Online archiv

Vydání: 1/2006

Po rozvodu rodičů

PhDr. Daniela Kramulováilustrační foto M. Jedličková, 1/2006
V minulém díle jsme hovořili o tom, jak se mohou neshody, často předcházející rozvodu, promítnout do chování dítěte. Definitivní rozpad rodiny přináší do světa předškolních dětí další výrazné změny.Rána, způsobená rozvodem rodičů, je pro malé dítě obrovská.

HRY DO KAPSY X

Pavel Schrötter, 1/2006
Jan Neuman, Miloš Zapletal Praha, Portál 2005, 96 s.

DEKOROVÁNÍ TEXTILU

Mgr. Marie Těthalová, 1/2006
Lucie Kyselová Brno, Computer Press 2005, 104 s.

OTVÍRÁNÍ PAMĚTI

Eva Hurdová, 1/2006
Pavel Jurkovič Praha, Karolinum 2005, 245 s.

Odpovídáme na vaše dotazy

Eva Soukalová, 1/2006
* Jaká je změna v docházce do MŠ dětí matek, které pobírají rodičovský příspěvek?

Co pálí mateřské školy

1/2006
V polovině října 2005 se uskutečnilo společné jednání představitelek soukromých MŠ, SPV-OJO a krajského poradního sboru MŠ při Krajském vzdělávacím a informačním centru Nový Jičín. Přítomné se dohodly na společném postupuvedoucím k vyvolání jednání s kompetentními orgány k řešení neuspokojivé situace, a to za podpory dalších profesních organizací, zejména v těchto oblastech:*snížení míry vyučovací povinnosti a) ředitelek MŠ - velkých právních subjektů (nad 8-10 a více oddělení), b) vedoucích učitelek v mateřských školách sloučených právních subjektů (MŠ nebo MŠ při ZŠ)*rovnost podmínek škol a požadavků na řídící pracovníky (ředitel ZŠ, ZŠ sloučené s MŠ a ředitelky MŠ)*jednoznačně vymezit právní postavení vedoucích učitelek, úvazky, platové zařazení, vše v souladu s jejich náplní práce*při stanovování rozpočtových pravidel na MŠMT zohledňovat strukturu předškolních zařízení v daném kraji, věkové složení pedagogů, navýšení mzdových prostředků v důsledku doplnění VŠ vzdělání*metodika financování - normativy počítat na 24, ne na 28 dětí, při dvou plných pedagogických úvazcích na třídu MŠ. Reagovat také na změnu vyhlášek (tzv. pětidenní děti po 1. 1. 2006)*úprava výkonových výkazů*dojde-li k prodloužení provozní doby mateřských škol, stanovit nejdelší možný denní hodinový rozsah pobytu dítěte v MŠ tak, aby délka pobytu odpovídala požadavkům na psychohygienu a individuálním zvláštnostem dítětedaného věku*přípravné třídy při ZŠ zřizovat pouze v případě, že v dané obci nemá pro tento případ dostačující vlastní kapacity stávající mateřská škola*při snahách o zlepšení podmínek předškolního vzdělávání úžeji spolupracovat s rodičovskou veřejností*sjednotit postup profesních organizací předškolního vzdělávání ke společnému prosazování profesních zájmů tak, aby činnost předškolních zařízení byla efektivní a příznivá pro důslednou realizaci kurikulární reformy.

Masopustní týden

R. VebrováObrázek z CMŠ Laura, Praha 8., 1/2006
Loni v únoru se celá naše školní družina radovala z taškařic masopustního týdne, na který jsme se všichni poctivě připravovali. Děti s pomocí vychovatelek vytvořily dva obří plakáty. Na prvním jsme se dovídali, co je toMasopust, jak a kde se slavil a jak jsou pro nás některé staré zvyky netradiční a legrační.Na druhém plakátu se pak mohly děti dočíst, že na masopustní pondělí přijdeme všichni oblečeni do zeleného, v úterý se ozdobíme originálními klobouky, ve středu budeme oblečeni do šatů naruby a ve čtvrtek si děti mohoupřinést do školní družiny svého oblíbeného plyšáka. Fantazie a odvaha dětí byla vždy po zásluze odměněna a byla pro nás zdrojem nevídaného veselí.Děti ale také každý den poznaly něco nového, např. co je to ochranné zbarvení a kniha ohrožených zvířat, jaké vlastnosti okoukali lidé od svých zvířecích kamarádů, odhalily tajemství pantomimy s kloboukem nebo se naučilyčíst pozpátku své jméno. Vyvrcholením celého masopustního týdne byl"Masopustní pyžamový karneval". Děti chodily po škole již od rána v nočních košilích, pyžamech a župáncích. Karneval byl plný soutěží a zábavy. Okrásné ceny se postarali rodiče, kteří nám ochotně přinesli spoustu drobných propagačních předmětů. Děti si celý masopustní týden užily a už se těší na to, co jim paní vychovatelky připraví nového k zábavě a poučení.

