Děkuji panu Šturmovi za krásné zdůvodnění, proč říci osvojeným dětem pravdu. Vystihl podstatu toho, o čem jsem přesvědčená jako psycholožka na základě odborných poznatků, i toho, co cítím jako matka dvou dětí, které jsem neporodila. K názoru pana Riegra bych chtěla uvést toto: Když řeknu svému patnáctiletému dítěti, že je osvojené, bude to pro něj rána. Ne proto, že jsem mu to řekla, ale proto, že jsem mu to řekla až teď. Dítě si buduje svoji identitu od narození. Když mu důležitou informaci zamlčíme, buduje svou identitu na lži. Ale buduje ji – když mu pak ten základní kámen vezeme, všechno se zřítí a musí začít stavět znovu. Jak nemá cítit zmatek? Za druhé: Rodiče, nejbližší lidé, kterým věřil, ho patnáct let klamali. Fotkami maminky s polštářem pod šaty, výmysly o tom, jak si ho přinesli z porodnice… Jak jim má dál věřit? Kdo kolem to ještě věděl a hrál divadlo? Má vůbec smysl věřit lidem? Když osvojení dítěti zamlčíme, vytváříme v něm pocit, že jde o něco zlého, zač je třeba se stydět. Je velmi důležité, aby tohle věděli rodiče ještě dřív, než se stanou těmi „náhradními“. Je fakt, že osvojené děti se snaží hledat své rodiče, ale ne proto, aby se vykašlali na ty, kteří se o ně celý život starali – ti budou v psychologickém smyslu jejich rodiči stále a děti je budou dál milovat. Ale potřebují zaplnit prázdné místo ve svém životě, vidět ženu, jíž se podobají, chtějí vědět, jaký byl otec, jehož polovinu genetického materiálu nosí. Naše zkušenosti potvrzují, že když adoptivní rodiče podporují dítě ve snaze najít své kořeny, jejich vzájemný vztah to posílí. Nechci fatalizovat moc genů, byla bych ostatně jako osvojitelka sama proti sobě, protože doufám, že mnohé z genů mých dětí se neprojeví. Ale nemůžu se tvářit, že nejsou. Na nich závisí barva očí, vzhled, vzrůst, krevní skupina, náchylnost k některým nemocem, nadání, temperament… Něco se změnit dá, něco ne. Každý lékař se ptá na dědičné choroby, alergie v rodině. Podle mě postupuje jinak v případě, že uvedete „žádné“, než když řeknete, „nevím, neznám biologické rodiče“. Ale nejde jen o genetiku. Devět měsíců bylo mé dítě součástí těla jiné ženy, ovlivňovala ho její strava, zlozvyky (kouření, alkohol, drogy), psychický stav (deprese, odmítání dítěte…). To doba se podepsala na tom, jaké dítě je, a do jisté míry vysvětluje, proč je takové (např. fetální alkoholový syndrom). Po porodu bylo od té ženy oddělené – i to je stres a ztráta, kterou muselo nějakým způsobem zpracovat. Nejspíš zažilo kratší či delší dobu v ústavním zařízení s typickými deprivačními následky. Když si to všechno uvědomím, pomůže mi to lépe porozumět svému dítěti, jeho reakcím a chování. A pomůže mi to porozumět lépe i sobě samé, abych věděla, co mohu očekávat, čeho se vystříhat. Možná proto, že se náhradní rodiče silou moci snaží vytvořit „normální rodinu“, chovají se „nenormálně“. Domnívám se, že je úlohou odborníků, aby adoptivním rodičům pomohli pochopit, že osvojení znamená, že dítě celoživotně patří do dvou rodin. Když se náhradní rodiče vypořádají s vlastní neplodností a naučí se být hrdí na to, že jsou „náhradní“, pomůže jim to přijmout dítě takové, jaké je, podporovat ho v jeho jinakostech a netlačit ho do šatů, které mu nepadnou. Katarína Gromošová Psycholožka, lektorka slovenského programu „PRIDE“ na přípravu a podporu náhradních rodičů, sama je osvojitelka a pěstounka Reakce Tomáše Nováka (PD 1/2010) na moje hledání odpovědi NE v prosincové polemice mi připomněla rodiče, kteří pro svoje „ne“ našli argumenty v časopise Rodinný život (č. 58 /září 2001) právě v článku profesora Matějčka Rodičovství pravé a nepravé, v němž autor zvažuje téma rodičovství biologického a psychologického, „když cizí lidé přijímají cizí dítě za své“ – právě to nás vede k rodičovství, které jsme nazvali rodičovstvím pravým. V této souvislosti musím připomenout ještě další pojem, znějící obyčejně, civilně a nevědecky: „jeho lidé“. Tj. lidé, kteří toto určité konkrétní individuální jedinečné dítě vskutku a bez výhrad za své přijímají, přičemž toto dítě stejně tak úplně a bez výhrad za své přijímá je (str. 20). Tento argument byl pro rodiče, kteří se mi ozvali, potvrzením toho, že svému dítěti nemusejí říkat, zda je, či není biologicky jejich – protože jsou jeho pravými rodiči… Znovu to připomíná inspirace Ruperta Sheldraka. A vyvolává prosbu: Nenavádějme děti, aby si řešily nejasné interakce se svými rodiči testováním krevních skupin.
Placená zóna
Předplaťte si časopis a od dalšího vydání získáte neomezený přístup k článkům publikovaným od r. 2005 až do současnosti.