Výzkumný ústav pedagogický v Praze byl u samotného zrodu školské reformy a na poli své působnosti také od počátku jejím aktivním spolutvůrcem, předškolní vzdělávání nevyjímaje. Mateřské školy byly v celé řadě reformních kroků první a dnes jsou v samotné reformě bezesporu nejdále. Nám, tvůrcům nových pedagogických dokumentů, velmi pomohl aktivní zájem mateřských škol o proměnu předškolního vzdělávání, jejich vstřícnost k zamýšleným změnám a poctivé úsilí předškolních pedagogů tyto změny uskutečňovat. Dnes je situace taková, že máme vytvořen nejen hlavní dokument, Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání (2004), ale také další dva metodické texty s názvem Manuál pro přípravu školního (třídního) programu mateřské školy (2005) a Metodický průvodce třídním vzdělávacím programem mateřské školy (2006). Ty by v mateřských školách neměly chybět, neboť přinášejí odpovědi na otázky, které nejčastěji zaznívají z řad pedagogů tvořících své vzdělávací programy. Na přání mnoha mateřských škol se podařilo vydat tyto materiály také v tištěné podobě. Je potěšitelné, že výroční zpráva České školní inspekce za školní rok 2005/2006 práci mateřských škol hodnotí z hlediska reformních změn velmi příznivě. Ve zprávě je možno se mimo jiné dočíst, že pedagogové mateřských škol jsou seznámeni s RVP PV a že při přípravě svého školního vzdělávacího programu využívají doprovodných metodických materiálů vytvořených ve VÚP, popř. i nabídky elektronického portálu (www.rvp.cz), který je v provozu již téměř dva roky. Jsme rádi, že naše metodická podpora má smysl, nachází v praxi své uplatnění a je pro praxi užitečná. Postupně rozvíjíme další aktivity, které by měly usnadnit start školské reformy. Ve spolupráci s dalšími odborníky a vybranými mateřskými školami připravujeme k aktuálním tématům metodické materiály, které budou postupně vydávány v ediční řadě Výzkumného ústavu pedagogického ve stejné grafické podobě jako materiály dosavadní. Ke třem dnes již známým oranžovým brožurám tak přibude v lednu 2007 Průvodce metodikou výuky angličtiny v mateřské škole. Tato publikace jako zatím jediná bude nabídnuta školám zdarma (mateřské školy, které o ni budou mít zájem, ji budou moct získat od února na příslušných krajských pracovištích Národního institutu dětí a mládeže). V průběhu roku 2007 vyjde Metodika na podporu individualizace vzdělávání v mateřské škole. Jedná se o diagnostickou pomůcku, která bude obsahovat například různé va rianty diagnostických listů, záznamových archů v tištěné nebo i v elektronické podobě. V závěru roku by měla být dohotovena další publikace věnovaná otázkám autoevaluace v mateřské škole. Zůstává na každé škole a na zvážení každého pedagoga, zda materiály využije a co z nich přijme. Důležité však je, že všechny tyto metodické materiály jsou „šité RVP PV na míru“ a že jednotlivé tituly se vzájemně doplňují, navazují na sebe a vytvářejí základní soubor, který by měl pomoct pedagogovi řešit hlavní praktické i teoretické problémy spojené se změnami v předškolním vzdělávání. Tyto publikace nespojuje jen RVP PV a jednotná grafická podoba. Jejich společným jmenovatelem je takový vzdělávací model, který podporuje volnost v práci každé mateřské školy, posiluje tvořivost každého jednotlivého pedagoga a staví na odbornosti a profesionální etice povolání učitele. Už z těchto důvodů by mohly nalézt cestu i do vaší mateřské školy. Pokud se rozhodnete získat kompletní ediční řadu a první tři tituly (RVP PV, Manuál k ŠVP a Průvodce TVP) vám dosud chybí, je možno je ještě objednat ve Vydavatelství Tauris, Senovážné náměstí, P. O. Box 1, 110 06 Praha 1, popř. na adrese www.tauris.cz.
Placená zóna
Předplaťte si časopis a od dalšího vydání získáte neomezený přístup k článkům publikovaným od r. 2005 až do současnosti.