TEST: Má váš blízký hraniční poruchu, narcistickou poruchu nebo obě?

Má váš blízký hraniční poruchu, narcistickou poruchu nebo obě? Jak velkou byste si o něj měli dělat starost? Náš kvíz vás pomůže nasměrovat.

kvíz psychologie psychoterapie hraniční porucha osobnosti vztahy HPO Koupit na e‑shopu

Tento kvíz není diagnostickým nástrojem. Je založený na jednoduchém seznamu toho, jak v reálném světě partneři, sourozenci, rodiče, děti a přátelé popisují své komplikované blízké.

Který z následujících výroků popisuje vašeho blízkého? Označte každý výrok, který popisuje něco, co váš blízký často dělává.

  1. Víc ho/ji zajímá, jak by věci mohly vypadat navenek před druhými, než jaké skutečně jsou.
  2. Jeho/její emoce se změní během okamžiku. Jakmile se ale tyto emoce změní v něco velmi vyostřeného, je pro tuto osobu těžké se znovu zklidnit.
  3. Nikdy se mě neptá, jak jsem se dnes měl/a. Vždycky je to o něm/ní a o tom, co se s ním/ní děje. Ode mě se očekává, že budu naslouchat a věnovat pozornosti jeho/jejím problémům, ale ty své si vyřeším sám/sama.
  4. Dokáže náhle otřesně vyletět vzteky, často kvůli něčemu zdánlivě banálnímu – a někdy nevidím vůbec žádný možný důvod. Z tohoto běsnění bývám zničený/zničená.
  5. Kdykoli se s ním/s ní opravdu sblížím a dobře se bavíme, tak to pak brzy sabotuje. Jsem vážně nadšený/nadšená, protože si jsme tak blízcí, a on/ona to pak zničí.
  6. Cítí se v právu, jakoby měl/a nárok na to dostat ode všeho to nejlepší, a že by měl/a být vždycky na prvním místě.
  7. Vypadá to, jako by si myslel/a, že pravidla jsou pro druhé, aby je dodržovali – ale že on/ona je může ignorovat.
  8. Hrozně se zlobí, když má pocit, že ho/ji opouštím, i když prostě jen přijdu pozdě domů nebo nemůžu být zrovna na telefonu, když chce, abych byl/a.
  9. Neustále mi posílá esemesky nebo volá, aby zjistil/a, kde zrovna jsem.
  10. Potřebuje, abych mu/jí stále opakoval/a, že ho/ji miluji – ale když to udělám, tak mi nevěří.
  11. Nemá moc hluboký emoční život. Pokouším se to sondovat, ale zdá se, že tam toho moc není. Na to má kolem sebe vystavěné příliš vysoké hradby.
  12. Pro něj/ni jsem buďto tím nejlepším/tou nejlepší, nebo nejhorší – nikdy nic mezi tím. A když se přikloní k jedné straně, nikdy si nepamatuje, že to kdy cítil/a opačně.
  13. Občas na mě křičí hrozné věci, až si připadám bezvýznamný/á. Někdy se v reakci na to rozbrečím, ale to pro něj/ni nic neznamená.
  14. Mluví o tom, jak hrozný má pocit, hlavně sám/sama ze sebe. Vidím, že se hodně trápí.
  15. Občas se pořeže nebo si nějak jinak fyzicky ublíží.
  16. Řekl/a mi, že se mu/jí někdy chce zemřít.
  17. Děti jsou nadšené, když je můj blízký/blízká v dobré náladě. Ale jakmile se děcka začnou chovat jako děti, začne můj blízký/má blízká ztrácet trpělivost a chce, abych se o ně postaral/a. Když ho/ji děti nenechají na pokoji, křičí na ně. Slyšel/a jsem ho/ji každému z dětí říkat hrozné věci.
  18. Nevidí/Nechápe rozdíl mezi tím, co je v jeho/jejím nejlepším zájmu a co je v nejlepším zájmu dětí. Když se cítí osaměle, nechá děti místo školy doma. Když se na mě zlobí, říká věci jako „Ty mě vůbec nemiluješ – a ani děti.“
  19. Zneužívá mě i druhých. Chce, abych pro něj/ni dělal/a spoustu věcí, a na oplátku nedělá téměř nic. A vypadá to, že vůbec nechápe, proč to není v pořádku.
  20. Nedokáže fungovat doopravdy sám/sama, i když je dospělý/á. Když dostane úkol, který se mu/jí nelíbí, odejde z práce, a zaplétá se s nebezpečnými nebo hrubými romantickými partnery.
  21. Nenechá děti být tak samostatné, jak by měly být, protože na ně spoléhá kvůli sociální opoře.
  22. Mám starost o vnoučata. Mé dítě není ve skutečnosti schopné se o ně bezpečně postarat. Chtěl/a bych zavolat sociálku, ale pokud to udělám, už se mnou nikdy nepromluví a mohl/a bych o svá drahá vnoučata přijít.
  23. Je neuvěřitelně pasivně agresivní.
  24. Říká, že uklidí v obývacím pokoji nebo si najde svůj vlastní pronájem, ale pak to neudělá. A pak vykládá, že to nešlo, protože je nějakým způsobem obětí. Nikdy není za nic zodpovědný/á.
  25. Je neskutečně impulzivní. Jedná bez přemýšlení a pak se dostane do potíží.
  26. Když mám nějakou krizi, nejenže mě nepodpoří, ale je tak zabraný/ zabraná sám/sama do sebe a bez soucitu, že dokáže mluvit jen o tom, jaký dopad to má na něj/na ni.
  27. Jednoho dne se prostě sebral/a odešel/odešla. Všechno bylo v pořádku a pak byl/a pryč. Teď všem vykládá, jak jsem ho/ji týral/a. Je to všude na sociálních sítích. Co to sakra je? Co se stalo?
  28. Nemůžu mu/jí říct o svém životě žádnou dobrou zprávu, jako třeba že mě povýšili, protože jen začne žárlit a můj úspěch snižuje.
  29. Nikdy nevím, v jaké náladě bude, když přijdu domů. Může být úplně jakákoli, od vzteku až po depresi. Vážně mě to stresuje.
  30. Závidí druhým a myslí si, že druzí závidí jemu/jí. Jak těmto výrokům porozumět

