Reaguji na článek Islámský závoj -symbol svobody, nebo útlaku? (Tomáš Raděj a Josef Smolík, Psychologie dnes, 3/2006). Islámský šátek je bezesporu jedním z nejdiskutovanějších aspektů islámu. Bohužel je neustále považován zasymbol náboženské příslušnosti nebo dokonce útlaku žen. Podle mě to však není symbol. Je to prostě součást našeho oděvu jako třeba spodní prádlo. Jeho nošení také není otázkou toho, jestli jej dotyčná nosit chce nebo nechcenebo jestli to po ní chce její muž a podobně. Je to jednoduše povinnost každé muslimky daná Koránem. Pokud některá muslimka šátek nenosí, je to její věc, nicméně by měla počítat s tím, že v Soudný den jí to může přitížit.Pokud jde o to, co muslimský šátek vyjadřuje, dovoluji si nesouhlasit s autory. Ještě jsem neslyšela, že by snad šátek vyjadřoval politickou příslušnost či se podle něj daly odhadovat názory nebo postavení nositelky.Jistě, máme různé typy šátků, jejich barev, vzorů, způsobů nošení. Ale to vše je spíše záležitostí módy než čehokoli jiného. Tento rok se nosí takové barvy a střihy a příští rok to budou zas jiné barvy. Je to jako s módnímitrendy v Evropě -letos se nosí takové sukně či barvy a příští rok to mohou být jiné. Jen měnit každou sezonu celý šatník podle aktuálních módních trendů je poněkud nákladnější, než si obstarat pár nových šátků. Snad jen naekonomickou situaci a věk nositelky se dá usuzovat. Je to jako u nás - máte-li dost peněz, koupíte si nejnovější značkové oblečení, nemáte-li je, koupíte si něco podobného na stánku nebo v second handu. Ale to se odrazí vcelkovém oblečení, ne jen v šátku. Co se týče věku, lze to přirovnat k našemu venkovu - staré babičky dodnes chodí v kroji. I v arabských zemích se staré ženy oblékají poněkud jinak než ty mladší - tedy zase jde o oblečení jakocelek, nikoli pouze o šátek.Všeobecně, podle mého názoru, muslimky na celém světě, které nosí šátek (a je jich absolutní většina) a celé své islámské oblečení, ho nosí dobrovolně, protože věří, že je to tak správně. U nás si některé ženy nedovedounapříklad představit, že by vyšly nahé na nuda pláž. Tyto zahalené ženy si zase nedovedou představit, že by šly po ulici bez šátku. Je mi líto, že ve"vyspělých, západních"zemích lidé demonstrují proti utlačovánímuslimských žen. Ale my se necítíme nijak utlačeny ani naším oděvem ani našimi muži, ale paradoxně právě touto"moderní"civilizací, která nám nutí něco, co je proti naší přirozenosti a našemu přesvědčení. Nedávnojsem četla článek na toto téma, bohužel si nepamatuji ani kde jsem ho četla, ani kdo ho napsal, snad mi tedy autor odpustí, když ho budu citovat. V článku srovnal způsob oblékání Evropanek, muslimek a žen přírodních národů vesnaze ukázat, co je normální. Řekl, že některé ženy jsou zvyklé (považují za normální) se oblékat trochu méně než ženy v Evropě a některé zase trochu více. Velmi se mi tento názor líbí a autorovi za něj děkuji. Škoda, žetakových není více.A ještě taková drobnost na závěr. Francie zakázala muslimkám nosit šátek do školy. Zakázal by někdo jeptiškám chodit do školy v jejich šatu?

Placená zóna

Barbara Hanachováilustrační foto (c) fotobanka.cz, jaris