Online archiv

Vydání: 5/2005

Slovníky pomáhají při studiu angličtiny

-PR-, 5/2005
Nakladatelství Fraus je známé svými slovníky pro odborníky a v této oblasti vydobylo přední místo na českém trhu. Nyní začalo vydávat také slovníky všeobecně zaměřené, o které má široká veřejnost velký zájem.Fraus Ilustrovaný studijní slovníkanglicko-český/česko-anglický je určen hlavně začínajícím nebo mírně pokročilým studentům od 12 let. Celkový počet 52 tisíc aktuálních hesel s 96 tisíci významy a více než 140 tisícipřeklady tvoří bohatou slovní zásobu jak pro překlad z angličtiny do češtiny, tak i opačně. Fraus dodává dvojjazyčný slovník jako komplet v knižní a elektronické verzi. Verze na CD-ROM nabízí kromě rychlosti vyhledávání adalších obvyklých funkcí i zvukovou podobu výslovnosti angličtiny. V anglicko-české části je také začleněna řada studijních tematických bloků, které mají za cíl stručně popsat témata z dalších předmětů, s nimiž se student veškole setkává, jako například z přírodopisu. Do anglicko-české části je zařazeno více než 230 gramaticko-lexikálních a frazeologických vstupů, které byly vybrány speciálně s ohledem na potřeby česky mluvícího studentaangličtiny. Je zde také 200 oken s reáliemi anglicky mluvících zemí, které přibližují život v nich. Celá anglicko-česká část je vybavena 1500 fotografií a ilustrací, které napomáhají snadnějšímu zapamatování slovíček.Výslovnost anglických hesel obsahuje nejen anglicko-česká část, ale i část česko-anglická. Uprostřed slovníku se nachází 66 stran příloh s řadou důležitých, přehledně uspořádaných informací.Fraus Ilustrovaný tematický slovník anglicko-český je vhodný pro studenty angličtiny ve věku od 14 let. Oproti klasickému abecedně setříděnému slovníku nabízí alternativní uspořádání hesel podle témat, jejichž výběr bylpodřízen maximálnímu praktickému využití při studiu angličtiny, k přípravě ke zkouškám, pro studijní i pracovní pobyty v zahraničí. Slovník obsahuje zhruba 12 tisíc jednoslovných a dvouslovných hesel. Slovní zásoba k danémutématu zahrnuje i mnoho ustálených slovních spojení a příkladových vět, ilustrujících typické použití slov při komunikaci. Ve slovníku lze nalézt kolem 6000 takových příkladových slovních spojení a vět. Výslovnost anglickýchhesel je důsledně uváděna nejen u jednotlivých slov, ale i u slovních spojení. Základem slovní zásoby je britská angličtina, existují-li lexikální rozdíly mezi britskou a americkou angličtinou, jsou uvedeny obě varianty a uamerické varianty i americká výslovnost. Ve slovníku je také několik set fotografií. Jednotlivé prvky na obrázcích jsou opatřeny anglickými popiskami, takže se lze učit slovní zásobu prostřednictvím vizuálního vjemu. Slovnízásoba je graficky uspořádána do dvou sloupců, angličtina v levém a čeština v pravém sloupci. Toto uspořádání je vhodné zejména při studiu slovní zásoby, kdy si student snadno zakryje jeden ze sloupců, aby si ověřiil překlad dodruhého jazyka.

