Základní škola Rychnovská v Letňanech se o jednom dubnovém víkendu rozezněla šesti jazyky. Bylo slyšet češtinu, slovenštinu, italštinu, angličtinu i ruštinu. Jaký byl další jazyk, který desítky účastníků semináře Madona mia aneb Apríl po italsku v Čechách spojoval? Byl to jazyk blízký všem, bez ohledu na národnost: hudba. Z otevřených oken ZŠ zněl zpěv a zvuky rytmických i melodických Orffových nástrojů. V učebnu se o tomto nádherném a teplém jarním víkendu proměnila i část zahrady. Cestu od vlastní individuální zkušenosti k tvořivé práci ve skupině a metodické postupy tvořivého procesu jsme prošli společně s lektorem z Itálie. Andrea Sangiorgio, absolvent Orff-institutu, viceprezident a učitel Centra hudební didaktiky v Římě, nám dokázal, že nejen praktické činnosti, ale i výklad v rozsahu dvou vyučovacích hodin může účastníky semináře zcela upoutat a nadchnout. Báječní byli i lektoři České Orffovy společnosti. Lenka Pospíšilová nás vedla od říkadla, pohybu a hry přes instrumentální a pěvecké dovednosti k jednoduchým hudebním formám. Lída Battěková se zaměřila na základní prvky, obsah a formy tvořivého tance i na improvizaci, rytmus a pohyb v taneční pedagogice. Jitka Rutrlová nám umožnila poznat kouzlo hry na bubínky a s Martinem Ptáčkem jsme si ověřili, jak se dramatická výchova a rozvoj hudebnosti dokonale prolínají. Účastníci semináře odjížděli v neděli po obědě plni nových podnětů pro vlastní tvořivý přístup k rozvoji hudební stránky dětské osobnosti. Ráda bych poděkovala nejen skvělým lektorům, ale i těm členkám ČOS, které se na přípravě zajímavého setkání podílely. Poděkování patří i ZŠ Rychnovská, která laskavě poskytla prostory.
Placená zóna
Předplaťte si časopis a od dalšího vydání získáte neomezený přístup k článkům publikovaným od r. 2005 až do současnosti.