Školáci ve školce

Věra Nevímováfoto MŠ, 1/2006
Hádejte, kdo přišel do naší"školky"na návštěvu? Byli to školáci ze ZŠ Horymírova, Ostrava Zábřeh. Většina z nich chodila do naší mateřské školy, ale dnes už jsou to druháci, třeťáci, čtvrťáci nebo páťáci. Kromě toho,že chodí do školy, navštěvují také bezplatný kroužek"Flétnička"ve školní družině. A právě tyto děti pod vedením vychovatelky Bc. Ireny Seidlové uspořádaly na konci listopadu v naší mateřské škole"koncert pro předškoláky".Našim předškolákům i jejich rodičům se koncert moc líbil. Děti obdivně vzhlížely na své starší kamarády, jak jim to krásně píská - samostatně i ve společné skladbě. Až prý budou chodit do školy oni, budou se také učit hrátna flétnu. My dospělí si přejeme, ať se jim to podaří - ať se naučí hrát pro radost sobě i druhým.

Jíme rádi

Jarmila Kučerová, 1/2006
V posledních letech se také školní stravování podstatně změnilo k lepšímu. Pracovnice školních jídelen prošly školením pro skladbu jídelníčku podle nejnovějších trendů o zdravé výživě, změnily se normy. Naše paní kuchařky sesnaží navrátit k domácí stravě bez polotovarů a hlavně chemicky upravovaných potravin. Společně pak učíme děti jíst pestrou stravu včetně ryb, mléka a mléčných výrobků, veškerý sortiment zeleniny a ovoce.V naší školní jídelně přišly paní kuchařky na formu, jak dětem podávat zeleninu nenásilně, přirozeně. Podle jídelníčku dostávají děti zeleninou nazdobené chleby, zeleninové saláty velmi jemně ochucené, zajímavé polévky.Dokonce se zde vaří pro děti, které mají zdravotní problémy - alergie na jablko, vejce, rajče.Nestačí moderně vybavená kuchyně v nerezu, normy, finance... Je třeba ještě paní kuchařka - maminka, která má cit, selský rozum. Poděkujme všem, kdo nám denně zpříjemňují část dne. My, co rádi vaříme a jíme, víme, že jsou nepostradatelné.

Lyžařská školička

Namaloval Adam Popovič, MŠ Opatovice., 1/2006
Mateřská škola"Mšeňáček"ležící na úpatí Jizerských hor, má na dosah krásnou přírodu, upravené lyžařské trasy a sjezdovky. Každý rok po Vánocích vyrážíme s dětmi na sjezdovky do lyžařského střediska Severák vHraběticích. Školička probíhá po dobu jednoho měsíce, jezdíme dvakrát týdně. Děti jsou rozděleny do družstev podle svých lyžařských schopností. Ti nejlepší jezdí po celém areálu střediska, ti méně zdatní pilují styl na mírnémsvahu. Začátečníci se učí lyže ovládat a seznamují se s jízdou na vleku.Autobus nás vždy ráno odveze od školky do lyžařského centra, kde máme k dispozici vytopenou chatku. Děti se zde přezouvají, ohřívají během dne, když jim je zima, a svačí. Celé dopoledne trávíme na lyžích, děti náspopohánějí i u svačiny, jen aby byly na svahu. Zpátky se vracíme po poledni, ve školce na nás čeká chutný oběd. Dětem se školička velmi líbí. Některé s námi jezdí i několikrát, protože začínají v útlém věku a stihnou se s námiběhem předškolní docházky svézt i třikrát.Po překonání prvních problému, pádů a strachu se z dětí stávají správní lyžaři, které obdivuje celé okolí. Během školičky se naučí jezdit na vleku, zatáčet a zastavit, prostě ovládat lyže. Snažíme se jim pobyt zpestřitdalšími činnostmi, jako je jízda ve dvojicích, jízda na laně, sbírání drátěnek, koulení míčů, jízda ve slalomu atd. Vše končí závěrečným závodem ve slalomu. Všichni účastníci jsou odměněni medailemi a diplomem na památku.Rodiče se školičky aktivně zúčastňují, pomáhají s odvozem lyží. Často s námi tráví na svahu celé dopoledne. Toto vše velmi přispívá k vytváření ještě lepších vztahů mezi naší školkou a rodiči. A nás organizátorky těšívidět v poslední den školičky lyžující spokojené děti a usměvavé rodiče pyšnící se svojí ratolestí.

