LOGOPEDICKÁ STĚNA
3/2016V posledních letech u dětí stále přibývá logopedických vad. Pokládáme proto za důležité sledovat vývoj řeči právě u dětí předškolního věku. Některé školky, jako je ta naše, se nacházejí dále od měst a dojíždění za odbornou péčí je pro rodiče komplikovanější. Proto se snažíme vytvářet vhodné podmínky a vybavení pro prevenci a nápravu řeči přímo v MŠ. Díky projektu - výzvě MŠMT „LOGOPEDIE NA DOTEK V MŠ CHORYNĚ" jsme přispěli ke zvýšení kvality vzdělávání dětí předškolního věku v oblastí logopedie. V rámci tohoto projektu jsme nechali proškolit jednoho pedagogického pracovníka školy na „Kurzu primární logopedické prevence" v rozsahu 60 hodin. Takto proškolený pedagog dokáže u dětí rozvíjet správné řečové schopností a rozliší vady, které je potřeba řešit s odbornou pomocí. Upozorní na ně rodiče, kteří s dítětem následně vyhledají odbornou pomoc. Na zahradě školy jsme již v minulých letech nechali zhotovit logopedickou stěnu, kterou jsme rozšířili o další panel „maňáskové divadlo, magnetickou tabuli, zvonkohru a logopedické pexeso" V současné době si tak dětí s pomocí pedagogů rozvíjejí své řečové schopností i hrubou a jemnou motoriku u panelů, které vybízejí ke hře logopedického pexesa, hraní písniček na zvonkohru, procvičování správné artikulace hlásek a písmen u logopedického zrcadla, prohazování míčem zadané hlásky, nebo určování počátečních písmen slov. Větrníky dětem napomáhají ke správnému dýchání a jsou i prevencí proti koktavostí. Sluchový strom zdobený lesními zvířaty procvičuje sluchové vnímání dětí a rozlišování hlásek i barev. Z výukových logopedických pomůcek jsme nově pořídili pět tabletů s programy PMQ, odbornou literaturu a další pomůcky k logopedii. Pro vyšší efektivnost si mohou rodiče půjčovat od logopedické asistentky, která zde externě 4 hodiny týdně s dětmi pracuje, některé pomůcky, literaturu a tablety domů. Probíhá tak efektivní spolupráce s rodiči, kteří doma se svými dětmi trénují nápravu řeči podle instrukcí pedagoga. Díky tomuto projektu pozorujeme v letošním roce vyšší úroveň logopedické péče v naší mateřské škole, lepší spolupráci s rodiči, ale hlavně i lepší úroveň řečových dovednosti děti. •