O jazykové škole Aaada se Stevem Hildebrandem

5/2005
Jazyková škola Aaada funguje v Praze sedmým rokem. Založil jí nadšený hudebník Steve Hildebrand se svoji matkou profesorkou Vernou Hildebrand, která se už přes 40 let věnuje práci s dětmi a školení učitelů. Společně vytvořiliefektivní způsob výuky dětí pomocí hry a spolupráce s rodiči."Důležité je, aby se tu děti bavily a aby je neustále něco zajímalo. Proto je výukový software pojatý jako hra,"uvádí S. Hildebrand. Děti podle něj chápou najednou mnohem více informací než dospělí. Počítače jimmohou poskytnout zážitek stimulující zároveň několik smyslů, a tudíž získají víc informací potřebných k pochopení jazyka. Další osvědčené metody, jako množství hraček, knížek, obrázků, písniček, tance, skládaček a podobně se kvýuce používají už tradičně,"říká S. Hildebrand.Díky tomu, že se do výuky zapojují i rodiče, se děti naučí mnohem více."V jejich přítomnosti se cítí uvolněněji a neváhají zkoušet nové věci. Učíme rodiče, jak mají učit své děti, takže mají posluchači Aaady svéučitele stále u sebe,"zdůrazňuje S. Hildebrand. Podle něj děti úplně největší pokroky zaznamenávají na letních táborech s rodiči. Letos Aaada plánuje tři tábory pro děti s rodiči. Účast alespoň jednoho rodiče jepodmínkou, ale vítána je celá rodina"Největší předností našeho tábora jsou rodiče, kteří s velkým elánem pomáhají, aby byl pro jejich děti nezapomenutelným zážitkem. Od rodičů očekávám spolupráci a většinou jejich pomocpředčí moje očekávání. Pro rodiče to není dovolená, i když se tábor koná na krásném místě, kde není třeba vařit a uklízet. Jde o možnost vytvářet na táboře spolu s ostatními rodiči efektivní učební prostředí pro všechny děti,které je pak odmění rychlým pokrokem v angličtině,"uvádí S. Hildebrand. Z učebních materiálů získaných na táboře lze čerpat celý rok.Na opačném principu probíhají letní dětské tábory pro děti od 7 do 13 let: těch seděti účastní bez doprovodu rodičů. Rodiče sice mohou přijet pomáhat s táborovým programem, ale musejí se ubytovat v oddělených pokojích.Tábor se pořádá v ubytovacím zařízení Poustky - Škola v přírodě, které je vybaveno vším, co je nezbytné pro splnění evropských standardů. Děti pracují rozděleny do skupin na základě jazykových znalostí a společně jazykrozvíjejí po všech stránkách: psaní, čtení, mluvení a poslech."Cílem je dodat starším dětem sebedůvěru, která se jim bude hodit na začátku školního roku v hodinách angličtiny i v běžných životních situacích, kterévyžadují samostatné rozhodování a jednání,"uvádí S. Hildebrand.

Tvorba jednoduché prezentace v PowerPointu

ing. Hynek Sehnal, 5/2005
Možnosti PowerPointu jsou rozmanité. Doporučuji však nezkoušet všechny možnosti zároveň. Začněme zpracováním obrázků a doprovodného textu do ucelené prezentace.Předpokládejme, že pro výuku máme k dispozici počítač s nainstalovanou sadou Microsoft Office obsahující PowerPoint, dataprojektor a promítací plátno. Před zahájením vlastní práce doporučuji otestovat zobrazení textu aobrázků v reálných podmínkách učebny a poznamenat si vhodnou minimální velikost písma a vhodný poměr optimální velikosti promítaných obrázků vzhledem k jejich zobrazení na monitoru vašeho pracovního počítače. Obvykle jevyhovující minimální velikost písma 10 a velikost obrázku do max. 760 pixelů na šířku a 410 pixelů na výšku při použitém rozlišení 800 x 600.Po spuštění PowerPointu se necháme vést průvodcem. Z nabízených typů prezentací si pro náš účel vybereme"Obecné"a z nabídky v rámečku"Obecná". Po stisku tlačítka"Další"si zvolíme výstup"Prezentace na obrazovce"a opět se posuneme stiskem"Další". Následuje vyplnění názvu prezentace a dalších údajů požadovaných průvodcem. Všechny údaje lze dodatečně změnit a nejsou povinné. Po ukončeníúvodní části nám průvodce zobrazí v levém sloupci návrh řazení jednotlivých snímků a v pravé části obrazovky návrh označeného promítaného obrazu. Editací textu v levém sloupci snadno vytvoříme požadované nadpisy, výsledek senám okamžitě zobrazuje vpravo. Pro vkládání textů, klipartů, geometrických tvarů apod. jsou připraveny nástroje na dolní liště. Obrázky, tabulky a grafy je možné vložit do snímků pravým tlačítkem myši ze schránky počítače neboz horní lišty záložkou"Vložit". Na další snímky lehce přejdeme kliknutím myši v levé části obrazovky. Požadovaný počet snímků upravíme pomocí záložek"Úpravy"nebo"Vložit"z nabídky na hornínástrojové liště.Vlevo nad dolní nástrojovou lištou jsou tlačítka na přepínání způsobu zobrazení rozpracované prezentace. Chceme-li vyzkoušet hotovou prezentaci, přepneme do režimu"Prezentace"- krajní tlačítko vpravo. Snímkyposouváme kliknutím levým tlačítkem myši. Celkové barevné schéma si upravíme podle nabídky nebo vytvoříme vlastní - z horní nástrojové lišty vybereme"Formát"viz"Barevné schéma ..."a"Pozadí".Jsme-li s výsledkem spokojeni, přejdeme k nastavení chodu prezentace. Na horní nástrojové liště vybereme záložku"Prezentace"a z její roletky"Nastavit prezentaci"a"Přechod snímku". Zde simůžeme zvolit rychlost a způsob přechodu jednoho snímku na druhý, doplnit pro zpestření výuky výměnu snímků zvukovými efekty z připravené nabídky a délku promítání snímku v automatickém režimu. Rozvineme-li zcela roletku"Prezentace", objevíme záložku"Tlačítka akcí". Zmíněná tlačítka oceníme při tvorbě ručně ovládané prezentace. Jde o grafické symboly, jež nám pomůžou při ovládání prezentace pomocí myši. Poklepáním levéhotlačítka myši můžeme symboly umístit na zobrazený snímek a podle nápovědy upřesnit jejich funkci například přechod na libovolný předem zvolený snímek, vypnout či zapnout zvuk, video apod.Po ukončení úprav uložíme prezentaci obvyklým způsobem kliknutím na"Soubor","Uložit jako..."do zvolené složky nebo na přenosné médium. Při vlastní prezentaci otevřeme uložený soubor a na hornínástrojové liště vybereme"Prezentace"a z její roletky"Spustit prezentaci". V ručním režimu pak vyměňujeme snímky kliknutím levým tlačítkem myši, další ovládání nalezneme v levém dolním rohu snímku.

