Online archiv

Vydání: 3/2005

DĚTI A ROZVOD

Mgr. Marie Těthalová, 3/2005
Heather Smith Praha, Portál 2004, 184 s.Rozvod nezasahuje jen do života manželů, kteří se rozhodli pro ukončení svého společného života, ale ovlivňuje i jejich děti. Průvodcem pro rozvádějící se rodiče a také vychovatele, terapeuty nebo pedagogy, kteří se starají oděti rozvedených rodičů, je kniha Děti a rozvod britské sociální pracovnice Heather Smith.Autorka se rozhodla postihnout celou šíři rozvodové problematiky z hlediska dětí, které jsou rozvodem zasaženy. Samotný rozvod není jednorázový akt, ale předchází mu období neshod. Velkým problémem bývá různé osočování ahádky, děti ale citlivě vnímají i dusnou atmosféru v rodině. Autorka charakterizuje reakce dětí na rozvodovou situaci, jejich chování a emoce. Chování dětí během rozvodu se pohybuje mezi zdánlivou lhostejností, projevyloajality k jednomu rodiči nebo komplikovanými strategiemi, které by vedly k zachování rodiny. To, co děti prožívají, ale z jejich chování někdy nepoznáme. Smutek, deprese, úzkost, strach z toho, co bude, může zakrývat zdánlivásmířenost s tím, co se stalo.Autorka se ale věnuje i rozvodům, které provází domácí násilí, spory o dítě nebo majetek, vzájemné očerňování. Komplikace během rozvodu rodičů, ale také předchozí psychická zranění, která během rozvodu"vyplavou"na povrch, mohou vyvolat různé psychické potíže, které je třeba řešit pomocí psychoterapie. Autorka uvádí doporučení pro terapeuty a také učitele nebo sociální pracovníky, kteří mají takové dítě v péči. Děti, které zažilyrozvodové trauma, potřebují o své zkušenosti mluvit; naslouchání je jednou z účinných forem pomoci.Knihu uzavírá kapitola o legislativních opatřeních týkajících se rozvodů, a to ve Velké Británii a v České republice. Kniha Děti a rozvod je zajímavou a praktickou studií fenoménu dnešní doby. Neměla by proto chybět ani vknihovně mateřských škol.

VAŠE DÍTĚ VE VĚKU OD 3 DO 6 LET

PaedDr. Nataša Mazáčová, 3/2005
Anne Bacus Praha, Portál 2004, 174 s.Publikace navazuje na knihu Vaše dítě ve věku od 1 do 3 let, jež vyšla rovněž v nakladatelství Portál v roce 2003. Cílem knihy je nabídnout čtenáři rady jak lépe porozumět běžným problémům, se kterými se mohou v každodennímživotě spolu se svými dětmi potkat. Pozorní čtenáři zde naleznou podněty k řešení i přemýšlení z různorodých oblastí, například vývojové či sociální psychologie a sociální pedagogiky. Autorka obrací pozornost především natělesný, rozumový a sociální vývoj dítěte od 3 do 6 let.Publikace je členěna do šesti částí, rozdělených podle věkových období 3 až 6 letých dětí. Stěžejním tématem první kapitoly je vstup dítěte do MŠ. Mezi další probíraná témata patří dále otázka dětského spánku a řeči čiproblémy s jídlem a v neposlední řadě rady jak jednat s dítětem, které vyžaduje zvýšenou pozornost. Podnětnou je pak podkapitola, jež obrací pozornost na problematiku hry a hračky ve věku kolem 3 let.Druhá kapitola nabízí informace o základních potřebách dítěte ve věku od 3,5 do 4 let, například potřeba citové náklonnosti, porozumění, být respektován apod. Za cenné lze považovat podněty autorky k rozvíjení čtenářství.V následující kapitole lze čtenáři doporučit především část nazvanou"Proč, proč, proč?", jež obrací pozornost na období"věčných otázek". Věkové období od 4,5 do 5 let, jež je tématem další kapitoly,vysvětluje problematiku nočního pomočování a jeho příčin a rovněž řeší i otázku dětského strachu či problém dětské lži.Předposlední kapitola charakterizující období od 5 do 5,5 roku se zaměřuje mimo jiné na problematiku rodiny a atmosféry v rodině. Autorka upozorňuje na závažný problém tohoto období a tím je nadměrné sledování televizedětmi. Radí jak řešit vztah dítěte k televizi či k počítači. Na tomto problému lze ukázat diskutabilnost členění publikace na tak krátká věková období, jakým je půlrok života dítěte. Vždyť otázku vývoje vztahu dítěte k televizia počítači nelze situovat pouze do zmíněného období.Poslední kapitola o dítěti od 5,5 do 6 let obrací pozornost na problematiku nemocného dítěte. Zajímavé názory přináší autorka k tématu sourozenecké konstelace či smyslu pro morální jednání dítěte. Za velmi závažnou lzepovažovat autorčinu snahu podnítit zamyšlení nad častým jevem současné doby a tím je velké množství mimoškolních aktivit už v předškolním věku dítěte. Knihu uzavírá zamyšlení nad přípravou dítěte na první třídu základní školy.Knihu lze doporučit širokému spektru čtenářů - jak rodičům či prarodičům, tak učitelkám MŠ a vychovatelům předškolních dětí.

