Vím, jak se cítíš - pracovní listy pro rozvoj sociální inteligence

Pracovní sešit se zaměřuje na rozvoj sociálních kompetencí dětí, vede je k porozumění svým vlastním pocitům, ke schopnosti je adekvátně verbalizovat, vcítit se do pocitů druhých a pomoci druhému už jen tím, že jeho emoci poneseme s ním. Sdílená radost se pak stává dvojnásobnou, sdílený smutek je poloviční.

vím, jak se cítíš, sociální inteligence, emoce, Hana Zobačová, Sešit Vím, jak se cítíš je určen předškolním dětem a žákům na počátku prvního stupně ZŠ. Obsahuje více než padesát ilustrovaných pocitů a situací, ke kterým je připojeno několik návodných otázek sloužících k navázání rozhovoru s dítětem a rozšíření možností, jak může pedagog, psycholog, vychovatel či rodič s dítětem nad listem pracovat a kam lze dítě vhodnými otázkami směřovat. 
Zobrazované situace jsou v knize řazeny od nejjednodušších základních citů (jako je radost, smutek, zlost, stud, nuda atd.), přes složitější situace, kdy většinou dochází ke sdílení stejné emoce (sdílená radost, sdílený smutek či starost o někoho), až po situace, které jsou mnohovrstevnaté a v nichž různí lidé prožívají různé emoce.
Obrázky jsou záměrně černobílé, aby bylo možné je kopírovat a s děti s nimi dále pracovat formou vybarvování (i volba barev může sloužit k pojmenování emocí), procvičovat orientaci na ploše, obrázky lze rozstříhat a následně skládat atd.

Mgr. Hana Zobačová je speciální pedagožka, redaktorka a autorka knih pro děti,
např. Žil byl kdysi kdesi, pohádky pro genetickou metodu výuky čtení.
Tváře v mnoha pocitových situacích skvěle zachytila ve svých kresbách ilustrátorka Klára Weishäupelová.

UKÁZKY z knihy

vím, jak se cítíš, radost, emoceRADOST
Koho vidíš na obrázku? Jak je starý? | Je na obrázku kluk, nebo holka?
Jak se tváří? Podle čeho to poznáš? | Tváří se normálně, nebo je veselý? Jak vypadá jeho obličej?
Co si podle tebe dítě na obrázku může myslet?
Kdy ses takhle naposledy tvářil ty? A co jsi zažíval?
Když se takhle tváříš ty, děje se něco s tvým obličejem? Co a se kterými jeho částmi? A co se děje s tvým tělem? | Když se takhle tváříš ty, cítíš někde na obličeji nebo po těle horkost, třeseš se, cítíš chlad? 
Vzpomeneš si na nějakou situaci, kdy ses takhle tvářil ty? Co jsi zažíval?
Kdo z tvého okolí se takhle někdy tváří? A proč? | Tváří se takhle někdy máma, táta, bráška, sestra, kamarád…?

vím, jak se cítíš, zlost, emoceZLOST

  • Koho vidíš na obrázku? Jak je starý? | Je na obrázku kluk, nebo holka?
  • Jak se tváří? Podle čeho to poznáš? | Tváří se vesele, nebo se zlobí? Jak vypadá jeho obličej?
  • Co si podle tebe dítě na obrázku může myslet?
  • Kdy ses takhle naposledy tvářil ty? A co jsi zažíval?
  • Když se takhle tváříš ty, děje se něco s tvým obličejem? Co a se kterými jeho částmi? A co se děje s tvým tělem? | Když se takhle tváříš ty, cítíš někde na obličeji nebo po těle horkost, třeseš se, cítíš chlad…?
  • Kdo z tvého okolí se takhle někdy tváří? A proč? | Tváří se takhle někdy máma, táta, bráška, sestra, kamarád…?

Přečtěte si také Jak přežít, když nerozumím emocím, je to pomocník k rozvíjení dětské empatie se spoustu úkolů, tipů a zábavných aktivit.

vím, jak se cítíž, emoce, dej mi to, DEJ MI TO!
Koho vidíš na obrázku? Kolik postav? | Jsou na obrázku kluci, nebo holky? Jak to poznáš? Kolik jim je asi let? Popiš, co dělají.
Mají mezi sebou lidé na obrázku nějaký vztah? Jsou to kamarádi, nebo nepřátelé?
Jak se tváří? Podle čeho to poznáš? |Mají radost, jsou smutní, nebo nazlobení? Jak vypadají jejich obličeje? Vidíš všem do tváře?
Cítí se oba lidé na obrázku stejně? Co si asi myslí? Jak se cítí holčička? A jak se cítí kluk?
Kdo teď asi mluví a kdo poslouchá?
Na co lidé na obrázku koukají a proč? Koukají oba na stejnou věc? Na stejného člověka?
Zažil jsi tohle někdy?
Viděl jsi, že by se takhle chovali někteří lidé ve tvém okolí? Proč to dělají?

vím, jak se cítíš, emoce, v autobuse, slušné chováníV AUTOBUSE

  • Koho vidíš na obrázku? Kolik postav? Jsou na obrázku kluci, nebo holky? Jsou na obrázku dospělí? Jak to poznáš? Popiš, co se na obrázku děje.
  • Mají mezi sebou lidé na obrázku nějaký vztah? Jsou to kamarádi, nebo sourozenci, rodiče a děti, náhodní cestující?
  • Co dělá a proč kluk na druhém sedadle vlevo, starý pán, dítě v kočárku, maminka nad ním, paní s dítětem na dvojsedačce ...? Najdeš na obrázku někoho, kdo je pozorný, má radost, zlobí se, soustředí se na něco, je nešťastný, překvapený, něco chce, nudí se ...?
  • Cítí se všichni na obrázku šťastní?
  • Kdyby sis měl vybrat, jak se v dopravním prostředku nejčastěji cítíš ty? Jak se tváříš? Co děláš nejčastěji (nikoho si nevšímáš, zlobíš se, nudíš se, koukáš do mobilu, nebo z okna, všímáš si lidí okolo sebe, jsi pozorný, chováš se slušně, nebo zlobíš z dlouhé chvíle)?
  • Čím se v autobuse nejčastěji zabavíš? A co dělají rodiče, prarodiče nebo sourozenci?
  • Co dělají lidé v autobuse nejčastěji?

Pracovní sešit Vím, jak se cítíš koupíte v našem e-shopu.

Vyzkoušejte také obrázkové knihy k seznamování dětí s jejich emocemi Žárlivost a Stydlivost.

Portál byl založen v roce 1990 s cílem pomáhat při výchově dětí a mládeže. Od začátku se proto zaměřil především na publikace z oborů pedagogika, psychologie a sociální práce, a to na odborné i populární úrovni. Později přibyly knihy pro rodiče i děti jak z oblasti beletrie, tak rozvíjející tvořivost. Nedílnou součástí knižní produkce jsou rozhovory, spirituální tituly, beletrie a non-fiction.  

Přidejte se do newsletteru