Hospodářská krize způsobila proměny ve vnímání důležitých životních hodnot. Pojmy jako solidnost a prosociálnost jsou pro německou populaci v současnosti stále důležitější. Údaje jsou výsledkem aktuální studie realizované společností GfK na téma proměn hodnotových žebříčků. Tato společnost se dotázala celkem 1080 respondentů ve věku nad 14 let. Nezávisle na příjmu, místě bydliště nebo pohlaví se u Němců ukazuje vzrůstající potřeba pocitu bezpečí: zhruba dvě třetiny dotázaných uvádějí bezpečí jako hodnotu, která v současné době nejvíce získává na významu. Na druhém místě je vlastní bydlení, které respondenti v současné nejisté době vnímají jako stále důležitější. Takřka 60 procent lidí připisuje vlastní nemovitosti větší význam než doposud. Skoro stejně důležitý je pro Němce výkon. Téměř 58 procent respondentů jej vnímá jako hodnotu, která má velký význam pro jejich budoucnost. Zřejmě to ovšem nejde proti smyslu pro pospolitost. Neboť i sociální hodnoty jsou velmi populární: důvěra a zodpovědnost skončily s 55 a 52 procenty na třetím a čtvrtém místě. Také solidarita bude podle skoro poloviny dotázaných získávat na hodnotě. A oproti všem klišé o naříkajících Němcích skončil optimismus na šestém místě. Každý druhý si myslí, že se současné době musí čelit pozitivním osobním naladěním. Nepříliš populárními hodnotami jsou pro Němce moc, dobrodružství a luxus. V případě těchto hodnot věří v růst jejich významu podstatně méně lidí. Čtvrtina dotazovaných si myslí, že v budoucnu bude jejich význam dokonce klesat. S vysokou potřebou bezpečí souvisí také názor dalších 37 procent dotázaných, že dobrodružství bude hrát v životě lidí menší roli. Nejvíce svoji roli mezi hodnotami ztrácí luxus: zhruba 40 procent respondentů si myslí, že luxus již nebude ve společnosti hrát takovou roli jako doposud. Ovšem zhruba stejné procento lidí vychází z toho, že se na potřebě luxusu u lidí nic měnit nebude a bude mít i nadále velký význam.
Placená zóna
Předplaťte si časopis a od dalšího vydání získáte neomezený přístup k článkům publikovaným od r. 2005 až do současnosti.