe MŠ na Jičínsku:

Studium učitelství pro MŠ

PaedDr. Radmila Burkovičová, 3/2006
Pedagogická fakulta Ostravské univerzity v Ostravě oznamuje, že v akademickém roce 2006/2007 otevírá nový studijní obor, a to Učitelství pro mateřské školy pro kombinovanou formu studia. Jedná se o tříletý bakalářský obor.Přihlášky s požadovanými doklady je nutné doručit na studijní oddělení do 15. 4. 2006. Uchazeči budou přijímáni na základě výběrového řízení podle kritérií uvedených na www.osu.cz/fpd/. Studijní program je zaštítěn Katedroupedagogiky primárního a alternativního vzdělávání. Garantkou studia je PaedDr. Radmila Burkovičová.

Jak pracuje ČV OMEP?

Nakreslila Anežka Doktorová, MŠ Korálek, Pardubice., 3/2006
Český výbor světové organizace pro předškolní výchovu OMEP se v roce 2005 podílel na mezinárodní spolupráci a aktivitách v oblasti předškolní výchovy, spolupracoval s organizacemi předškolní výchovy v ČR, dalšími nevládnímiorganizacemi, školami, Pedagogickým muzeem J. A. Komenského v Praze, s MŠMT ČR.Ústředním tématem roku 2005 byla mezinárodní konference na téma"Péče o nejmenší děti od narození do tří let - výzva pro rodinu i komunitu", která se konala v dubnu v Brně. Konference se zúčastnili odborníci zšestnácti zemí. Téma konference vycházelo z vypracovaného tématu celosvětové organizace OMEP.V březnu a v květnu se konaly přednášky na téma"Možné přístupy při tvorbě rámcového vzdělávacího programu"a"Tvorba třídních vzdělávacích programů", které připravila PhDr. Eva Šmelová, Ph.D., zPedagogické fakulty v Olomouci. Semináře JUDr. Voldřicha, které byly v plánu, se z finančních důvodů nekonaly. Na rok 2005 neobdržel ČV OMEP žádnou finanční dotaci.V červnu proběhla ve VOŠ pedagogické ve Svatém Janu pod Skalou ve spolupráci s OMEP mezinárodní konference na téma"Nové perspektivy v kognitivním a interkulturním vzdělávání - od předškolní výchovy k informační společnosti".K aktuálním tématům o předškolní výchově se uskutečnilo"Bilaterální setkání českých a slovenských specialistů v oblasti předškolní výchovy"ve Znojmě. Účastníci navštívili mateřskou školu a Střední pedagogickouškolu. Se zástupci Slovenského výboru OMEP jsme se sešli v Brně a ve Znojmě.Zástupci ČV OMEP v poradním sboru při MŠMT ČR řešili společně s ostatními členy připomínky k legislativním návrhům a podávali aktuální informace z MŠMT členům OMEP. Mezinárodní archiv OMEP, který vede PhDr. Věra Mišurcová,je uložen v depozitáři Pedagogického muzea J. A. Komenského v Praze 10. Členové ČV OMEP publikovali také v odborných časopisech (Informatorium 3-8, Učitelské noviny, Predškolská výchova).Počet členů OMEP se stabilizoval, činí zhruba sto členů, kterými jsou převážně pedagogové. Proto je úkolem do budoucích let nabízet členství i dalším odborníkům z řad zdravotníků a dalších profesionálů zabývajících sedětmi do osmi let. V březnu 2005 proběhly nové volby do předsednictva ČV OMEP. Od května 2005 je předsedkyní ČV OMEP Jarmila Kotrbová, ředitelka MŠ a SMŠ pro děti zdravotně oslabené v Praze 8.31. března 2006 od 13 hodin se v ZŠ K. V. Raise, Slezská 21, Praha 2 uskuteční výroční členská schůze OMEP. Jsou zváni všichni členové i další zájemci o členství v OMEP.Přednášky PhDr. Evy Šmelové, Ph.D., k plánování a tvorbě vzdělávacích programů a hodnocení vzdělávacího procesu budou pokračovat v dubnu, červnu, září a listopadu 2006 v MŠ Korycanská v Praze 8. Prosíme zájemce o tytopřednášky, aby se do 15. března přihlásili na e-mail: j.kotrbova@volny.cz. Podle počtu účastníků vás budeme zpětně informovat o termínu přednášky.Kontakt: ČV OMEP, MŠ Korycanská 14, 181 00 Praha 8, tel.: 233 553 134, e-mail: j.kotrbova@volny.cz.

RELAXACE V KAŽDODENNÍM ŽIVOTĚ

Bc. Jana Chvátalová, 3/2006
Charly Cungi, Serge Limougin Praha, Portál 2005, 159 s.