Problematika školních družin

-red-, 5/2005
Nový školský zákon, vyhláška o zájmovém vzdělávání, zákon o pedagogických pracovnících a zájmová činnost ve školních družinách jsou tématem dvoudenního celostátního semináře, který se uskuteční 16. až 17. června v Brně. Seminářpořádá Středisko vzdělávání, informací a služeb, Zlatá stezka 255, 383 01 Prachatice, tel. 388 310 407, 388 310 592. Kontaktní osoby jsou zástupce ředitele Pavel Fencl (pavel.fencl@svis.cz) a vedoucího úseku vzdělávání JiříMachart (jiri.machart@svis.cz).

Zájmové vzdělávání

-red-, 5/2005
Středisko vzdělávání, informací a služeb (SVIS) v Prachaticích pořádá kurzy v oblasti zájmového vzdělávání.Pohybovými a sportovními hrami ve školní družině a jejich působením na dětský organismus se bude zabývat půldenní seminář, který se uskuteční 28. května. Je zaměřen na zdravotní cviky s důrazem na správné držení těla,relaxační a dechové cviky, pohybové hry apod.Alternativní formy práce vychovatelek ŠD, ŠK v oblasti literárních zájmových činností jsou tématem půldenního semináře, který se uskuteční 17. června. Jeho účastníci se budou zabývat postavením literární výchovy v běžnévýchovné práci ŠD/DM, výchovou ke čtenářství či otázkou, co mladí lidé čtou a proč.Alternativní formy práce v oblasti pohybových zájmových činností na domově mládeže je název půldenního semináře, který se uskuteční 25. června. Je zaměřen na kondiční cvičení, zdravotní cviky, relaxační a dechové cvikyatd.Všechny akce se konají v Prachaticích a přihlásit se na ně lze na adresu SVIS, Zlatá stezka 255, 383 01 Prachatice nebo e-mail dvpp@svis.cz.

V Šumné se bude zpívat

-red-, 5/2005
Tradiční soutěž v sólovém zpěvu"Sedmikráska", jejímž pořadatelem je Dům dětí a mládeže v Šumné, je určena dětem předškolního a školního věku, které mohou porovnat své schopnosti ve zpěvu lidové písně a ve zpěvufolkové a lidové písně. Letošní už XIII. ročník pořádá DDM v sobotu 14. května, soutěžící se musejí přihlásit do 6. května. Hostem soutěže bude známá znojemská Cimbálová muzika Antonína Stehlíka. Další informace o soutěži lzezískat na tel./fax: 515 291 436, e-mail: ddmsum@mboxzn.cz nebo na http://sis.znojmo.cz/ddmsumna.

