Cestování a dovolená: zvyky se mění

„Rodinné dovolené v tuzemských centrech končí, všichni teď chtějí do Evropy,“ posteskl si v závěru americké „filmové klasiky“ Hříšný tanec vedoucí rekreačního zařízení. Nové výzkumy o cestování ukazují, že dovolenkové trendy se znovu mění. Zatímco Američané se Evropy i dalších světadílů už trochu nabažili a raději zůstávají o dovolené doma, Evropané, nás nevyjímaje, jezdí do zahraničí stále rádi, ovšem rostoucí potenciál vidí odborníci na cestovní ruch hlavně v asijské populaci. Mladí Asiaté studují v zahraničí, nastupují do mezinárodních společností a i dovolené se stále raději spojují se světem, zatímco tradičně mezinárodní Američané se od světa snaží oddělit, cizincům důvěřují stále méně a dávají víc přednost vlastním regionům (patrné jsou negativní dopady teroristických útoků, obavy o bezpečí na cestách kvůli možnému únosu turistů jako rukojmí). Město cestuje, venkov zůstává doma K nárůstu cestování v posledních letech přispívá i rostoucí urbanizace. A to hned z několika důvodů. Lidé žijící ve městech mají větší potřebu odjet si odpočinout do přírody, ale také na to mají vzhledem k tradičně vyšším příjmům více prostředků než lidé z venkovských oblastí. Zároveň jsou obyvatelé měst více zvyklí na „pestřejší svět“, jsou otevřenější, ochotnější poznávat jinou kulturu, jiné zvyky a kuchyně, což má pozitivní dopad na cestování. Svou roli hraje i stoupající podíl vysokoškolsky vzdělaných obyvatel ve městech. Přibývá lidí, kteří se musejí kontinuálně učit nové věci, ovládat novou techniku. To obecně zvyšuje ochotu přijímat, a dokonce přímo vyhledávat nové podněty i v oblasti volného času, při cestování a dovolené. Touha po nevšedních, často adrenalinových zážitcích typická pro mladší věkové skupiny souvisí s tím, že ze „všestranně zabezpečeného“ moderního života se přirozené dobrodružství vytratilo – a proto je vyhledáváno uměle. Zároveň ale mezi obyvateli měst přibývá stoupenců udržitelného rozvoje, který se projevuje v zájmu o šetrný turismus, o životní prostředí, ale i lidská práva. A přináší s sebou odklon od masového cestovního ruchu a vyšší požadavky na individuální nabídky pro dovolenou a cestování. Single i třígenerační rodina Kdo s kým jezdí na dovolenou? K nejtypičtějším změnám přelomu milénia patří nový typ dovolených, tzv. singles holidays. Samostatně žijící mladí lidé mají prostředky na cestování, ačkoli zpočátku se snaží utrácet co nejméně. Pokud cestují za poznáním, ukazuje se, že se později do oblíbených destinací vracejí s rodinami. Neplatí to ale v případě těch, kteří vyrážejí na víkendové pití do levnějších destinací. Mají-li totiž zemi zafixovanou jako levný alkoholový ráj, těžko si ji zvolí jako cíl dovolené s partnerem a dětmi. Zatímco dříve cestovaly širší rodiny s více členy v jedné generaci (sourozenci, bratranci a sestřenice), dnes jsou častější rodinné dovolené napříč generacemi (prarodiče s vnoučaty nebo tři generace pohromadě), což podle demografů odráží trend menšího počtu dětí v rodině i stárnutí populace, zejména evropské.

Placená zóna