Online archiv

Vydání: 6/2007

VÍM, JAKÉ JE POSTAVENÍ UČITELE

Barbara Čechová, 6/2007
DANA KUCHTOVÁ, MINISTRYNĚ ŠKOLSTVÍ

ELEKTRONICKÁ ŽÁKOVSKÁ ZATÍM S ROZPAKY

Daniela Kramulová, 6/2007
Ačkoli v obchodě či bankovnictví považujeme elektronické formy komunikace za samozřejmé a zcela běžně je užíváme, ocitneme-li se v roli rodiče, máme při jednání se školou v ruce raději hmatatelný kus papíru a před obrazovkou a klávesnicí dáváme přednost jednání z očí do očí. Mnozí učitelé to cítí stejně.

ŽENSKÝ VERSUS MUŽSKÝ MOZEK

Biddy Pastore, 6/2007
Až příště uslyšíte, jak nějaká žena říká: „Já za to nemůžu, můj mozek takhle funguje,“ uvědomte si, že říká pravdu. Mužské a ženské mozky opravdu pracují odlišným způsobem.

PŘÍBĚHY, KTERÉ VÁS CHYTNOU A UŽ NEPUSTÍ ANEB VÝUKA DĚJEPISU TROCHU JINAK

Markéta Fingerová, 6/2007
Jak děti motivovat pro výuku dějepisu? Jak je zaujmout událostmi, které s jejich životem zdánlivě nemají nic společného? Umožněme dětem historii prožít. „Vyprávějme příběhy a hrajme si s nimi,“ radí PaedDr. Marie Hrachovcová. Lehká odpověď, těžší realizace.

VZPOMÍNKY NA „NOVOU“ KONCEPCI

Jaroslava Lebedová, 6/2007
Většina současných učitelů nepatří k těm, kteří zažili reformu školství v r. 1976 coby pedagogové, a velká část mladších učitelů již se vzdělávací koncepcí platnou před tehdejší reformou nemá zkušenost ani v roli žáka. Proto považuji za nutné dát alespoň minimální prostor pamětníkům, kteří ze svého profesního hlediska mohou srovnání tzv. staré a nové koncepce přiblížit. Vzpomínka na novou koncepci zaváděnou před třiceti lety mě ještě dnes naplňuje hněvem. Jsem naprosto přesvědčena, že kvalita, jíž naše školství do té doby dosahovalo, silně utrpěla. Každý soudný učitel se tehdy musel chytat za hlavu, jakmile byl obeznámen s obsahem nové koncepce. Těch nesmyslných školení, co jsme museli absolvovat, při nichž nás soudruzi metodici poučovali, jak děti vyučovat po novu. Ani rozumné protiargumenty těch nejlepších z nás nebyly brány v potaz. Vždyť se požadovalo, abychom učili děti něčemu, co je pro ně vzhledem k jejich rozumové vyspělosti jen těžce zvládnutelné, nebo mnohdy vůbec nenaučitelné. Nakonec začali být učitelé nuceni plnit nesplnitelné požadavky nových osnov, což děti silně poznamenalo. Jako češtinářka velmi trpím tím, že generace vzdělávaná podle nové koncepce tím jednak ztratila příležitost řádně si osvojit pravopis, jednak byla velmi ochuzena o významné momenty k utváření kladného vztahu k českému jazyku i literatuře. Ač jsem se v dalších letech své praxe na základní škole snažila tento nešvar minimalizovat, nebylo v mých silách dát žákům tolik jako za „staré“ koncepce.

SKRYTÁ ÚSKALÍ REFORMY A JEJÍ POZLÁTKOVÉ DĚDICTVÍ

Jan-Michal Mleziva, 6/2007
Počínaje letošním zářím se začíná na školách realizovat kutikulární reforma. Tolik kritizované státní učební osnovy tímto začnou pozbývat platnosti. Učitelům se teoreticky naskýtá příležitost pracovat konečně svobodně podle svých nejlepších představ a schopností, pouze s „drobným omezením“: nutno splňovat Rámcový vzdělávací program vydaný ministerstvem. A právě v jeho výsledné podobě spatřuji kámen úrazu.

KUMŠT UČITELE SPOČÍVÁ V JEHO POSTOJÍCH

Barbara Čechová, 6/2007
Znám ho jako výborného učitele, který dokázal nadchnout celou třídu pro výuku němčiny. Vzdoroval zaběhnutým kolejím a přinášel nové metody do výuky. JAN-MICHAL MLEZIVA se dívá na probíhající reformu skepticky, a přitom se snaží otevřít svou vlastní školu se specifickým obsahem, která se běžnému pojetí školy více než vymyká. V článku na následujících stránkách si můžete přečíst jeho kritickou refl exi Rámcových vzdělávacích programů.

PROTI: LENKA SMÉKALOVÁ,

6/2007
studentka gymnázia v Praze, 3. ročník

JEDNOTNÁ MATURITA?

6/2007
Kolem státních maturit už bylo povyku možná až příliš. Vedly se diskuze na různé úrovni odbornosti, stávkovali studenti a všude se kritizoval CERMAT, potažmo stát. Nakonec to dopadlo tak, že byly státní maturity odloženy. Odklad ale neznamená vyřešení problému. Jedním z hlavních ohnisek zůstal spor ohledně jednotné maturity. Tentokrát jsme se neptali odborníků, ale lidí z praxe: učitele a studenta. Jak oni vidí jednotnou maturitu?

ROVNÉ ŠANCE VE VZDĚLÁVÁNÍ? V NEDOHLEDNU!

6/2007
Selektivita ve školství je závažným problémem nejen českého vzdělávacího systému, ale také mnohých dalších, jež existují na evropském kontinentu. Zvláště konzervativci jsou zarputilí v prosazování některých dříve uplatnitelných, ale dnes neefektivních myšlenek. Selektivita má všude jeden společný znak: Její zastánci jsou součástí vyšších společenských tříd a pokládají se za elitu.

INTERNETOVÁ DATABÁZE VYUČOVACÍCH PROJEKTŮ

6/2007

DOPORUČENÍ K PŘÍPRAVNÝM TŘÍDÁM

6/2007