PROJEKTOVÁNÍ V MATEŘSKÉ ŠKOLE

PhDr. Eva Šmelová, Ph.D., 3/2005
Michaela Prášilová PedF UP Olomouc, 2005Vytváření projektů je dnes běžnou součástí manažerské práce každé mateřské školy. Vytvořit kvalitní školní vzdělávací program vyžaduje od pedagogů osvojení dovednosti projektovat. Publikace Projektování v mateřské škole autorkyMichaely Prášilové vám může pomoci hlouběji proniknout do dané problematiky. Publikace vznikla jako studijní text pro šest disciplín distančního studia předškolních pedagogů. Základ tvoří hlavní modul Projektování v MŠ, v němžse čtenář seznámí s algoritmem projektování, s tím jak formulovat vizi školy a s analýzou stávající situace školy.Na hlavní modul systematicky navazuje pět dalších disciplín. První dílčí disciplína nazvaná Vztahová síť školy si klade za cíl poukázat na významnost vztahů mezi všemi lidmi zainteresovanými na životě mateřské školy.Druhou dílčí disciplínu autorka nazvala Analýza SWOT a audit školy. Studium této disciplíny vede k vytvoření dovednosti objektivně analyzovat stávající situaci školy, bez níž nelze projekt na vlastní podmínky školy vytvářet.Třetí dílčí disciplína Prezentace školy i osobnosti manažera školy seznamuje čtenáře se strategií budování vlastní prestiže a vytváření dobré image školy. Čtvrtá dílčí disciplína Podpora změny uvádí do problematiky řízenízměn v podmínkách současné mateřské školy. Autorka zde vychází ze skutečnosti, že ze strany manažera nestačí změny pouze řídit, ale svým postojem a konáním musí manažer změnu podpořit. Jak tyto změny probíhají a jak je lzevyužít při projektování, se seznámí čtenář právě prostřednictvím této části publikace. Pátou dílčí disciplínu věnuje autorka Analýze vzdělávací nabídky školy, která čtenáře vede k pochopení podstaty služeb školy v souvislosti sočekáváním a potřebami zákazníků školy a ve vztahu ke zvýšení vlastní konkurenceschopnosti.Publikace je zpracována čtivým způsobem, je doplňována konkrétními příklady z praxe mateřské školy. Pochopení studijního textu si může čtenář ověřit prostřednictvím otázek a úkolů, které tvoří součást každé kapitoly. Kekontrole řešení úkolů slouží klíč. Každá kapitola dále obsahuje jednoznačné vymezení výukových cílů, průvodce studiem, klíčová slova a slovníček pojmů.Domnívám se, že tato publikace by neměla chybět mezi odbornou literaturou žádné mateřské školy.

Odpovídáme na vaše dotazy

PhDr. Marta Jurková, Ph.D., 3/2005
Teplá voda

Velikonoční výzdoba

Mgr. Zdeňka Dohnalová, 3/2005
Velikonoční výzdobu vytvořily děti ve výtvarném kroužku, který vedou paní učitelky M. Březnová a H. Prokůpková. Kroužek u nás úspěšně funguje již několik let. Na výrobu zvířátek děti použily kartonové krabice, barevné papíry,lepidlo, nůžky, krabičky od sýrů na nohy pro slepice. Výroba trvala zhruba šest hodin.

O nejkrásnější kraslici

MŠ E. Rošického, 3/2005
Loni se děti z naší třídy"Motýl"zapojily do soutěže"O nejkrásnější velikonoční kraslici". Tato soutěž byla vyhlášena ostravskou radnicí. Děti společně připravovaly materiál k práci: staré noviny,nafukovací míčky a barvy. Na nafouknutý balónek děti vrstvily novinový papír, až vzniklo velké vejce. Druhý stejným způsobem polepený míček posloužil k vytvoření kuřete. Pak přišlo na řadu zdobení, malování, polepování tulipányz papíru a zdobení mašličkami, peříčky a proutky. Tak vzniklo velké vejce, které paní učitelka rozřízla a do něj jsme posadili a vlepili velké kuře s kloboučkem a peříčky. Vše vypadalo velmi hezky a za tento výrobek jsme bylioceněni zvláštní cenou primátora města.

