Obrázek draka Potřebujeme tři kreslicí kartony bílé barvy, anilinové barvy, bramborový škrob, štětec, nůžky, bílou lepicí pastu, tužku, razidla na papír, zmizík, misku s vodou, molitanovou houbičku a barevné papíry. Na první karton namalujeme obláček. Škrob uvaříme podle návodu na krabičce a necháme ho vystydnout. Pak jej obarvíme temperovými barvami nebo barvou Duha. Můžeme použít i anilinové barvy. Škrob naneseme na papír a prsty malujeme mráčky. Lze použít i hřebeny apod. Z druhého kartonu vytvoříme podklad pro nalepení vystřiženého draka. Na kreslicí karton naneseme z misky houbičkou nebo pomocí většího štětce vodu tak, aby výkres byl hodně vlhký. Štětec namáčíme do anilinových barev a tvoříme do mokrého podkladu skvrny, které se do sebe zapouštějí. Vybíráme barvy, které patří k podzimu – červená, hnědá, žlutá, oranžová ale i trošku zelené atd. Necháme zaschnout. A nakonec vytvoříme dráčka. Na bílý kreslicí karton si načrtneme obrázek draka. Nejdříve vystřihneme hlavu draka a nalepíme ji na druhý karton pomalovaný anilinovými barvami. Postupně přilepujeme oči, pusu atd. Když je celá hlava nalepená na podkladu, vystřihneme ji a nalepíme na modrý mráček. Dále budeme přidělávat ocas. Můžeme si ho vystřihnout z bílého kartonu nebo barevného papíru, popř. ze zbytku kartonu pomalovaného anilinovými barvami. Stejně tak i mašličky na ocásek. Dráčka můžeme ozdobit pomocí razidel na papír, popřípadě použít k dokreslení zmizík. A protože podzim je plný krásných barev, využijeme zbytky druhého kartonu, nastříháme si několik kousků a polepíme mráček kolem draka. Pokud máme razidla na papír ve tvaru listů, narazíme si lístečky a přilepíme kolem dráčka. Dračí hra Potřebujeme deku nebo čtverec látky z tenčího materiálu (aby se nám v průběhu hry dobře skládala), CD přehrávač a CD s písničkami z pohádek. Na koberec položíme deku, která představuje zámek. V okolí království se potuluje drak, který chce zámek a jeho obyvatele zničit. Našim úkolem je zachránit se před ním a to tak, že při povelu „drak“ se ukryjeme na zámku-dece. Vedoucí hry pustí hudbu s písničkami z dětských pohádek. Děti tancují okolo zámku a zpívají si. Vedoucí hry vypíná v průběhu hry hudbu. Pokud zvolá „drak!“, děti vstoupí na zámekdeku, kde jsou před drakem v bezpečí. Pokud se někdo na deku nevešel, vypadává ze hry. Pokud vedoucí hry vypne hudbu a zvolá jméno nějaké pohádkové bytosti, děti nesmějí vstoupit na území zámku. Pokud tak udělají, vypadávají ze hry. Pokud vedoucí hry vypne hudbu a zvolá „přilétá čarodějnice“, děti se rozutečou po místnosti a schovají se v prostoru družiny tak, aby je vedoucí hry neviděl z místa, kde stojí. Pokud někoho uvidí, vypadává ze hry. Když zvolá „čarodějnice odlétá“, mohou se děti vrátit k zámku. Po každém vypnutí hudby, dříve než pustíme opět písničky, se území zámku-deky zmenšuje tím, že část deky přeložíme, protože toto území již obsadil drak. Opět pustíme hudbu. Vyhrávají poslední dvě děti, kterým se podařilo udržet se na zbývajícím prostoru deky. Obvykle končíme hru, když deka má velikost asi 30 × 30 cm. Před zahájením hry vysvětlíme dětem, jak je důležité v průběhu hry, když se území zámku zmenšuje, vzájemně si pomáhat a podržet se, aby se nás na území zámku vešlo co nejvíce. Náměty na další činnosti Výraz „drak“ nepoužíváme jen pro draka na obloze, ale i pro pohádkovou bytost. Jaký je drak v pohádkách? V průběhu týdne přinášíme do družiny knížky s pohádkami o dracích. Každý den si jednu přečteme a podíváme se na ilustrace draků. Čteme pohádky o zlém drakovi, ale i o líném, hodném atd. Zkusíme si vymyslet jméno pro pohádkového draka a povídáme si o tom, jací draci v pohádkách byli, které vlastnosti se nám na nich líbily a které ne a proč? Také vymyslíme jméno pro dráčka, kterého jsme vyrobili.
Placená zóna
Předplaťte si časopis a od dalšího vydání získáte neomezený přístup k článkům publikovaným od r. 2005 až do současnosti.