Online archiv

Vydání: 8/2012

O MILOSTNÝCH POLIBCÍCH JSEM PSAL DŘÍV, NEŽ JSEM SE PRVNĚ POLÍBIL S HOLKOU

Marie Těthalová, 8/2012
* Co vás napadne, když se řekne škola?

MAKOVICOVÁNÍ ANEB

8/2012
S MAKOVICÍ O MAKOVICI

DAR DYSLEXIE: UMĚLCI S HANDICAPEM VYSTAVUJÍ VE VELETRŽNÍM PALÁCI

Kryštof Rybák, 8/2012
Do 11. listopadu 2012 můžete ve Veletržním paláci v Praze navštívit výstavu ojedinělého formátu 3D DYS - Dar dyslexie. Devět umělců, absolventů Akademie výtvarných umění (Štěpán Beránek, Ivan Komárek, Markéta Korečková, Alena Kupčíková, Luděk Míšek, Christl Mudraková, Kateřina Novotná, Jan Pospíšil, Kryštof Rybák) se při příležitosti výstavy přihlásilo ke svému handicapu a upozorňují veřejnost na to, že i v indispozici je možno objevit dar. Výzkumy, které probíhaly na uměleckých školách, ukázaly, že 80 % studentů těchto vysokých škol je dys.

ZAKLÍNADLO SPU

Veronika Válková, 8/2012
SLOUPEK VERONIKY VÁLKOVÉ

SPECIFICKÉ PORUCHY UČENÍ - BEZ SPOLUPRÁCE ŠKOLY A RODINY TO NEJDE!

Lenka Krejčová, 8/2012
Začal nový školní rok a společně s ním začínají rodiče do škol nosit aktualizované či zcela nové zprávy z vyšetření svých dětí, jimž byla stanovena dyslexie, případně jiná forma specifických poruch učení. Reakce učitelů i rodičů na uvedenou diagnózu se často velmi liší. Vždy by však měly nakonec vyústit ve spolupráci a společnou komunikaci o dítěti, protože to je v současné době zřejmě nejefektivnější způsob řešení specifických poruch učení.

OPRAVDU POTŘEBUJÍ VAŠE DĚTI DOUČOVÁNÍ?

Marie Höschlová, 8/2012
Jaké jsou nejčastější důvody, které vedou rodiče k tomu, aby pro své děti zařídili doučování? Co vlastně víme o rozšíření doučování na prvním stupni základních škol u nás? Kolik dětí má doučování? Jakou roli hraje stát a školský systém? Je doučování nutné?

ČESKÉ ČÍTANKY PRO PRVNÍ STUPEŇ

Jana Hoňková, 8/2012
Mnozí z nás si možná ještě vybaví, jak vypadala čítanka, ze které jsme ve škole čítávali. Míru našeho zaujetí tehdy určovala vedle osobního čtenářského zájmu jistě přitažlivost textu, který nám byl předložen, a také způsob, jakým nám pak učitel zpřístupnil i skryté roviny toho, co jsme četli. Krátký úryvek nás možná někdy motivoval k přečtení celé knihy. Na tomto procesu se asi ještě dlouho nic nezmění. Díky, respektive vinou audiovizuálních médií čtenářů mezi dětmi ubývá a čítanky na základních školách a učitelova interpretace musejí být stále přitažlivější.

PŮVODNÍ A NORMÁLNÍ

Pavla Loucká, 8/2012
SERIÁL JAZYKOVÝCH FEJETONŮ PAVLY LOUCKÉ

JAK JE TO U NÁS ANEB VŠICHNI KOUŘÍ

Jana Hoňková, 8/2012
Nechme studenty přemýšlet o všech aspektech tabakismu, neboť varovné nápisy na krabičkách cigaret je neděsí. Mnoho kuřáků nemá pravdivé informace o dopadu této závislosti a možná že právě učitelé mohou Česko srazit z TOP žebříčku států závislých na cigaretách. Hlavní je nerezignovat.

PRVNÍ TŘÍDA:

Naďa Černá, 8/2012
VYJÁDŘI SE MANDALOU První třída se nám hezky vyloupává, z dětí se stali školáci jedna radost a nějak hodně rychle se blíží čas čtvrtletního hodnocení práce s nimi. Rodičům jsem slíbila už na prvním setkání, které máme v naší škole na konci června, že se mohou těšit na společné třídní schůzky. A najednou je to tady.

ASPERGERŮV SYNDROM OČIMA SPECIÁLNÍ PEDAGOŽKY

8/2012
Kristina Konečná je oporou pro všechny na prvém stupni ZŠ GuthaJarkovského. Jak z rozhovoru vyplynulo, v tomto případě slovo všichni není přehnané. Na škole má být člověk, který umí dětem i dospělým naslouchat a vidět souvislosti.

VE ŠKOLE S AUTISTY

Nina Rutová, 8/2012
Je ráno. Vcházím do ZŠ a Gymnázia Jiřího Gutha-Jarkovského v Truhlářské ulici v Praze 1 a jdu se podívat nejprve na výuku biologie v sedmé třídě, pak na chemii na gymnáziu. Chci přijít na to, jak je možné, že v této „obyčejné“ škole zvládnou mít v každé třídě autistické dítě.