Hřej, sluníčko, hřej

Jaroslava Fryšová, 3/2005
Loni v posledním březnovém týdnu jsme všichni zpívali Hřej, sluníčko, hřej a těšili jsme se, až budeme moci přivítat jaro. Děti celou zimu doma opatrovaly klíčky, kterými na podzim zamykaly přírodu, až se konečně dočkaly.Vyrazily v čele s maňáskem Bohouškem na procházku a odemykaly zahrady, pole, louky, les, potok. Vyprávěli jsme si, proč a jak přírodu chráníme, co je krásné a co se nám nelíbí. Společně jsme se divili, co všechno dokázal sníhpřikrýt a nechtělo se nám ani věřit, že by všechen nepořádek na naši zahradu přinesl vítr.Když byl jarní úklid zahrady za pomoci rodičů hotov, začaly přípravy na velikonoční oslavy. Děti vyráběly velikonoční přání, zdobily vajíčka, seznamovaly se se zvyky a tradicemi, ochutnaly velikonoční jidáše. Aby byl prožiteksilnější, uspořádali jsme výstavu"Velikonoční čarování."Přispěly nejen děti a zaměstnankyně MŠ, ale i rodiče, kteří se do vytváření velikonočních ozdob zapojili po naší výzvě. Sešly se různými technikami zkrášlenávajíčka i vajíčka upečená, vyšívaná, paličkovaná nebo dekorace připomínající velikonoční symboly. Práce rodičů byly soutěžní, každý návštěvník mohl hlasovat pro nejhezčí výtvor. K zhlédnutí výstavy zval kolemjdoucí zajíček. Poukončení výstavy byly práce vyhodnoceny a předány malé odměny.V květnu proběhla akce Veselé dětské vaření. Děti si do školky pozvaly své rodiče, sourozence a prarodiče. Přednesly jim básničky, zazpívaly, zatančily a předaly maminkám k svátku dárky, které pro ně vyrobily. Maminky ssebou přinesly kromě receptů i ochutnávky doma oblíbených jídel. Po programu děti okukovaly prostřenou tabuli a pochutnávaly si na buchtách, koláčích, dortech, jednohubkách, salátu. Při odchodu si mnozí pochvalovali příjemněstrávené odpoledne a pilně opisovali osvědčené recepty z nabídkové tabule.V červnu se kromě výletu a dětského dne konalo sportovní odpoledne - Dětská olympiáda. Děti se představily v roli sportovců a jejich rodiče v rolích trenérů a rozhodčích. Soutěžilo se nejen v klasických atletickýchdisciplínách - běhu, skoku do dálky, hodu míčkem, ale došlo i na společná rodinná soupeření. Na závěr školního roku připravujeme tradiční Loučení se školáky, kdy všem hostům představíme prvňáčky. Po slavnostním šerpování apředání dárků na ukončení docházky do mateřské školy čeká na všechny zábavný program plný tance, her, hádanek a soutěží. Vždy máme radost z rozzářených očí našich dětí a přejeme si, aby i jejich rodiče byli spokojeni.

Kouzelné housličky

Hana Procházková, 3/2005
Vést děti k rozvoji hudebnosti je jedním z našich trvalých cílů v předškolní výchově. Vedle profesních dovedností - hry na nástroj a zpěv - potřebujeme hlavně vlastní vztah k hudbě a zpěvu a motivační podněty. Většina učitelekhraje na klavír, případně na kytaru. Proto jsme v naší mateřské škole přivítali nabídku mladé houslistky Lenky Brtníkové, členky symfonického orchestru v Hradci Králové, která připravila program pro předškolní děti Kouzelnéhousličky s pohádkou O červené Karkulce.Děti z velké části poprvé viděly a slyšely jeden z klasických hudebních nástrojů a obdivovaly se rozmanitosti zvuků přednesených s velkou citlivostí a profesionalitou. Samy si s houslovým doprovodem zazpívaly a dokonce senaučily i novou písničku o houslích. S milou návštěvou houslistky se děti rozloučily jako na opravdovém koncertu květinou a slíbily, že všechno nakreslí.Hudba a zpěv by měly přinášet do života radost. Také na nás mateřských školách záleží, zda se je naučí vnímat a aktivně provozovat již v dětském věku, aby se později staly trvalou životní potřebou.