DĚTI HRAJÍ DIVADLO

Mgr. Marie Těthalová, 3/2006
Eva Cílková, Irena Hříbková Praha, Portál 2005, 150 s.

Barevný týden

Lenka Kerestešiová, 3/2006
Před Velikonocemi jsme v naší mateřské škole vyhlásili barevný týden. Každý den jsme přišli do školky v oblečení určité barvy. Pondělí bylo žluté, úterý červené, středa měla modrou barvu, ve čtvrtek jsme byli zelení a pátek jsmeprožili v různobarevném, strakatém oblečení.Výzdoba ve třídě byla ve stejném barevném duchu jako naše oblečení. Do hry se zapojily také paní kuchařky a nachystaly nám barevná jídla. Rajská omáčka, špenát i tvarohové knedlíky polité borůvkovou omáčkou nám moc chutnaly.Každý den jsme si také vyzkoušeli některou z technik zdobení kraslic - tisk bramborovými tiskátky nebo polepování drobnými těstovinami. Mezitím nám za okny vyrašilo osení a tak jsme si v pátek mohli odnést misku sezelenými stonky, mezi něž jsme zapíchli špejle s kraslicemi. Chlapcům se z celého barevného týdne asi nejvíce líbilo pletení pomlázky. Však s ní také vyšupali všechna děvčata.

Skřítkování

Daniela Klímová, 3/2006
I v tomto roce uspořádala MŠ a ZŠ Libáň pro děti akci s názvem Skřítkování. Říká se, že jednou do roka se nám otvírá tajuplný svět skřítků, čar a kouzel. Tito skřítkové, kteří v podzemí a ve skalách chrání své poklady, se zjevípouze hodným lidem, a to pouze na jeden jediný den. Letos se ukázali 20. ledna 2006 v prostorách Základní školy v Libáni a pozvali nás do své Kouzelné země.Děti se v ní setkaly se Šiškovým skřítkem, který byl moc smutný, protože se mu z jeho kouzelného košíčku rozkutálely šišky a on je nemohl najít. Děti mu ale pomohly šišky najít a vrátit je zpátky. Objevil se zde i Vodnískřítek s prosbou o pomoc při hledání kouzelných šupinek pro rybičku. Ztratila je prý při sáňkování a teď je smutná a pláče. Houbovému skřítkovi zase děti pomohly uvařit houbovou polévku. Se Skotačivým skřítkem si zadováděly aPtačímu skřítkovi pomohly v přebírání zrníček pro ptáčky, aby měli i v zimě co jíst a mohli nám na jaře a v létě krásně zazpívat. Květinovému skřítkovi se stýskalo po květinkách, a tak mu děti namalovaly různé barevné kytičky.K dětem přitančila i Zimní víla, která přináší zimu a ráda si hraje se sněhovými vločkami.Byli jsme moc rádi, že i přes nepřízeň počasí na tuto akci přišlo mnoho dětí a rodičů, a těšíme se na další společné akce.

Naši čápi

Miroslava Vykoupilováfoto MŠ, 3/2006
Máme to štěstí, že se čáp bílý vrací již téměř třicet let na starý komín domu sousedícího s mateřskou školou. Zpravidla první týden v dubnu prožíváme společně velkou radost, že se nám čápi z jižních krajů v pořádku vrátili.Nejprve přiletí"pan čáp"a jakmile opraví hnízdo (často březovými proutky, které jsme s dětmi nanosili na hromádku na školní zahradě), přilétá"paní čápová".Přímo z oken mateřské školy a ze školní zahrady můžeme po celé dny pozorovat ladnost a krásu letu čápa, opravy hnízda, čapí námluvy, čapí tance a veselý klapot zobáků, který se rozléhá do všech světových stran. Zanedlouhonastává doba, kdy se čapí pár trpělivě, mnohdy v dešti, větru a sněhových plískanicích, střídá v sezení a zahřívání vajíček. Odpočítáváme dny, kdy se malá čápata vylíhnou. Protože je hnízdo hluboké, zpočátku nejsou mláďatavidět, a proto netrpělivě čekáme, až povyrostou a začnou vystrkovat hlavičky. A protože"pan čáp"a"paní čápová"jsou pilní rodiče a neúnavně shánějí potravu, mláďata rostou jako z vody.Několik dnů se dohadujeme, kolik jich tam vlastně je. Brzy je to jasné, v hnízdě bývají většinou tři čápata. S velkým zaujetím pozorujeme první pokusy o létání. Nejprve stačí dovednosti a síly mláďat jen na nejbližšístřechy, ale zanedlouho létají a krouží nad celou vesnicí. Je krásné je pozorovat, jak létají kolem našich oken nebo nad našimi hlavami.Po celou dobu hnízdění jsou nám čápi velkou inspirací, a to nejen při tvořivých činnostech. Kreslíme je, malujeme, modelujeme, vytváříme z krabiček a jiných materiálů. Děti velmi rády poslouchají povídky, bajky a pohádky očápech, každoročně se o nich naučíme spoustu básniček a písniček. Nejoblíbenější hra v tomto období je pohybová hra"Na čápa a žáby". Zkrátka - čáp je náš každodenní pozorovatel a kamarád, který nám pomáhá přiměřenouformou seznamovat děti s nutností ochrany přírody a životního prostředí.Když se začínáme těšit na prázdniny, pomalu se s čápy loučíme, neboť odletí většinou dříve, než se po prázdninách do školky vrátíme. Vzpomínáme na ně celou zimu:"Jaký osud je na jejich dlouhé cestě nebo v jižníchkrajích čeká?","Vrátí se k nám zase příští rok?","Nezabloudí?"Jsme rádi, že se to každý rok opakuje a už se zase těšíme na další jaro a na naše čápy.