Nadané dítě v současné škole (1)

PaedDr. Nataša Mazáčováilustrační foto M. Jedličková, 1/2006
Zásadní význam pro otázku vzdělávání nadaných žáků u nás mají dokumenty Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání a Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávaní.Nadané dítě je zvídavé, z oblasti, která je zajímá, má spoustu poznatků.

Pohádkový zápis

Renata Špačková, 1/2006
Naši budoucí prvňáčci mají velkou výhodu, protože školní prostředí dobře znají. Docházejí do základní školy na kroužek anglického jazyka a počítačový kroužek, občas navštívíme starší kamarády v tělocvičně či na školní zahradě vrámci spolupráce se ŠD, jindy nás škola pozve na divadelní či kouzelnické představení do školní tělocvičny, někdy je tomu naopak a v mateřské škole přivítáme starší kamarády a pedagogy my. Společně jezdíme na různé akce, dodivadla nebo na předplavecký výcvik. Mladší děti tak neztrácejí kontakt se staršími a navíc mají možnost blíže poznat i dospělé, kteří na ně budou čekat u zápisu a později je budou provázet celým školním rokem.Základní škola vždy připravuje zápis pohádkovým způsobem. Loni se děti mohly těšit na pejska a kočičku ze známé Čapkovy knížky. Již před zápisem nám paní učitelka zapůjčila audiokazetu, aby si děti mohly příběh"Jakkočička a pejsek pekli dort"poslechnout. My jsme navíc zapůjčili od jedné maminky i videokazetu s tímto příběhem. O pohádce jsme si povídali, téma rozvinuli dál: co nám chutná, jaké máme chutě.Počátkem února se děti s maminkami a jedním tatínkem sešly v základní škole. Tradičně je doprovázím i já jako zástupce mateřské školy. Na děti čekala pestrá škola zvířátek, která se vesele představila při písničce stejnéhonázvu. Nechyběly ani kostýmy a masky. Postupně děti plnily úkoly se zvířátky v dobré náladě a pohodě. Pejsek a kočička jim dali ochutnat trochu z přísad, které přidali do dortu. Chuťové hádanky byly snadné, nikdo se nemýlil. Pozpívání, rytmizování, hledání barev a tvarů, cvičení, vyplnění úkolů na listu, zvládnutí počítačových hádanek, chytání míče, šněrování desek pro lví klec a nakreslení zvířecí postavy ze zvířecí školy čekal děti i rodičeopravdový dort a dárečky.Již několik let se naše MŠ věnuje spolupráci s pedagogicko-psychologickou poradnou a se speciálním pedagogem. Ještě před zápisem do první třídy projdou děti ve spolupráci s PPP testy školní zralosti, na které navážoupohovory s rodiči na základě hodnocení testů. Tato diagnostika spolu s dalšími hodnoceními a záznamy o dítěti z MŠ pomůže rodičům rozhodnout se o případném odkladu školní docházky. Záznamy MŠ se souhlasem rodičů konzultujeme is pedagogem ze ZŠ.Snažíme se, aby vstup dítěte do první třídy byl v jeho životě šťastným krokem tím správným směrem, což vyžaduje spolupráci MŠ, rodiny, odborníků a ZŠ.Kočičku vytvořila Karolínka Bartejsová, MŠ Trnava.