Zapomeňme na pracovní listy jako hlavní měřítko připravenosti! Nový Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání (RVP PV) staví do popředí sociální a emoční kompetence.
Hlavním cílem mateřských škol je tedy podporovat děti tak, aby zvládly každodenní život – aby měly sebevědomí, uměly navazovat vztahy a spolupracovat, řešit problémy a vyznaly se ve svých emocích a zvládaly je. To může zároveň velmi usnadnit jejich přechod do škol základních.
Předškolní vzdělávání má za úkol podporovat děti v jejich celostním rozvoji tak, aby byly připravené zejména na výzvy každodenního života. Proto je sociální připravenost důležitým předpokladem pro zdravé mezilidské vztahy a odolnost v budoucím životě a zároveň podmínkou úspěšné školní adaptace. Mateřská škola by měla podporovat a doplňovat rodinnou výchovu a vytvářet pro děti podnětné a bezpečné prostředí, v němž si mohou osvojovat dovednosti pro život.
Proč sociální připravenost?
Dítě může znát písmena, ale pokud nezvládá odloučení od rodičů, neumí vyřešit konflikt nebo vytrvat u úkolu, čeká ho těžký start. Sociální připravenost znamená, že dítě umí fungovat v kolektivu, přijímat pravidla, spolupracovat a zvládat emoce.
Placená zóna
Předplaťte si časopis a od dalšího vydání získáte neomezený přístup k článkům publikovaným od r. 2005 až do současnosti.