Mít rád sebe i druhé

V Informatoriu 3-8, č. 2/2005 se sešlo několik příspěvků, které měly v podstatě stejný základ (Čarovná slovíčka, Jsou děti připraveny na MŠ, Jak proti šikaně). Zamýšlejí se nad tím, jaké jsou dnešní děti v mateřských školách. Najedné straně dostatečná materiální vybavenost, pestrá nabídka hraček i pomůcek, různé nadstandardní akce a aktivity, vysoká úroveň práce předškolních pedagogů a na druhé straně dítě, které může mít různé obtíže i v tomtovstřícném a materiálně dobře vybaveném prostředí.Mění se společnost, společenské klima i lidé, mění se rodiče a spolu s nimi i děti. Je však nutné zachovat a dodržovat určitá pravidla, zásady slušného chování a jednání vždy, v každé kulturně vyspělé společnosti. Děti byměly být bohaté nejen po stránce vědomostní a dovednostní. Rodič je jistě hrdý, že jeho předškolák zvládá základy práce s PC a vládne jistou slovní zásobou v angličtině, a tak snadno přehlédne, že pro dítě není běžnou věcípoděkovat, poprosit, uklidit si věci, být k druhému ohleduplný.Již při vstupu dítěte do mateřské školy je naprosto zřejmé, kde bylo dítě vedeno k samostatnosti, k zvládání jednoduchých sebeobslužných úkonů a činností. Obutí bačkor, natažení ponožek či svlečení tepláčků před odpočinkemby mělo bez obtíží zvládat již tříleté dítě. Samozřejmě je mnoho úkonů, které malé dítě nezvládne, s těmi mu v mateřské škole rádi pomohou dospělí, čímž ho také učí požádat si o pomoc, pochopit, že mladším a slabším se pomáháapod. Co si však myslet o rodiči, který obléká v šatně šestileté dítě, které za pár měsíců čeká docházka do první třídy? Považuje samostatnost svého dítěte za méně důležitou?Během předškolního věku by se dítě mělo stát v základních věcech samostatné, znalé pravidel zdvořilého chování a jednání, mělo by dokázat jednat rovně, chápat a rozlišit, co je dobré, co je špatné. Mělo by získat důvěru vesvé schopnosti a dovednosti, mělo by se mít rádo, být vyrovnané, pozitivně naladěné. Jen takové dítě bude dále zvládat další nároky v základní škole i v životě. Jen takové dítě bude mít rádo druhé, bude si jich vážit,spolupracovat s nimi, dokáže je požádat o radu či pomoc, nebo naopak samo nezištně pomoci druhému. Právě takové dítě nebude mít potřebu druhému ubližovat, šikanovat.Jak vychovat šťastné a spokojené dítě? Cesta je dlouhá, na jejím začátku stojí rodiče dítěte. Po cestě se k nim přidávají další rádci a pomocníci. Na prvním schůdku stojí mateřská škola. Spolupráce mezi rodinou a mateřskouškolou je tradičně dobrá. Doufejme, že generace dětí si ponesou do života jen to nejlepší, což se pozitivně odrazí i v naší společnosti.

Placená zóna

Renata Špačková