Online archiv

Vydání: 2/2013

Singalong Sticker Fun

2/2013

Křížovka – hra se slovy

2/2013

Hrábky drápky odpadky

2/2013

Svět dětské mozkové obrny

Mgr. Marie Těthalová, 2/2013
Miroslav Kudláček Praha, Portál 2012

Hry pomáhají s problémy

Jana Pokorná, 2/2013
Zdeněk Šimanovský, Václav Mertin Praha, Portál 2012

PODOBA ŠVP PRO ŠKOLNÍ DRUŽINU

2/2013
Má být školní vzdělávací program pro ŠD součástí ŠVP školy, nebo má mít družina samostatný ŠVP? Pokud se právnická osoba vykonávající činnost školy i školní družiny rozhodne vydat jediný dokument, který bude obsahovat ŠVP školy i ŠVP školní družiny, není to v rozporu s právními předpisy. Dokumentaci je nutné posuzovat podle obsahu, nikoli formy. Zároveň je však v takovém případě třeba zajistit, aby bylo z textu vždy zřejmé, na kterou z činností se vztahuje (případně, že se vztahuje určitá pasáž na obě činnosti). Musí být srozumitelné pro všechny cílové skupiny (tj. např. i zákonné zástupce žáků, kteří vybírají vyhovující vzdělávání nebo se ho již účastní). Je přitom třeba si uvědomit, že činnosti školní družiny se mohou účastnit i žáci jiných škol a ne všichni žáci školy se musí účastnit vzdělávání ve školní družině.

ZÁJMOVÉ KROUŽKY V ŠD

2/2013
V řadě ŠD je výchovně-vzdělávací činnost zajišťována pomocí zájmových kroužků. V praxi to vypadá tak, že kroužky zajišťují externí lektoři nebo lektoři z řad zaměstnanců školy, kteří si děti převezmou na daný kroužek a pak je zase „odevzdají“ vychovatelce. Je tento postup v souladu s cíli školní družiny, pokud vychovatelka nemůže provádět soustavnou výchovně-vzdělávací práci a pouze předává a přebírá děti? Z dotazu není zřejmé, jaké postavení mají externí lektoři nebo lektoři z řad zaměstnanců školy. Pokud jsou tyto osoby (třeba i jen na částečný úvazek nebo formou dohody) zaměstnaní jako pedagogičtí pracovníci, pak mohou vykonávat přímou pedagogickou činnost. Adekvátně musí být naplněna i přímá pedagogická činnost vychovatelky školní družiny, která rozdělení žáků do kroužků koordinuje. Naopak pokud by „lektoři“ neměli status pedagogického pracovníka, pak by se jednalo o porušení § 7 odst. 7 školského zákona.

KRITÉRIA INSPEKČNÍHO HODNOCENÍ

2/2013

POVINNÁ DOKUMENTACE V ŠD

2/2013

Poznej své město

Vlasta Lujcová a Jitka Simandlová, 2/2013
V tomto školním roce děti vstupují do světa poznání pomocí sedmi klíčků. Prvním klíčem odemkly naše město Moravské Budějovice. V rámci ŠVP jsme si pro rodiče a děti vymysleli projekt Můj dům. Rodiče měli spolu se svými dětmi vytvořit model svého domu pomocí kartonů, barev, barevných papírů nebo jiných materiálů. Některé děti se této činnosti chopily s menší pomocí dospělého. Jiné přenechaly větší aktivitu na mamince či tatínkovi. Výsledkem bylo téměř 50 domečků, z nichž vzniklo NOVÉ MĚSTO v prostorách mateřské školy. Prožitek a radost ze společného tvoření byl jistě tou největší odměnou pro všechny zúčastněné. Rodiče byli vytrženi z každodenního stereotypu a díky svému nadšení tak u dětí podpořili tvořivost, pracovní dovednost i, prostorovou představivost, jemnou motoriku. V rámci tohoto tématu si děti povídaly o tom, co u nás roste, co se pěstuje na zahradách, jací lidé žijí v našem městě, které profese u nás máme, jak lidé mohou trávit volný čas. Prohlédly si, kde máme nádraží, poštu, parky, sportovní areály, ale i obchody, školy, radnici, kostel, muzeum. V MŠ si město stavěly z různých materiálů, malovaly i kreslily, skládaly z částí, jednotlivé domy vytvářely i ze slaného těsta. Hrály si na průvodce, zkoumaly, co se ztratilo. Vyvrcholením tohoto tématu byla i společná akce pro rodiče s dětmi s názvem Poznávej naše město. Akce proběhla za spolupráce s mnoha organizacemi našeho města. Našim dětem a jejich doprovodu byly ve dvou dnech „otevřené dveře“ do 10 významných budov našeho města. Děti si mohly prohlédnout radnici, knihovnu, informační centrum v muzeu, Základní školu Havlíčkova ul., Základní školu TGM, Besedu, Dům dětí a mládeže – Budík, budovu hasičské záchranné stanice, orlovnu i zimní stadion a splnit si zde i jednoduchý úkol. Akce byla zakončena ve čtvrtek 18. 10 v 16. 00 hodin na naší školní zahradě. Zde za splnění alespoň pěti stanovišť čekal na děti dárek v podobě reklamních věcí od moravskobudějovických firem a firem z okolí. Na zahradě proběhlo i vyhodnocení soutěže Můj dům. Kuchařky naší MŠ připravily ochutnávku zdravé stravy, a tak měli rodiče možnost ochutnat, co ve školce dětem chutná. Myšlenkou této akce bylo nejen užít si společně strávený čas se svými dětmi, ale i poznat účel a umístění některých budov v našem městě. Jsme mile překvapeni, že se akce zúčastnilo 76 dětí ze 100 zapsaných.

Zahrada života

Bc. Dana Petráková, 2/2013

Na návštěvě u hasičů

Miloslava Stýskalová, 2/2013
Během Dne s Dráčkem Záchranáčkem se děti seznamovaly s nebezpečím ohně, s prací hasičů, zlepšovaly si svou fyzickou kondici, stavěly puzzle hasičského auta, učily se telefonovat, prohlížely si knihy i kalendáře… Druhý den následovala exkurze k hasičům z Frýdku Místku. Výlet hasičským mini autobusem do města byl pro děti velkým zážitkem. Hasiči se na nás dobře připravili. Na velké cvičné ploše děti čekala rozmanitá hasičská technika – různě velké ruční stříkačky a také velká cisterna s vodním dělem. Každý měl možnost si zapumpovat a zastříkat. Sluníčko krásně svítilo a tak se tvořila krásná duha – dětské oči jen zářily. Další atrakcí byl zdvižný vozík. Děti shlédly z výšky celé okolí objektu, město Frýdek Místek bylo jako na dlani a v dálce se rozprostíraly Beskydy s nejvyšší Lysou horou. Děti se seznamovaly s další technikou, s vybavením hasičských vozů, se zásahovým dopravním kontejnerem, s velkým ventilátorem na výrobu větru… Hasiči dětem trpělivě odpovídali na jejich dotazy, vše vysvětlovali a předváděli praktické ukázky. Zajímavé a poučné dopoledne skončilo a děti se opět vracely do mateřské školy obohaceny o nové zážitky. Děti na oplátku hasičům nakreslily obrázky, které si hasiči zveřejnili ve vývěsní skříňce ve výcvikovém středisku a na internetových stránkách www.fire.cz.