Online archiv

Vydání: 2/2009

BOJUJ PROTI NEONACISMU

2/2009
Společnost Člověk v tísni připravila projekt zaměřený na informování a vzdělávání mladých lidí o společenské nebezpečnosti vzrůstajících veřejných aktivit neonacistů v České republice.

VÝCHOVA DĚTÍ JE NEJTĚŽŠÍ ZAMĚSTNÁNÍ, JAKÉ JSEM KDY MĚLA - Ivana Sovišová

Barbara Hansen Čechová, 2/2009
Více než dvacet let připravuje televizní pořady o školství. Vyzpovídala stovky učitelů a odborníků na výchovu a vzdělávání, přečetla spousty odborných publikací, seznámila se s mnohými vyučovacími metodami a programy. Přesto Ivana Sovišová přiznává, že výchova vlastních synů jí dává zabrat.

ZÁPIS - TAK ABY BYLO JASNO

Olga Tenková, 2/2009
Jako matka předškoláka jsem poslední dobou trávila více času hledáním vhodné školy, kam se vydáme nejen na zápis, ale ve které mé dítě získá „lásku k celoživotnímu vzdělávání“. Při pročítání webových stránek školy, naproti které už dva roky bydlíme, jsem narazila na informaci, že v mateřské škole, která při škole funguje, se koná schůzka rodičů předškoláků. Vypravila jsem se tam, i když mé dítě do této školky nechodí. A vzbudila jsem údiv, kde jsem se o schůzce dověděla? Nevadí. Uvítala mě příjemná atmosféra, paní učitelky nám začaly rozdávat materiály o škole a o připravenosti dětí na školní docházku.

K ČEMU BUDE STANDARD UČITELE?

2/2009
Jak vypadá dobrý učitel? Podle standardů, které se dokončují na ministerstvu školství, umí dobrý učitel vyučovat individuálně, rozpoznat šikanu, učit kreativně, vést děti k toleranci. Otázkou zůstává, jak budou tyto standardy využitelné v praxi. Co si o standardech myslí oslovení odborníci?

Otázka pro

2/2009
Martina Macha, nového ředitele Cermatu

LEHČÍ PŘIJÍMAČKY NA STŘEDNÍ ŠKOLU?

2/2009
AKTUÁLNĚ

ŠKOLA NENAUČÍ, JAK TO V ŽIVOTĚ FUNGUJE

Barbara Hansen Čechova, Maki Těthalová, 2/2009
Pavel Anděl je známý ze svého večerního pořadu, který moderuje. Jak vzpomíná na svou školu?

VE STÍNU ZAKLADATELE SOKOLA

František Morkes, 2/2009
Jméno dr. Miroslava Tyrše je obecně známé. Vysokoškolský docent a odborník na výtvarné umění se proslavil především jako zanícený propagátor tělocviku a výrazně vlastenecky orientované tělocvičné organizace Sokol. Už méně známou je jeho manželka Renata, která se zasadila o zmodernizování výchovy na dívčích školách.

INTERAKTIVNÍ ROZVOJ KLÍČOVÝCH KOMPETENCÍ

Martina Hurtová, 2/2009
Kniha „Interaktivní rozvoj klíčových kompetencí“ je členěna do devíti kapitol. V první z nich se dozvídáme o programech pro školy v Domě Ignáce Stuchlého. Cílem těchto programů je poznávání sebe sama a lidí kolem nás. Žáci si utváří vlastní postoje nejen k lidem, ale také k životním situacím. Díky těmto kurzům se lépe poznávají se svými vrstevníky, tvoří skupiny, ve kterých pracují, a uvědomují si jedinečnost každého člena skupiny. Druhá kapitola je věnována projektu s názvem „Interaktivní rozvoj klíčových kompetencí“. Projekt souvisí s Rámcovým vzdělávacím programem pro základní vzdělávání a je zaměřen na dvě průřezová témata - osobnostní a sociální výchovu a multikulturní výchovu. V těchto aktuálních oblastech se díky tomuto projektu rozvíjí postoje, hodnoty a schopnosti žáků. Na projektu spolupracovalo několik škol a jeho výstupem jsou aktivity, které se týkají již zmíněných průřezových témat. Třetí kapitola nás seznamuje s průběhem spolupráce Domu Ignáce Stuchlého a ostatních škol. Spolupráce může probíhat formou jednorázových interaktivních kurzů bez přímé návaznosti na výuku ve škole, interaktivních zážitkových kurzů s návazností na další rozvíjení tématu ve škole, kurzů uskutečňovaných v prostředí školy, projektových dnů atp. Tyto kurzy a projektové dny vyžadují náročnou přípravu. Jejich realizací dosahujeme větší spolupráce žáků, ale i zvýšené efektivity vyučovacího a výchovného procesu. Další kapitola se týká metodických a didaktických podnětů vedoucích k rozvoji klíčových kompetencí. Klíčové kompetence jsou souhrnem vědomostí, dovedností atp., které každého člověka osobně rozvíjí a jsou podnětem pro jeho uplatnění ve společnosti. Výchovný systém ovlivňuje každého žáka a působí na něj individuálně. Má vliv na rozvoj jeho rozumových schopností, emočních stavů, na jeho duchovní rozměr a především na socializaci jedince. Socializací se jedinec dostává do společnosti; stanovuje si určité hodnoty a normy chování; spolupracuje ve skupině atp. Sedmá kapitola nás seznamuje s průběhem interaktivního zážitkového kurzu a jeho jednotlivými částmi, při kterých se žáci nejen seznamují, ale také dozvídají nové informace a poznatky a učí se spolupracovat. Publikaci považuji za velmi zdařilou především pro její praktické zaměření. Doporučila bych ji nejen učitelům na základních školách, ale i lektorům, kteří pořádají pro děti kurzy, tábory apod. V této knize se mohou inspirovat celou řadou praktických aktivit rozvíjejících nejen žákovu osobnost, ale i vztahy k ostatním.

NECHCI ŽÍT V NESVOBODĚ

Marie Těthalová, 2/2009
Letos by mu bylo jedenašedesát let. Mohl by mít dospělé děti, vnoučata, přátele, úspěchy v práci…, ale nic z toho se nestalo. Svobody, po které bytostně toužil a které obětoval svůj život, se nedočkal. Jan Palach.

VÝHODY ODBORNÉHO TECHNICKÉHO VZDĚLÁVÁNÍ

2/2009
Pomáháte svým dětem nebo svým žákům v rozhodování o dalším studiu? Hledáte pro ně obor, který je bude bavit a ve kterém najdou v budoucnu uplatnění?

CO SE DĚJE VE ŠKOLÁCH

2/2009
Škola vybuduje pro své žáky relaxační místnost