Online archiv

Vydání: 10/2007

DO ŠKOLNÍ JÍDELNY PATŘÍ I SVĚTOVÉ LAHŮDKY

Barbara Čechová, 10/2007
Vánoce jsou v Česku nejen svátkem klidu, ale i jídla. Proto jsme se neostýchali do vánoční rubriky Osobnost a škola oslovit FILIPA SAJLERA, „kluka v akci“, který kromě vaření v televizi stihl vystudovat Vysokou školu ekonomickou a pro školní kuchyně připravuje „ozdravný“ projekt. Uvidíme, jaké kulinářské zážitky nám pro školou povinné doporučí.

O PŘETĚŽOVÁNÍ ŽÁKŮ, UČITELŮ, ALE I RODIČŮ

František Morkes, 10/2007
V souvislosti se školou bývá v mnoha diskusích již tradičně zmiňován problém přetěžování. Obvykle se hovoří jen o přetěžování žáků. O tom, že by ze strany školy mohlo jít i o přetěžování rodičů a že se bez větší pozornosti zcela přehlíží a s jistým uspokojením toleruje i přetěžování učitelů, se již příliš nehovoří.

TESTY ZNALOSTÍ TROCHU JINAK

Martina Šůrová, 10/2007
Testy pro žáky zjišťující faktické znalosti nemusí být formulovány jen klasickou cestou „popište“ či „vyjmenujte“. Metoda „najděte společné znaky“ poslouží nejen ke zjišťování faktických údajů, ale i k procvičení mozkových závitů studentů a ke srovnání a uspořádání vědomostí. Přinášíme pro inspiraci jeden test, který využívá úloh tohoto typu a zjišťuje zeměpisno-dějepisné znalosti.

ŠESŤÁK V DOMÁCÍ ŠKOLE? PROČ NE!

Marie Těthalová, 10/2007
Institut domácí školy mi byl vždycky trochu vzdálený. Neumím si představit, jak by se během domácí výuky snesl můj temperament s náturami mých dcer, a proto jsem o tom, že bych je učila doma, nikdy ani neuvažovala. A mí kamarádi, kteří se pro něco takového rozhodli, měli můj obdiv.

JAK KVALITNÍ JE VZDĚLÁNÍ TANEČNÍCH PEDAGOGŮ, PTAJÍ SE RODIČE

Jan-Michal Mleziva, 10/2007
Snem mnoha holčiček je stát se baletkou. Rodiče se jim často snaží od útlého věku zajistit taneční průpravu využitím nabídek základních uměleckých škol. Netuší, že odbornost těch, do jejichž rukou se budoucí tanečnice svěřují, není dostatečná. Učitelé tanečních předmětů, nejsou náležitě vybaveni - tělovědně, psychologicky a pedagogicky.

NEJMOCNĚJŠÍ VLIV NA VÝSLEDKY ŽÁKŮ? KVALITA UČITELE

Václav Mertin, 10/2007
Kvalita učitele představuje jeden samostatný faktor významně ovlivňující výsledky žáků. Kvalitní učitel je takový, který žáky naučí, co je naučit má, a který u nich současně uchová touhu vzdělávat se i nadále.

JAK VZDOROVAT OPOZIČNÍMU VZDORU

Jiří Šustr, 10/2007
Problémy v chování dítěte se vzdorovitou opoziční poruchou se týkají odmítání příkazů a požadavků dospělých. Děti obvykle ztrácejí náladu a hned se dokážou rozhněvat, pořád se hádají, a to hlavně s dospělými, odmítají fungovat ve shodě s požadavky a výchovnými pravidly, přičemž za své chování obviňují druhé. Tato porucha začíná již v raném dětství.

MIMOŘÁDNÁ ŠKOLA PRO MIMOŘÁDNÉ ŽÁKY

Barbara Čechová, 10/2007
Kde v republice byste hledali základní školu propojenou s gymnáziem zaměřenou na nadané žáky? V Praze ani v žádném krajském městě na instituci, která by umožnila nadaným dětem rozvoj od první třídy po maturitu, nenarazíte. Za komplexním vzděláním pro mimořádně nadané děti byste museli cestovat do Sokolova.

DOUČOVÁNÍ, ZN. OD ZÁKLADŮ

Daniela Kramulová, 10/2007
„Má vaše dítě problémy se čtením nebo psaním? Chcete mu usnadnit učení a dát mu dobrý základ důležitý pro život a jeho uplatnění v budoucnosti?“ Tak oslovuje rodiče svými propagačními letáčky Studijní centrum Basic, jehož pobočky působí ve čtrnácti městech ČR.

MOJE DÍTĚ SE NEUMÍ DÉLE KONCENTROVAT

Lenka Vodáková, 10/2007
Dobrý den, můj syn se není schopen soustředit na domácí úkoly déle než několik minut. I podle paní učitelky dává v hodinách málo pozor. V pedagogicko-psychologické poradně nám řekli, že se nejedná o žádnou poruchu koncentrace. Nicméně nevím, jak u něj tuto schopnost vycvičit. Domnívám se, že mu v životě bude chybět. Mohli byste mi pomoci?

JAK SE PLNÍ LISABONSKÉ STRATEGIE

10/2007
Česká republika se společně s ostatními státy EU snaží o splnění cílů stanovených v Lisabonské strategii. Pokroky se posuzují podle předem dohodnutých měřítek (v evropské hantýrce nazývaných „benchmarks“).

DVACET LET PÍŠU O ŠKOLSTVÍ

Barbara Čechová, 10/2007
Znají ji čtenáři páteční přílohy Lidových novin Akademie a potažmo všichni, kdo se o vzdělání nějak zajímají. Na otázky týkající se role médií ve školství odpovídá RADKA KVAČKOVÁ, elegantní dáma školské žurnalistiky.