Život v papiňáku je podoba vztahu s člověkem trpícím hraniční poruchou osobnosti

Všechny výroky napsané tučným písmem představují rysy hraniční poruchy osobnosti.

Všechny výroky napsané kurzívou jsou rysy narcistické poruchy osobnosti.

Nezapomínejte, že váš blízký může mít jednu nebo druhou poruchu nebo obě.

Sečtěte celkový počet výroků tučným písmem, které jste zaškrtli. Čím více jste jich označili, tím je pravděpodobnější, že má váš blízký HPO.

Sečtěte celkový počet výroků kurzívou, které jste zaškrtli. Čím více jste jich označili, tím je pravděpodobnější, že má váš blízký NPO.

Sečtěte celkový počet všech výroků, které jste označili. Je-li součet 12 a výše, je na místě, abyste si dělali starosti – a bylo by moudré, abyste této knize věnovali značné množství času. Je-li součet 16 a výše, měli byste si dělat velké starosti.

Ukázka kvízu je z knihy Život v papiňáku, kterou můžete koupit na našem e-shopu

Portál byl založen v roce 1990 s cílem pomáhat při výchově dětí a mládeže. Od začátku se proto zaměřil především na publikace z oborů pedagogika, psychologie a sociální práce, a to na odborné i populární úrovni. Později přibyly knihy pro rodiče i děti jak z oblasti beletrie, tak rozvíjející tvořivost. Nedílnou součástí knižní produkce jsou rozhovory, spirituální tituly, beletrie a non-fiction.  

Přidejte se do newsletteru