Bonifácova školička

Milena VlkováNamaloval Jakub Leskovjan, MŠ Lišná, 3/2006
Ve třídě Berušek začala v listopadu Bonifácova školička. Jednou za dva týdny, vždy ve středu, přicházejí děti s maminkami za velkým plyšovým slonem Bonifácem. Bonifác má pro děti připraveny různé úkoly, ale také všem drží palce.Každá hodina začíná společnou hrou - to abychom se všichni lépe poznali a užili si legrace. Potom nás čeká hodně práce. Začínáme říkadlem, při kterém si procvičíme prsty na obou rukou, napodobíme hru na klavír, také jsmesi zkusili, jak se solí (jemná motorika). Potom již následují pracovní listy na rozvoj grafomotoriky. Maminky kontrolují správné sezení u stolu, správné držení tužky a také své děti povzbuzují pochvalou, aby se vše lépe dařilo.Další úkoly jsou z oblasti sluchové analýzy a syntézy - pojmenování předmětů, vytleskání slabik, rozlišení první hlásky ve slově. V další části hodiny si procvičíme pojmy nahoře, dole, vpravo, vlevo, geometrické tvary(matematické představy). Zkoušíme také rozpoznat různé zvuky, které slyšíme (sluchové vnímání) a se zavázanýma očima poznáváme různé předměty (hmat). Na závěr si společně vyprávíme známou pohádku.Děti mají po celou dobu opravdu hodně práce a snaží se ze všech sil. Na konci hodiny je čeká sladká odměna a pomazlení se slonem Bonifácem. Z každé lekce si maminky odnášejí domů pracovní listy a náměty a mají dva týdnyčas na to, aby doma s dětmi vše procvičovaly.

Bodlinka

Hana Králová, 3/2006
Do mateřské školy nikdy nechodil, je ze všech nejmenší, ale přesto si umí sjednat respekt. Mnoho toho"nenamluví". Přes den s ním není"řeč", v noci by se"bavil"ale nemá s kým. Má pro sebespeciálně sestavený jídelníček, školkovou (mírně upravenou) stravou nepohrdne, ale nejvíce si pochutná na"psích a kočičích"granulích.Uhádnete, kdo je tím záhadným kamarádem? Je to ježek západní - lépe řečeno"ježčí mimino"pokřtěné dětmi na Ťapku.V listopadu jej přivezli dospělí kamarádi ze Sdružení Mladých ochránců přírody ČSOP z Prahy 1 a ze Záchranné stanice pro volně žijící živočichy. A tak začala naše spolupráce na ekovýchovném programu"Bodlinka",který podporuje MŠMT a Magistrát hl. m. Prahy.Tento program v rámci praktické environmentální výchovy umožňuje dětem přímý kontakt s přírodou, posiluje některé vlastnosti (pečlivost, starostlivost, systematičnost) a především přispívá k lepšímu poznání přírodníchzákonitostí. Zajišťuje přežití malých zdravých ježků z pozdních nebo druhých vrhů, kteří by ve volné zimní přírodě určitě zahynuli. Díky péči dětského kolektivu ježek dosáhne určitou váhu, usne"zimním spánkem", poprobuzení je buď dokrmen a nebo rovnou vypuštěn do volné přírody (z programu"Bodlinka").Pěkně si, Ťapko, přes zimu"schrupni", a na jaře tě s dětmi vzbudíme písničkou. Tak, jako jsme tě ukolébavkou na podzim uspávali.