Etická výchova pro pedagogy

-red-, 5/2005
Na prvním místě na vysvědčení se objevuje známka z chování. Jak se k chování staví vzdělávací systém? Známkujeme to, co nevyučujeme? Jsou správné chování, volba postojů a hodnotový systém pouze záležitostí rodiny? Co když rodinanefunguje? Dá se vůbec těmto věcem naučit? Odpovědi na tyto otázky mohou pedagogové, vychovatelé a další pracovníci s dětmi hledat v kursech etické výchovy organizovaných občanským sdružením Etické fórum ČR.Dvouleté kurzy etické výchovy jsou akreditovány MŠMT v systému dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků. Jsou postaveny stejně jako systém výuky na prožitkové pedagogice - pamatujeme si nejlépe to, co prožijeme, nikolivjen to, co vidíme a slyšíme. Skládají se ze šesti 12hodinových konzultací během roku (celkem 12) a dvou čtyřdenních prázdninových soustředění. Na přednášky navazuje praktické osvojení metod a technik ve skupinách. Jedním z cílůkurzů je, aby pedagogové byli schopni vyučovat etickou výchovu v rámci občanské a rodinné výchovy, základů společenských věd nebo jako povinný či povinně volitelný předmět, popřípadě nepovinný předmět nebo kroužek.Kurzy mají naučit pedagogy, aby uměli pomoci dětem a dospívajícím k formaci osobnosti, která má svůj vlastní hodnotový systém, dokáže vytvářet přátelské, pozitivní vztahy (prosociální chování), a je schopna realizovat to,co považuje za dobré na základě vnitřního uspokojení. Nástrojem k dosažení cíle je výchovný styl pedagoga: vytvoření výchovného společenství, přijetí žáka takového, jaký je (bezpodmínečné přijetí), pozitivní pohled na jehoosobu, stanovení jasných pravidel hry, systém odměn a trestů, výchova induktivní disciplínou (metodou důsledků), spolupráce s rodiči a hlavně pozitivní atmosféra provázející práci v hodině.V současnosti kurzy probíhají v Praze, Brně, Liberci, Hradci Králové, Zlíně a realizovat se budou v případě zájmu i v Českých Budějovicích, Ostravě, v Plzni a na jiných místech Moravy. Kontaktní adresy: sekretariat@etickeforumcr.cz, novakpm@volny.cz, telefony: 220 397 282, 220 397 262 a 775 204 208.

Keramika je oblíbená

Jiří Kučera, 5/2005
Na devadesát dětí a mladých lidí navštěvuje kroužky keramiky ve středisku mládeže v Praze-Kobylisích."Keramické, ale i další kroužky, jsme začali organizovat asi před dvěma lety proto, aby se místní děti neflákalyzbůhdarma po ulicích, neučily se pít, kouřit, brát drogy, utrácet na hracích automatech, ale aby naopak využily smysluplně volný čas, naučily se něco užitečného, navázaly nová přátelství a nakonec poznaly i dobrou partu.Souhrnně se to v současnosti označuje jako předcházení patologickým jevům,"říká Lucie Lišková, vedoucí kroužků v kobyliském klubu SHM."Další, i když druhotnou motivací, byl i fakt, že máme děti rádi a rádi s nimipracujeme,"dodává.Keramické kroužky fungují čtyřikrát týdně, z toho dvakrát dopoledne a čtyřikrát odpoledne."Dopolední kroužky připravujeme především pro děti od čtyř let a jeden z nich i pro jejich maminky. Ten je zvlášť oblíbený abeznadějně plný. Pro příští školní rok uvažujeme, že bychom otevřeli pro maminky s dětmi ještě jeden,"plánuje L. Lišková. Práce s keramickou hlínou je zvlášť vhodná pro předškoláky. Učí se manuální zručnosti, rozvíjejíprostorovou vnímavost a především si rozvíjejí jemnou motoriku, důležitou při nácviku psaní a držení těla."Pro náctileté jsme letos otevřeli experimentální keramiku, která se ihned stala mezi mladými doslova hitem. Dospívajících mladých chodí asi deset, bohužel jsme limitováni kapacitou a také tím, kolika dětem jsouschopny se naše dvě vedoucí individuálně věnovat,"říká Lišková.Největší investicí bylo pořízení pece na vypalování, tu zčásti pokryl sponzor. Nyní tvoří největší část provozních nákladů glazury a samotný výpal, na ně organizátoři ze Salesiánského hnutí mládeže získali dotaci z MŠMT apražského magistrátu. Díky tomu a také díky dobrovolným lektorům bylo možné snížit kurzovné na minimum (činí 380 Kč na pololetí, což je méně než polovina ve srovnání s obdobnými kroužky)."Děti motivuje i to, že mohou své výtvory prezentovat na veřejnosti. Každoročně pořádáme soutěž o nejlepší strašidlo a každé dva roky připravujeme výstavu To je hlína!"říká jedna z vedoucích Pavla Mikysková."Snad největší odměnou pro děti ale je, když je doma pochválí jejich rodiče,"dodává.

