Svět mezi lavicemi - didaktická projekční technika
Mgr. Jiří Bartek, 2/2005Snaha co nejlépe přesvědčit - toto heslo stálo na počátku vývoje didaktické techniky, ale i dnes je alfou omegou při přípravě. Ještě před třiceti lety se zdálo, že úspěch výuky je spojen s dostatečně výmluvným přednášejícím,který navíc obratně zachází s nástěnnými obrazy nebo rychle a přehledně píše na tabuli.Když však udělaly PC technologie onen rozhodující krok - PC do každé školy, možná i rodiny - a výrobci audiovizuální techniky obdobný krok -videorekordér do všech domovů, nebylo jiné zbytí než vymyslet zařízení, které by promítlo obrazy z těchto dvou zařízení pro co nejvíce lidí, a proto na co největší projekční plochu.Průkopníkem v technologii LCD projektorů je japonská společnost SANYO Ltd., která jako jedna z prvních uváděla LCD projektory na trh, byly ovšem velké a těžké. Zároveň však pokračovala ve vývoji vedoucímu k menším asoučasně výkonnějším LCD projektorům.Současné modely LCD projektorů SANYO podporují zásady názornosti při výuce - jsou snadno přenosné, umožňují projekci programů připravených na počítači nebo videu, k projektorům lze připojit i vizualizéry nebo stolní kamerya přiblížit i ty nejdrobnější detaily všem. Světelný výkon se zvýšil natolik, že zatemňování učeben již není nutné, hmotnost projektoru se snížila natolik, že jej přinesete v"podpaží"a připojení projektoru kezdrojům signálu je dílem okamžiku.Podívejme se nyní do třídy s projektorem. Děti napjatě očekávají, na co se dnes změní hodina - na návštěvy světových galerií (jsme na hodině dějepisu či výtvarné výchovy), zoologickou zahradu (biologie), nebo exkurzi dofilmového archívu (i všední den lákal filmaře, zaznamenali jej...a více pro dějepis nemohli udělat).Jsme ve třídě ve chvílích pohody... děti sledují velkoplošnou projekci, vlastně jako by ani ve škole nebyly, vyučující si třídí motivy, o čem si ještě s žáky popovídat... škola dnes je, nebo může být, už jiná.Vždycky hledáme řešení v lidech - lidé ze společnosti SANYO vyřešili řadu otázek, aby projektory přizpůsobili i potřebám škol na celém světě, učitelé jistě na celém světě přišli na spoustu originálních nápadů, jak své žákyněčím zaujmout, a na straně druhé žáci, studenti, kteří si ze školy odnesli více než kdykoliv předtím.