Zástupkyně pedagogických fakult v České republice, které garantují obor učitelství pro MŠ (bakalářské studium) a pedagogiku předškolního věku (magisterské studium), se sešly 20. 4. 2011 u kulatého stolu v Brně, kde proběhla diskuse k materiálu „Standardy předškolního vzdělávání“. Přítomné se shodly na následujícím stanovisku. Za zásadní nedostatky původního textu, zaslaného k připomínkování Mgr. Vorlíkovou (MŠMT ČR) začátkem dubna, považujeme: Velmi krátký časový úsek, který byl pro tvorbu tak závažného dokumentu, jakým standardy předškolního vzdělávání nepochybně jsou, vymezen. Předkládaný návrh standardů je v rozporu s filozofií současného pojetí předškolního vzdělávání, nevychází ze systémového a koncepčního rámce kurikulárních dokumentů. Nebyly definovány cíle standardu, ani jeho smysl. Není jasné, zda stanovuje minimum či maximum znalostí a dovedností, které musí zvládnout každé dítě, nebo jde o výčet kvantitativně/kvalitativně měřitelných hodnot. Chybí jasná propojenost s RVP PV, například jsou vytvářeny nové podoblasti, které RVP PV neobsahuje; některé očekávané výstupy jsou přesouvány do jiných vzdělávacích oblastí; některé očekávané výstupy jsou přesouvány do indikátorů. Některé indikátory jsou nevhodně formulované - například „zná“, „chápe“. Podle našeho mínění by indikátory měly vyjadřovat (zpřesňovat) pozorovatelné jevy (chování a jednání dítěte), ze kterých lze úroveň znalostí a dovedností odvozovat. Pojetí standardů předškolního vzdělávání by mělo více akcentovat dosahování sociálních kompetencí dětí v souladu s cíli předškolního vzdělávání. Přesto, že zazněly velmi kritické připomínky ke standardům předškolního vzdělávání, byly standardy zveřejněny na portálu www.rvp.cz k připomínkám široké veřejnosti. Po úpravách, ke kterým došlo před zveřejněním standardů, a po upřesnění jejich účelu doplňujeme stávající připomínky o další: Nelze souhlasit s účelem, jakým je „pomoci pedagogům při naplňování vzdělávacích cílů“, neboť analyticky zpracované výsledky vzdělávání (očekávané výstupy) v podobě „standardů předškolního vzdělávání“ nemohou pomoci učitelům s procesem (metodami, organizačními formami atd.), kterým mají výsledků vzdělávání (tedy naplňování vzdělávacích cílů) dosahovat. Takto zpracované standardy jsou přímo v rozporu s tím, co RVP PV deklaruje: „Dítě tak nezískává jen izolované poznatky či jednoduché dovednosti, získaná zkušenost je komplexnější a stává se pro dítě snáze uchopitelnou a prakticky využitelnou. Dítě může získávat skutečné činnostní výstupy - kompetence.“ Naopak, takto pojaté výstupy či výsledky vzdělávání mohou učitele navrátit k tradičním přístupům známým z let minulých. Současná podoba standardů předškolního vzdělávání by mohla zpochybnit celý RVP PV a ohrozit reformu předškolního vzdělávání. Za nezbytné považujeme provést kvalitní analýzu stávající realizace předškolního kurikula a následně využít výsledky k tvorbě materiálu, který by učitelům předškolního vzdělávání pomohl zefektivnit jejich práci a tak přispěl ke zkvalitnění výsledků vzdělávání v mateřských školách.
Placená zóna
Předplaťte si časopis a od dalšího vydání získáte neomezený přístup k článkům publikovaným od r. 2005 až do současnosti.