Jak je to s naší pamětí

Uvozující kapitola z knihy Cvičení paměti pro každý věk, která seznamuje s obsahem knihy a dává čtenářům návod jak s ní pracovat.

Ukázka je z knihy Cvičení paměti pro každý věk.
Další ukázky z knihy:
Paměť a její druhy
Přesmyčky hradů a zámků
Přesmyčky měst

K tématu doporučujeme také např. tituly:
Trénink paměti pro každý věk, Přijdou tři logici do baru, Trénink mentální kondice, Cvičení mentální kondice nebo některou z knih pro procvičování paměti dvojice Klára Cingrošová a Klára Dvořáková.

null Koupit na e‑shopu

Každý z nás měl určitě někdy v životě pocit, že stále něco zapomíná, že se mu zhoršuje paměť – co si nezapíše, to neví – a špatně se soustředí. Částečně je to způsobeno tím, že býváme v příliš velkém časovém tlaku, děláme příliš mnoho věcí najednou, jsme přetížení, přepracovaní. Takovéto obtíže jsou však také jasným důkazem, že svou paměť „zanedbáváme“, neprocvičujeme ji při běžných denních činnostech. Spousta z nás by asi byla v samoobsluze bezradná bez seznamu věcí k nákupu, někteří z nás třeba i na jednoduché sčítání dvou čísel vytahují kalkulačku, místo aby zapojili své mozkové závity. Pouze u nepatrného procenta lidí jsou tyto obtíže prvním příznakem nějaké vážnější poruchy kognitivních funkcí.

V prevenci těchto poruch má velký význam právě kognitivní rehabilitace, tj. procvičování paměti, pozornosti a dalších kognitivních funkcí za účelem zlepšení nebo alespoň udržení dosavadního stavu. Kognitivní rehabilitace je určena nejen pro ty, kteří už nějakou kognitivní poruchou trpí, ale i – a zejména – jako preventivní cvičení pro každého, kdo chce se sebou „něco“ dělat.

Tato publikace je zaměřena velice prakticky, poskytuje konkrétní zadání k pravidelnému procvičování mysli. Zahrnuje soubor různých úkolů, které si čtenáři mohou samostatně plnit a posléze zkontrolovat správné řešení podle klíče.

Úkoly jsou rozděleny do šesti kapitol podle toho, která kognitivní funkce je převážně procvičována. Některé náměty jsou jednoduché, některé náročnější, aby byly použitelné pro co nejširší spektrum čtenářů. Když se vám bude zdát některá úloha příliš náročná, pusťte se do jiné a k této se zkuste vrátit s několikadenním odstupem; třeba se vám podaří podívat se na ni z jiného úhlu a lehce ji vyřešíte. Některé testy mohou být pro někoho náročné, zejména ty, které procvičují dlouhodobou paměť, tedy mimo jiné i „encyklopedické“ znalosti a fakta. Některá témata jsou dost specifi cká, např. druhy piva nebo české fi lmy. Člověk, který se s těmito poznatky nesetkal ani v mládí, bude tím méně schopen je řešit v seniorském věku. Záleží na tom, v jakém prostředí se člověk pohybuje, jaký má okruh zájmů apod. Přesto jsou tyto úlohy zařazeny, protože naopak pro někoho jiného mohou být vítaným zpestřením. Každý si zkrátka může vybrat to, co mu vyhovuje.

Kniha je určena všem, kteří se snaží být aktivní a mají chuť vylepšit své schopnosti, a je velmi vhodná pro seniory. Pokud totiž mozek není zasažen nějakým chorobným procesem, je kapacita paměti stejná po celý život, záleží ovšem právě pouze na tom, jak je používána, zatěžována a procvičována. Mozek se totiž „chová“ jako kterýkoli jiný orgán v těle – když není dostatečně zapojen do funkce, zakrňuje. Záleží tedy jen a jen na nás, v jakém stavu si svou paměť a duševní schopnosti uchováme. Knihu mohou dobře využít i pracovníci různých zařízení a organizací určených pro seniory, tj. ergoterapeuti, psychoterapeuti, sociální pracovníci, terapeuticko- -rekreační či jiní pracovníci, kteří se podílejí na přípravě aktivizačních programů nebo volnočasových aktivit. Pro ně může být podnětnou inspirací pro vymýšlení dalších možností, jak připravit pro své klienty aktivizační program. Všechna cvičení uvedená v knize autorka „odzkoušela“ na seniorech v denním centru a také na své vlastní rodině.

Čtenáři zde také najdou další návody a rady, jak si uchovat svůj mozek co nejdéle svěží.

Věřím, že se při čtení knihy a plnění úkolů nejen procvičíte ve svých dovednostech, ale že se také pobavíte.

Portál byl založen v roce 1990 s cílem pomáhat při výchově dětí a mládeže. Od začátku se proto zaměřil především na publikace z oborů pedagogika, psychologie a sociální práce, a to na odborné i populární úrovni. Později přibyly knihy pro rodiče i děti jak z oblasti beletrie, tak rozvíjející tvořivost. Nedílnou součástí knižní produkce jsou rozhovory, spirituální tituly, beletrie a non-fiction.  

Přidejte se do newsletteru