Jak zvířátka pomáhají lidem?
Bohumila Formánková, 1/2009Projekt, který jsme realizovali v naší MŠ, byl určen dětem ve věku 3-6 let. Projekt vychází z RVP; naším záměrem bylo obohatit základní povědomí dítěte o okolním světě a jeho dění, o vlivu člověka na životní prostředí, vytvářet elementární základy pro otevřený postoj dítěte k životnímu prostředí. Také jsme jeho prostřednictvím chtěli dětem zprostředkovat bezprostřední pozorování jevů světa kolem nás, atraktivní nabídkou činností (reálné a pro děti jinak méně dostupné skutečnosti) podpořit míru vštípení a fixaci nových informací, názorně ukázat vzájemnou provázanost jevů v přírodě a vazbu na život člověka. Projekt počítal s krátkodobou schopností soustředěnosti typickou pro toto věkové období (zaměřenost jen na podstatné skutečnosti jevu) a dával prostor k doznění prožitku dítěte z pozorované situace (navazující činnosti uskutečňované následně v prostředí MŠ). Pro náš vzdělávací projekt jsme zvolili téma zabývající se vztahem lidí ke zvířatům a jejich vzájemným působením, vztahy a závislostí jedněch na druhých. Zajímalo nás, jak jsou zvířata lidem užitečná. Dílčí otázky projektu: Jaké lidské zájmy a záliby souvisejí se světem zvířat? Můžeme zvířata využít k terapeutickým účelům? Jak nám zvířata pomáhají? Co nám zvířata dávají? Realizace projektu: S dětmi jsme si hráli, vystřihovali jsme obrázky zvířátek z časopisů, prohlíželi jsme si obrázkové knihy o zvířátkách a zvířátka jsme modelovali. Děti dostaly vystřihovánku s omalovánkou na dvorečku a grafomotorický list s motivem kocourka. I do pohybových aktivit jsme zapojili téma zvířat - cvičili jsme jógu, hráli jsme si na mlsnou kozu. Vydali jsme se na kozí farmu, kde jsme ochutnali kozí mléko, zahráli jsme si pohádku O veliké řepě a nezapomněli jsme ani na pohádky a písničky, kde se vyskytují zvířátka. Náš projekt vycházel z konkrétních lokálních podmínek a byl součástí školního projektu EVVO Přírodní poklady a kouzla s odpady. Projekt trval pět týdnů. Předcházela mu přípravná fáze, kdy jsme porovnávali obsah projektu s ŠVP, vybírali a upravovali jsme aktivity, oslovovali jsme partnery, kteří se na projektu podíleli. Projekt probíhal v prostorách naší MŠ a bylo třeba zajistit různé pomůcky, vybrat místa, která s dětmi navštívíme. Také jsme se snažili projekt co nejlépe personálně zajistit a využít především zkušeností učitelek, které prošly školením EVVO. Co nám projekt přinesl? Děti byly během projektu aktivní; během výletů a exkurzí si upevnily získané poznatky. Díky dotazníku, který vyplňovali rodiče dětí, jsme zjistili, že děti se o problematiku, na kterou se projekt zaměřil, velmi zajímaly. Mírně se zvýšil jejich zájem o třídění odpadu a téma o životě zvířat, ve kterém se ostatně děti nejlépe orientují, je zaujalo nejvíce. Nejobtížnější pro ně bylo téma pečení chleba. Rodiče považují tematické exkurze za velmi efektivní a zařazování projektů hodnotí velmi kladně. Jsou ochotni pomáhat při realizaci dalších projektů. Učitelé během projektu nezaznamenali žádné závažné nedostatky, což mimo jiné vyplývá i z důkladné přípravy. Projekt jsme ukončili společnou zahradní slavností, které se účastnily i rodiny dětí.