DĚTI A HRY
Eva Hurdová, 7/2004Marie AdamovskáPraha, Rotag 2004Jedná se o první titul nové pětidílné edice"Preventivní výchova". Je zaměřen na ochranu dětí předškolního a nižšího školního věku před nebezpečnými situacemi včetně drogového nebezpečí a únosů. Součástí titulu jeknížka a zvuková nahrávka na CD. V knížce nalezneme osm příběhů a písní, které doprovázejí půvabné ilustrace Edity Plickové. Autorem textů písní je Ondřej Suchý. Na zhudebnění textů se podíleli čtyři autoři: Jiří Hradec,Stanislav Chudoba, Jaromír Klempíř a Jiří Strohner. Příběhy si poslechneme v podmanivém podání Pavla Soukupa a písně v provedení dětského pěveckého souboru Bambini di Praga. Prostřednictvím příběhů děti prožijí letní odpoledneu vody, začínající požár obilného lánu i setkání se psem. Seznámí se s příběhem Elišky, která našla v pískovišti odhozenou injekční stříkačku, i s kluky, které zlákala jeskyně ve skále. Budou se strachovat o malého Péťu, kterýprolezl ven dírou v plotě mateřské školy,"opraváře"Tomáše, i o Jirku, který jde poprvé bruslit. Autorka příběhů Marie Adamovská předpokládá aktivní zapojení dětí: Na konci každého příběhu jsou uvedeny tři otázky, nakteré můžeme společně s dětmi hledat odpovědi. Děti mohou vyjadřovat svůj vlastní úsudek. Příběhy je mohou inspirovat k vyprávění skutečných situací, které prožily, k popisu situací dle ilustrací v knize, ale i k aktivnímunaslouchání druhému. Rozhovory nad knihou mohou dát dětem příležitost uvědomit si, že ne všichni se chovají správně, že někteří jedinci mohou ohrozit i bezpečí druhých. Děti si uvědomují, jak se mají v takovém případě chovat ajak se mají chránit. Knížku si mohou děti i samostatně prohlížet a"číst". Některé příběhy nebo jejich části můžeme s dětmi prožívat prostřednictvím dramatických aktivit, podporovat dětskou tvořivost, představivost,fantazii. To vše může napomoci dětem poznat, co je nebezpečí, odhadnout jednotlivá nebezpečí a snažit se jim vyhnout. Děti tak poznávají hodnoty spojené se zdravím, životem a životním prostředím. Vedeme je k svodnému jednání,ale zároveň k odpovědnosti za to, co udělají, jak se rozhodnou.