Online archiv

Vydání: 5/2013

DCERY FORMUJÍ MŮJ HUDEBNÍ VKUS

Nina Rutová, 5/2013
* Pamatujete si na svůj první dětský hudební zážitek? Co to bylo, co vás okouzlilo?

VIKÝŘE PLAY: PŘIJĎTE SI HRÁT DO MALOSTRANSKÉ BESEDY

Anna Pogranová,, 5/2013
Malostranská beseda na Malostranském náměstí v Praze se otevřela lidem, kteří si ještě nezapomněli hrát, kteří se rádi a s chutí ponoří do svých snů a fantazií, a stanou se tak aktivními tvůrci expozice pojmenované Vikýře Play. Výstava bude otevřená i v průběhu letních měsíců, takže přinášíme tip také rodičům, kteří chtějí vzít své děti v létě do Prahy na výlet.

DÁ SE MĚŘIT GRAMOTNOST?

Ing. Jiří Chábera, 5/2013
JSOU UČITELÉ ČESKÝCH STŘEDNÍCH ŠKOL DIGITÁLNĚ KVALIFIKOVANÍ? JSOU UČITELÉ OPRAVDU SCHOPNI EFEKTIVNĚ VYUŽÍVAT INFORMAČNÍ A KOMUNIKAČNÍ TECHNOLOGIE? S JAKÝMI POČÍTAČOVÝMI DOVEDNOSTMI MAJÍ ČEŠTÍ UČITELÉ NEJČASTĚJI POTÍŽE? JAK JSOU NA TOM ŽÁCI VE SROVNÁNÍ SE SVÝMI PEDAGOGY? Na tyto a podobné otázky mohou pomoci odpovědět testy digitální gramotnosti a kvalifikace pedagogů středních škol podle mezinárodního konceptu ECDL. V tomto článku se můžete dovědět, jak obstála náhodně vybraná česká střední škola.

KOKTAVOST OPŘEDENÁ MÝTY

Monika Weilová, 5/2013
CO NA PORUCHU ŘEČI ZABÍRÁ A CO NE

RAP, KICKBOX A PREVENCE

Iva Hlaváčková, 5/2013
Raper a kickboxer Lukrecius Kišš, uměleckým jménem Chang, dochází pravidelně na Základní školu T. G. Masaryka v Bohumíně-Pudlově. Kromě hudby a sebeobrany se s dětmi věnuje tématům, která se týkají práva.

CESTA TEREZÍNSKÝCH KLUKŮ STÁLE POKRAČUJE

Irena Poláková, 5/2013
V polovině března proběhla na Lauderových školách vernisáž výstavy projektu Vedem. Nebylo to první představení tohoto projektu, nicméně to bylo představení velmi symbolické.

POZITIVA A NEGATIVA NAŠEHO PŘEDŠKOLNÍHO VZDĚLÁVÁNÍ

Lenka Tomcová, 5/2013
Mnohdy si ani neuvědomujeme, že vzdělávání nezačíná až v základní škole, ale již v předškolním věku. Na předškolní vzdělávání se v posledních letech klade stále větší důraz a postupně se stává docházka do školky samozřejmostí. Do mateřských škol chodí více než 95 % dětí, které v následujícím školním roce zahájí docházku do školy základní.

MOHL MÁCHA NAPSAT KVĚTEN?

Pavla Loucká, 5/2013
SERIÁL JAZYKOVÝCH FEJETONŮ PAVLY LOUCKÉ

OTVÍRÁNÍ STUDÁNEK ANEB VODA NAD ZLATO

Naďa Černá, 5/2013
Tradici probouzení a čištění studánek a potoků po zimě lze oživit i ve městě. Stačí zajít do nejbližšího lesíka a najít v něm pramen nebo strouhu. Se třídou tráví čas v přírodě rádi i někteří rodiče. Jsou vděční za nabídnutou relaxaci i program ve společnosti dětí. Až bude máje, půjdem do háje. Co tam budem dělati? Studánečku kopati, studánečku maličku, aby měla vodičku. Nejprve je dobré vytipovat si dostupné okolí kolem jakéhokoli potoka. Dříve, než se vydáme na jarní výlet, připravíme si gumové rukavice, igelitový pytel, plastové kelímky, sázecí lžíce, skládací přepravku na osázené kelímky nebo pár košíků s plochým dnem a starý velký klíč z vetešnictví nebo jeho maketu k odemykání potoka či studánky.

ABY DĚTI RÁDY ČETLY

Eva Šilerová, 5/2013
Dětské čtenářství nevzniká jen tak samo pouze spontánním zájmem dítěte, je potřeba mu pomáhat. Následující řádky představí několikero aktivit knihoven, škol a dalších subjektů, které podporují čtenářství dětí a mládeže v Německu a Rakousku. V České republice svým dětem čteme dvacet minut denně. Naše děti rostou s knihou, v první třídě je pasujeme na čtenáře a svým čtením pomáhají potřebným. V posledních letech se snažíme podporovat dětské čtenářství ze všech sil, řada projektů však vzniká poněkud živelně, nekoordinovaně a leckterý rodič nebo škola se o nich i přes značnou propagaci ani nemusí dozvědět. Naši západní sousedé jsou o krok dále a čtenářství vnímají jako součást školního vzdělávacího programu a mají pro něj vymezený čas i ve školním rozvrhu.

KDYŽ SE ŘEKNE… JARNÍ POZADÍ

Martina Staňková, 5/2013
V několika lekcích jsme s dětmi řešili, jak si poradit s vytvořením pozadí na jejich obrázcích. Často se dětem do zadního plánu moc nechce, a tak jsme vymýšleli, jak na to, aby to byla zábava. Pro inspiraci jsem dětem ukázala obrazy Fernanda Légera. Pak jsme různými způsoby nalepili na papír papírové pásky. Plochy ohraničené páskou jsme natřeli barvami, které evokují jaro. Pak jsme pásky opatrně strhli a po zaschnutí jsme hlavní námět namalovali černou barvou. Vznikly tak obrázky se zajímavou kompozicí. Pro děti bylo důležité také poznání, že barvou se jen nevybarvuje, ale že pomocí barev lze vytvořit atmosféru, dojem a k dokončení í celého sdělení nám potom stačí už jen černá barva.

KOŘENY EVROPSKÉ KULTURY

Hana Antonínová Hegerová, 5/2013
KEK. Mladá učebnice o velmi starých, ba prastarých záležitostech. Staré se ale v pojetí autorky PaedDr. Jaroslavy Šiftové proměňuje v aktuální a nadčasové. Kořeny evropské kultury – původně „pouze“ výjimečný předmět vyučovaný v primě Podještědského gymnázia v Liberci, od roku 2011 také učebnice.