Poznáváme historii města

Krista Balková, 3/2005
Kutnohorská školní družina při ZŠ J. Palacha pracuje už řadu let podle celoročních projektů. Letošní leden nesl název Kutná Hora historická. V každém oddělení se děti postupně seznamují s pověstmi o svém městě a podle možností itato místa navštěvují. Ve znalostech o historii Kutné Hory také soutěží. Následně si děti s pomocí vychovatelky jednu pověst vyberou a dají jí divadelní podobu.Tematickému zaměření měsíce vždy dominuje společná celodružinová akce. Zde děti nacvičené pověsti sehrály a vychovatelky doplnily dalšími informacemi. Velice nás potěšil skutečný zájem a pozornost dětí.Tato akce není samoúčelná. Již loni jsme organizovali Noc s kutnohorskými strašidly, při které jsme nejen ve družině spali, ale některá strašidla během noční vycházky městem i zahlédli. Jak jinak - pro velký úspěch letosopakujeme.

Sněhové království

MŠ Dětský svět, 3/2005
Naše mateřská škola je umístěna v areálu Rehabilitačního ústavu v Kladrubech u Vlašimi. Kolem nás je moc krásná příroda, která je v těchto dnech zasněžená a my si připadáme jak ve sněhovém království. Je nám spolu dobře, alenezapomínáme ani na zvířátka a ptáčky.Často nosíme krmení do krmelce (kaštany jsme ve spolupráci s rodiči nasbírali na podzim) a krmítko máme na okně školky. Pozorujeme, jak se ptáčci slétají na keře a pak hurá na zrníčka a semínka v krmítku.

Snadná adaptace

R. Brixová, 3/2005
Na naší"Zdravé MŠ"máme zkušenost s heterogenními třídami již téměř deset let. Většinou pracujeme ve skupinách, což vyžaduje perfektní přehled o dětech. Dětem samotným smíšené složení třídy prospívá. Děti se snázeadaptují na MŠ (stále přibývá dětí mladších tří let). Rodiče si pochvalují, že mohou dávat sourozence do stejné třídy. Přechod z rodiny je snazší, ti starší totiž nejen nepláčou, ale také malým pomáhají. Malí mají staršíkamarády za svůj vzor a ti starší se snaží respektovat mladší děti, což je v současné době, kdy přibývá rodin s jedním dítětem, neméně důležité.Aby se mohli školáci soustředit na školní přípravu, kromě skupinové práce ve třídách jsme zřídily dva odpolední kroužky místo spaní po obědě. První"Předškolák", kde se děti intenzívně připravují na školu. Druhýpro děti s odloženou školní docházkou, který je zaměřen na odstraňování problémů (např. řečových), kvůli kterým školáci do školy neodešli. Tím chceme prohloubit přípravu pěti až šestiletých dětí na základní školu.Heterogenní třídy mají samozřejmě své nevýhody, ale domnívám se, že výhody pro děti převažují, a o děti nám přece v MŠ jde především.

Divadelní představení

Miluše Fikarová, 3/2005
Před koncem školního roku žáci vyšších tříd základní školy J. Babáka v Brně měli hezký nápad - uspořádali divadelní představení pro děti ze tří okolních mateřských škol. Jmenovalo se"O Jeníčkovi a Mařence, lesních vílách aperníkové bábě". Byl to pohádkový muzikál. Režie se ujala učitelka základní školy Zina Hošková.Naše předškolní děti prožívaly s Jeníčkem a Mařenkou dobré i zlé. Na jejich obličejích se zračil strach z Hejkala či perníkové báby, vzápětí zase úsměv při tanci a zpěvu vil. A nakonec ta úleva, že Jeníček a Mařenkavyvázli, radost z ohlášení dvou svateb: víla Sasanka si brala Hejkala, víla Kopretinka zase Ohniváka. To vše za laskavého svolení královny lesa, která perníkovou bábu z lesa vyhnala. Naopak děti do lesa pozvala, kdykoliv jenbudou chtít.Bylo to opravdu pěkné představení. Jistě to pro školáky nebylo úplně snadné hrát pro svoje mladší kamarády. Udělat radost druhým, opravdu zásluhy hodná myšlenka. Pod vedením pedagogů již zmíněné školy se podařila dobrávěc. Všem patří veliký dík. Věřím, že tyto děti - herci - mají dobrý základ do života. Na této základní škole je vedou k tomu, aby uměly předávat radost. Moc se nám to líbilo - víc, než některá vyumělkovaná představeníprofesionálů. Těšíme se na případné další představení.