Pohádkový zápis
Renata Špačková, 1/2006Naši budoucí prvňáčci mají velkou výhodu, protože školní prostředí dobře znají. Docházejí do základní školy na kroužek anglického jazyka a počítačový kroužek, občas navštívíme starší kamarády v tělocvičně či na školní zahradě vrámci spolupráce se ŠD, jindy nás škola pozve na divadelní či kouzelnické představení do školní tělocvičny, někdy je tomu naopak a v mateřské škole přivítáme starší kamarády a pedagogy my. Společně jezdíme na různé akce, dodivadla nebo na předplavecký výcvik. Mladší děti tak neztrácejí kontakt se staršími a navíc mají možnost blíže poznat i dospělé, kteří na ně budou čekat u zápisu a později je budou provázet celým školním rokem.Základní škola vždy připravuje zápis pohádkovým způsobem. Loni se děti mohly těšit na pejska a kočičku ze známé Čapkovy knížky. Již před zápisem nám paní učitelka zapůjčila audiokazetu, aby si děti mohly příběh"Jakkočička a pejsek pekli dort"poslechnout. My jsme navíc zapůjčili od jedné maminky i videokazetu s tímto příběhem. O pohádce jsme si povídali, téma rozvinuli dál: co nám chutná, jaké máme chutě.Počátkem února se děti s maminkami a jedním tatínkem sešly v základní škole. Tradičně je doprovázím i já jako zástupce mateřské školy. Na děti čekala pestrá škola zvířátek, která se vesele představila při písničce stejnéhonázvu. Nechyběly ani kostýmy a masky. Postupně děti plnily úkoly se zvířátky v dobré náladě a pohodě. Pejsek a kočička jim dali ochutnat trochu z přísad, které přidali do dortu. Chuťové hádanky byly snadné, nikdo se nemýlil. Pozpívání, rytmizování, hledání barev a tvarů, cvičení, vyplnění úkolů na listu, zvládnutí počítačových hádanek, chytání míče, šněrování desek pro lví klec a nakreslení zvířecí postavy ze zvířecí školy čekal děti i rodičeopravdový dort a dárečky.Již několik let se naše MŠ věnuje spolupráci s pedagogicko-psychologickou poradnou a se speciálním pedagogem. Ještě před zápisem do první třídy projdou děti ve spolupráci s PPP testy školní zralosti, na které navážoupohovory s rodiči na základě hodnocení testů. Tato diagnostika spolu s dalšími hodnoceními a záznamy o dítěti z MŠ pomůže rodičům rozhodnout se o případném odkladu školní docházky. Záznamy MŠ se souhlasem rodičů konzultujeme is pedagogem ze ZŠ.Snažíme se, aby vstup dítěte do první třídy byl v jeho životě šťastným krokem tím správným směrem, což vyžaduje spolupráci MŠ, rodiny, odborníků a ZŠ.Kočičku vytvořila Karolínka Bartejsová, MŠ Trnava.