Bambiriáda - šance pro volný čas

-maj-, 5/2005
Koncem května se v 27 městech po celé republice uskuteční Bambiriáda - největší tuzemská prezentace spolků a sdružení zaměřených na mimoškolní výchovu dětí. Podle organizátorů akce jde o jedinečnou možnost jak zjistit, co bydítě mohlo dělat ve svém volném čase."Když půjdete na pouť, utratíte spoustu peněz a možná se dobře pobavíte. Když půjdete na Bambiriádu, nezaplatíte žádné vstupné, a navíc si můžete vybrat koníčka na celý život,"říká hlavní koordinátor Bambiriády Pavel Hofrichter.Letošní ročník akce, kterou každoročně pořádá Česká rada dětí a mládeže (ČRDM), bude již sedmým v pořadí. O program se postará řada dětských a mládežnických sdružení, spolků a organizací, hlavně těch, které patří k ČRDM:Junák, Pionýr, Asociace turistických oddílů mládeže, Sdružení hasičů Čech, Moravy a Slezska, Mládež Českého červeného kříže, Liga lesní moudrosti a další. Každá z nich připraví nejrůznější hry, zábavné soutěže a vůbec ukázkysvé celoroční činnosti. Připraven je i další doprovodný program.Motto letošní Bambiriády zní:"Na křídlech dětské fantazie"a paleta nabízených aktivit tomu odpovídá. Například v Uherském Hradišti obsahuje i jízdu na koni a projížďky na raftech nebo lodích po řece Moravě, veZlíně závody vikingských lodí, egyptské vykopávky a lezeckou stěnu, v Brně lanovku, horkovzdušný balón nebo závody na kolech. V Šumperku se pořadatelé rozhodli prověřit dětskou fantazii v Zemi Nezemi Patra Pana, kde by dětemměl napomoci kouzelný prach víly Zvonilky k tomu, aby prožily pohádkové dobrodružství. Na letišti zde bude možné shlédnout ukázky letecké techniky a parašutistických seskoků. Táborské bambiriádní menu zahrnuje mimo jiné iturnaje v šachu a kuželkách. V Českých Budějovicích se lze těšit třeba na vodácký program, stromolezení či hasičské závody, chrudimský program zpestří vzlet horkovzdušných balonů, tank a provoz radioamatérské sítě. V Libercizase organizátoři slibují indiánské tee-pee, hrnčířský kruh, tkalcování, Pohádkový les a dětské televizní studio, v Přerově ukázky činnosti hasičů a vojáků a hry pro nejmenší a v Hradci Králové hrnčířinu, malování na obličej,vzduchovky a kuše. V hlavním městě bude návštevníky Bambiriády čekat na vrchu Vítkov třeba ping-pong ve vodě, chytání rybiček, obří kolo, výrobu ručního papíru, pohybové soutěže, žonglování, ale i ukázky první pomoci, uzlovánía netradiční sporty.Bambiriáda se uskuteční od 26. do 29. května ve 27 městech. Jde o Brno, České Budějovice, Děčín, Frýdek-Místek, Havířov, Hlučín, Hradec Králové, Cheb, Chomutov, Chrudim, Karviná, Klatovy, Liberec, Mělník, Olomouc, Opava,Ostrava, Plzeň, Praha, Prostějov, Přerov, Šumperk, Tábor, Třebíč, Třinec, Uherské Hradiště a Zlín.

Nedostat se na školu není žádné drama

PhDr. Petr KlímaVáclav Bunda, 5/2005
Dohady kolem nového školského zákona odstartovaly diskusi, která zneklidnila dosud i"pohodové"rodiče. Začalo to informací, že si dítě může dát přihlášku pouze na jednu střední školu. V zásadě však nejde o velkýproblém.Žáci nejvyššího ročníku ZŠ se nemusejí bát, míst na středních školách je dost.

Vlídná asertivita

PhDr. Tomáš NovákHelena Janků, 5/2005
Pod pojmem asertivita si většinou představujeme schopnost razantního prosazení se, využití tvrdých loktů a umění dosáhnout svého i přes nesouhlas okolí. To je ale jen jedna její tvář.Asertivita není jen sebeprosazování, ale také ocenění druhého.

Tréninková jednotka a význam spontánních her

Mgr. Markéta HanákováJiří Kučera, 5/2005
Dobrý trenér a vychovatel nechce na tréninku jen zvyšovat kondici či zdokonalovat pohybové dovednosti, ale jde mu o kvalitní průběh celého tréninku, kde se mezi jedinci vnímají nekonfliktní vztahy a příjemná atmosféra.Dobrého pedagoga charakterizuje nejen schopnost vysvětlit význam hry či cvičení, ale také spontánnost a smysl pro humor.