Online archiv

Vydání: 8/2006

Matematika zlepšuje pohybové schopnosti

-kvas-, 8/2006

Informační příručka o reformě školství

-red-, 8/2006

Pomůcky kvůli ropě zdraží

-čtk-, 8/2006

Učitelem na dobu určitou?

Ing. Vít Berka; -red-, 8/2006
„Ředitel střední školy mi už třetí rok nabízel smlouvu na dobu určitou. Podle zákoníku na to nemá právo a podařilo se mi rozmluvit mu to. A rok předtím se mnou uzavřel smlouvu jen od 1. 9. do 30. 6. s tím, že když mám částečný úvazek, tak mám také méně dnů dovolené, a ty mi nepokryjí celé prázdniny - a přitom jsem se dozvěděl, že třeba během jarních prázdnin si ostatní kolegové brali „studijní volno“, zatímco já jsem čerpal dovolenou. Jeho postup v obou případech mě uvádí do nejistoty. Jak se mám v takové situaci bránit?“ Tolik anonymní dotaz čtenáře. Odpovídá na něj odborník z oblasti práva:

Když se rodiče spiknou proti učiteli

PhDr. Ida Viktorová, 8/2006
Učím už dvaadvacátým rokem na malé škole v obci s tisícem obyvatel a jsem až fanatický zastánce funkčních novot ve výuce. Loni jsem učila třídu prvňáčků spojených se čtvrťáky. Snažila jsem se vyhovět rodičům (tzn. hlavně maminkám), jak jen to šlo - mj. jsem navrhovala třídní schůzky v cukrárně. A asi to byla chyba. Začala se objevovat kritika: že prý chodím často na vycházky a v lese jsou klíšťata, dávám málo úkolů, hraji si s dětmi na úkor učiva, učím nějak „divně“, že jsem šikanovala jednu prvňačku tím, že jsem si na ni „zasedla“, že mám malou autoritu. Kritizovány byly i některé akce mimo školu, například ohýnek na oslavu přečteného Slabikáře. Měla jsem pocit, že se u maminek začal vyvíjet jakýsi zvláštní vztah, který by se dal stručně vyjádřit větou: „Pojďme zkusit, co ta úča vydrží!“ S paní ředitelkou jsme se snažily vše vysvětlit. Pak mě ovšem jedna z matek slovně napadla na ulici a začala se organizovat schůzka rodičů bez účasti učitelů, která posloužila k „praní špinavého prádla“ mé maličkosti. Psychický tlak byl velký: školní psycholožka mi doporučila kontaktovat Českou školní inspekci. Paní ředitelka za mnou stála po celou dobu konfliktu. Byl na ni vznesen požadavek, abych se dostavila na mimořádnou Radu školy a zodpovídala se ze způsobu své práce. Tato rada byla svolána a vyzněla „do ztracena“. Někteří rodiče se mi pak soukromě omluvili, jiní dosud mlčí. Tento školní rok paní ředitelka pověřila vedením bývalých prvňáků kolegyni. Můžete mým kolegům v podobné situaci poskytnout právní a psychologickou radu? Martina Studzinská

Aktivní dítě toho stihne více

Dagmar Kapustová, 8/2006
Víte, kolik hodin denně stráví vaše dítě u počítače a kolik u televize? A kolik knih přečte za půlroku? Jistě vás nepřekvapí zjištění, že děti dnes čtou méně a o to více se věnují počítačovým hrám. Jak ukázal letošní průzkum firmy Henkel, někteří čeští školáci tráví čas stále pasivněji.

Václav Klaus: Nevěřím v přínos státních maturit

Ondřej Šteffl, Bohumil Kartous, 8/2006
Nepravidelný Učitelský zpravodaj společnosti Scio otiskl 1. září historicky první rozhovor s prezidentem ČR Václavem Klausem na téma školství a vzdělávání. Se svolením autorů přetiskujeme následující ukázku:

Povolební guláš ve školství

Bohumil Kartous, 8/2006
Bylo by jistě velmi ošidné snažit se odpovědět na otázku kurzu českého školství v době, kdy nemáme jistou stabilní vládu. Přesto lze už teď říct, které předpovědi se nenaplní. Rozhodně platí, že žádný z programů politických stran nebude prosazen tak, jak byl před volbami prezentován, protože by ve všech bodech nenašel podporu poslanců při legislativních změnách. Dále je možno konstatovat, že v některých bodech se parlamentní politické síly překvapivě shodují. A právě v nich se dá směr pohybu českého školství přesně určit:

Škola a kola aneb Nevozte děti autem

RNDr. Jiří Bendl, CSc., 8/2006
V našich velkých městech už je běžný obrázek, který jsme před pár lety byli zvyklí vídat jen v amerických filmech. Maminka veze dítě do školy autem, vysadí ho před vchodem a vrací se domů. Člověk přitom nemusí být odborník, aby si uvědomil, jaký vliv má tento trend na děti, na jejich vývoj.

Tmelem společnosti nejsou informace, ale pravidla chování

Jan Mazanec, 8/2006
Pokud dáme za pravdu předpovědím pesimistů, že rodiče mají na výchovu dětí stále méně času, pak jsou na školu kladeny čím dál větší nároky a zahrnují i požadavek naučit dítě společenskému chování. O obecnějších souvislostech propojení etikety a vzdělávání jsme hovořili s Ladislavem Špačkem, který řadu let působil jako pedagog a nyní je známý také jako autor televizního seriálu o společenském chování.

Bude se ve školách stávkovat?

-red-, 8/2006

Slučování skončilo, zapomeňte

-čtk-, 8/2006