Cesty za vzděláním

Pedagogická práce vyžaduje mimo jiné i další vzdělávání; pedagog stále vyhledává nové poznatky a informace. Blízko byla pedagogům všech stupňů Pedagogická centra, která většinou působila v okresních městech. PC Jihlava mělo (asnad i nadále bude mít) svou pobočku v Třebíči. Do centra zajížděli pedagogové z malých obcí i okolních městeček za novým poznáním. Nikdy nebyli zklamáni. Příjemné a dobře vybavené zázemí, ochotní a vzdělaní lidé, dostatečněvybavená knihovna s možností zapůjčit si nové i starší publikace. Nabídka akcí byla vždy s předstihem prezentována v Předškoláčku, kde své zkušenosti mohli publikovat i pedagogové a obohacovat tak druhé o nové a zajímavépoznatky. PC nabízelo jednotlivé semináře, ale také ucelené cykly, které zde přednášeli zkušení odborníci, kteří mnohdy působí i na VŠ. Samozřejmostí bylo i osvědčení o kurzu či semináři. Velkým přínosem při zavádění RVP PV dopraxe byly semináře a školení, které opět pořádalo PC. Pedagogové zde získali nejen informace, poznatky, ale také materiály a podklady pro další vzdělání a studium. Účastníci na akcích PC mohli také plodně diskutovat, vyměňovatsi poznatky a zkušenosti, což zvláště u RVP PV bylo důležité a podstatné. Především pedagogové z malých škol využívali s oblibou místní PC, nemuseli dojíždět do vzdálených míst, nedocházelo k problémům při organizačnímzajištění provozu ve škole. Další vzdělávání pedagogů je nutností. Pedagogové vždy měli a mají o nové poznatky zájem. Budou však moci dojíždět za vzděláváním několik desítek kilometrů, hradit si jízdné či kurzovné? Celodenníabsence pedagoga ve škole může komplikovat provoz školy. Místní centra umožňovala pedagogům spolupodílet se na výběru témat ke vzdělávání, vyjádřit svůj zájem o určitá témata. Co přinese zrušení PC pedagogům - výhody činevýhody? Z mého pohledu spíše více negativního. Další vzdělávání pedagogů a přístup k němu se značně zkomplikuje či prakticky znemožní pedagogům, kteří jsou od krajského města vzdáleni. Právě v krajských městech by dle MŠMT ČRměla být detašovaná pracoviště, centrum má být Praha, což je pro většinu pedagogů místo vzdálené. Didaktický materiál i knihy budou opět patrně nevyužity. Je toto krok vpřed? MŠMT prý rušením PC míní ušetřit finančníprostředky. Našly by se jistě účinnější způsoby šetření, které by navíc neměly negativní dopad na další profesní růst pedagogů. Navíc - v případě zrušení PC hodlá MŠMT podpořit vznik agentur, které budou další vzdělávánípedagogickým pracovníkům nabízet (UN 44/2003). Tato podpora bude vyžadovat také jistě finanční prostředky. Proč tedy nepodporovat i nadále to, co dobře a spolehlivě funguje ke spokojenosti pedagogů?

Placená zóna

Renata Špačková, MŠ Trnava