Nadané dítě ve školce

Občas se mezi předškolními dětmi objeví vrstevník, který čte i píše. V loňském roce k nám docházel chlapec, jenž četl, měl v oblibě počítače a také je dokázal ovládat. Nám, učitelkám, radil doslova odborně a běžně používal slova cizího původu (např. restartuj počítač). Na druhou stranu měl velké potíže s grafomotorikou - špatné držení tužky, silný přítlak. Projevovala se u něj neobratnost a nemotornost v oblasti hrubé motoriky, byl velmi pomalý a nesamostatný v sebeobsluze, také kontakt s druhými dětmi vázl. Maminka měla o dítě velký zájem a se školkou velmi ochotně spolupracovala. Bylo zřejmé, že dítě je intelektuálně nadprůměrné, ale potíže v oblasti motoriky a sociálních vztahů nás dokonce vedly k úvaze o odkladu školní docházky. V rámci spolupráce s maminkou se chlapec výrazně zlepšil především v sebeobsluze, byl velmi rád, když jsme ocenili jeho dovednosti, a postupně se spřátelil spíše s mladšími dětmi. Nyní máme ve třídě dvě velmi šikovné dívenky, které již umějí psát. S oblibou nám pomáhají podepisovat například výkresy kamarádů. V další třídě je sotva pětileté dítě a společně s předškoláky navštěvuje kroužek Předškoláček, jenž se věnuje přípravě dětí na školu. Třídní učitelky dív ku do této skupiny zařadily již o rok dříve, sledují u ní velmi dobrou paměť a vysokou úroveň logického myšlení. Maminka dítě podporuje. Zvažuje se nástup do ZŠ o rok dříve. Nedávno k nám nastoupila tříletá dívenka s nadprůměrnými rozumovými schopnostmi. Rodiče měli již od počátku zájem o individuální plán. Měla menší adaptační potíže, a tak se učitelky zaměřily na to, aby se cítila v pohodě a bezpečí a dobře se adaptovala na nové podmínky. Dítě vyšetří psycholog a na základě výsledků připravíme individuální plán. Učitelky se již nyní snaží holčičku dobře poznat, konstatovaly, že rozumové schopnosti jsou na vyšší úrovni, ale motoricky dítě zcela odpovídá věku, stejně tak úroveň hry a další důležité dovednosti. Velké zkušenosti s nadanými dětmi nemáme. Vítáme proto příspěvky v odborných časopisech, nové publikace, náměty druhých. Na mateřské školy jsou kladeny velké nároky, především opět narůstají počty dětí. Ve třídě s minimálním počtem 24 dětí učitelka zázraky neudělá. Vše vždy stojí na ochotě a vzájemné spolupráci mezi rodiči a školou. Vždyť i nadané děti touží především po bezpečném a klidném prostředí ve školce, což je předpokladem pro úspěšnou práci.

Placená zóna

Renata Špačková