Umělá inteligence je skvělá!

Pekelně jsem se musela soustředit, a přesto si pak spoustu pojmů dodatečně dohledávat. Eva Nečasová je v problematice umělé inteligence ponořená zcela. A její zápal je nakažlivý. Vidí dál a ví, že naše děti budou za pár let žít s umělou inteligencí ruku v ruce, a tak jim nejenže nesmíme bránit, my jim musíme včas dát do rukou správné nástroje. Eva Nečasová na své platformě AI dětem už dávno začala. Přidáte se?


Umělá inteligence překříží dříve nebo později cestu každému z nás. Jak jste se k ní dostala vy?

Já se sice primárně živila designem, nicméně už šestým rokem se dost intenzivně věnuji vzdělávání. Můj dvanáctiletý syn tehdy nastoupil do školy a já jsem se začala rodičovsky angažovat. Vždy jsem měla hodně blízko k technologiím. I při mé práci v designu byly technologie součástí. A navíc jsem trochu mezioborově rozkročená, protože dělám i hry a komiksy. A to všechno jde realizovat na prvním i druhém stupni základní školy. Tyhle dovednosti dokážu dobře předat, takže jsem pak do synovy školy docházela už pravidelně jednou týdně a děti byly spokojené.


A přišla umělá inteligence.

Ano, to jsem před čtyřmi lety začala pořádat příměstské tábory. A jeden z nich byl i experimentální – právě s tématem AI. Inspirovali jsme se tehdy projektovým dnem pro střední školy a společně s plzeňskými kolegy z envias jsme ho přizpůsobili dětem od čtvrté do sedmé třídy. Děti se toho tehdy neskutečně moc naučily. Pochopila jsem, že vůbec není důvod neotevřít tohle téma už na základkách. 


Předpokládám ale nějak zjednodušeně.

Témata jsou na prvním stupni stejná jako na druhém, ale vyučují se méně do hloubky. Samozřejmě mi už tehdy bylo jasné, že náš program pro umělou inteligenci je pro běžné pedagogy náročný. Mě vždy bavilo vytvářet metodiky pro pedagogy. Chvíli jsem nevěděla, jak na to, a pak jsem objevila úžasnou knížku Strojové učení pro děti. Autor Dale Lane je vývojářem společnosti IBM. Z té knížky jsem byla úplně nadšená. Zároveň se nám povedlo získat financování z Pražského inovačního institutu – IKAPu dvojky. A tak jsme rozjeli celou naši iniciativu. Přeložili Laneho skvělou knihu a začali vytvářet spousty dalších materiálů pro učitele.

Placená zóna