O ještěrech vím všechno. Vás to nezajímá?

Osoby s Aspergerovým syndromem narážejí na problémy v komunikaci a společenském chování. Neodhadnou správně kontext, špatně se orientují v pravidlech chování, chybí jim intuice i empatie. Často bývají centrem posměchu či ignorance...

Marek je velmi inteligentní chlapec. Chodí na víceleté gymnázium a ve třídě patří k nejlepším. O přestávkách ale většinou sedí sám v lavici a prohlíží si encyklopedie, které s sebou každý den nosí. Po vyučování odchází ze školy sám, nemá kamarády. Marek totiž neví, jak si je vlastně získat. Zpočátku se mu dařil navázat kontakt se spolužáky - vyprávěl jim o různých zvířatech, především o ještěrech. Zná všechny jejich druhy a poddruhy. Nejprve jim téma připadalo zajímavé, ale časem je začalo nudit, a tak jakmile Marek začne s ještěry, ostatní se vymluví na nějakou činnost nebo odcházejí jinam. S každou další situací se zvyšuje Markův pocit méněcennosti a nepochopení ze strany druhých.

U Marka byl diagnostikován Aspergerův syndrom (AS), jenž patří mezi poruchy autistického spektra. Vyznačuje se především potížemi v komunikaci a sociálním chování, které jsou v rozporu s celkově dobrým intelektem (u některých jedinců může být i nadprůměrný) a řečovými schopnostmi (pasivní slovní zásoba bývá bohatá, vývoj řeči není opožděn).

Lidé s Aspergerovým syndromem mají problémy s navazováním přiměřených vztahů s druhými lidmi. Jejich komunikační dovednosti jsou slabé. Obtížně chápou mimoslovní komunikaci. Mimika i gesta bývají u lidí s AS omezené. Někdy mohou negativně reagovat na změny, lpí na rituálech. Pokud má vše svůj standardní denní režim a neměnnost, cítí se bezpečněji a jistěji. To jim však může činit potíže v sociální fl exibilitě. Také se vyznačují nestandardními zájmy, někdy až obsesivního, nutkavého charakteru, kterým je podřizována jejich náplň všedního dne.

Nečitelné situace

Lidem s Aspergerovým syndromem chybějí sociální dovednosti běžně používané v mezilidských vztazích, které nám umožňují přirozeným způsobem vyjadřovat své potřeby, mluvit o pocitech a záměrech a brát při tom ohled na potřeby druhých lidí.

Nedokážou správně „přečíst“ sociální situaci, tzn. vybrat správné informace, emoce a signály, které během ní proběhly. Mají problém situaci správně chápat, interpretovat získané informace, a proto se jim také těžko hledá vhodné řešení. Do třetice mají potíže správně sdělovat a reagovat, selhávají při vyjádření verbálně i neverbálně. U každého jedince a v každé situaci se však může jednat o zcela individuální kombinaci potíží v těchto třech oblastech.

Účinnou formou pomoci jsou skupinové nácviky sociálních dovedností, které nabízí občanské sdružení Asociace pomáhající lidem s autismem - APLA, Praha, střední Čechy. A proč zrovna skupiny? Lidé s Aspergerovým syndromem zde mají větší příležitost pro spontánní a přirozený nácvik sociálních dovedností. To, co se zde naučí, je vždy posilováno zpětnou vazbou, a to nejen od terapeutů (vždy jsou přítomni dva), ale i od ostatních členů skupiny (vrstevníků - tedy skupiny, do které je pro lidi s AS zpravidla nejtěžší se začlenit). Výhodou je, že se mohou učit mezi sebou navzájem. Někteří si již s určitými problémy mohou vědět rady, mají osvědčený způsob řešení. Funguje tedy učení podle vzoru. A samozřejmě také motivace k účasti na nácviku, která je upevňována přítomností dalších členů skupiny. Mnoho lidí s Aspergerovým syndromem zde poprvé ve svém životě nachází přátele.

Taky umíš zpaměti jízdní řád?

Vojta dochází na skupinové nácviky sociálních dovedností již druhým rokem. Jeho hlavním zájmem jsou dopravní prostředky. Zná všechna vlaková spojení po České republice. Na skupině se seznámil s chlapcem, který je stejně starý a má podobný zájem. Konečně se Vojta setkává s rovným partnerem v oblasti, o které tolik ví. Postupně se mezi chlapci vytváří přátelství. Protože ale nejsou ze stejného města, na jednom ze skupinových setkání ostatní informují, že si pravidelně volají. Poslední telefonát prý trval 17 min. 43 vteřin.

Jana přichází na skupinu rozčílená: ve škole měli psát písemnou práci z biologie. Ráno však vyučující přišel s tím, že se písemná práce odkládá na příští týden. Jana má kvůli Aspergerovu syndromu problém se zvládáním náhlých změn, na které není dopředu připravena. Tuto změnu však zvládla ještě dobře. Bohužel, v průběhu hodiny biologie v zadních lavicích dva spolužáci rušili výklad vyučujícího, jemuž časem došla trpělivost a rozhodl se, že za trest bude celá třída psát původně avizovanou písemnou práci. Tuhle druhou změnu Jana už ale nezvládla… Ve vzteku rozházela věci, které měla na lavici, a utekla ze třídy.

Skupinové nácviky sociálních dovedností jsou určeny lidem s Aspergerovým syndromem od 6 let do dospělosti. Zpravidla probíhají dvakrát týdně (60 min.) po dobu šesti týdnů. V APLA se ročně v rámci této služby vystřídá 90 klientů. Vzhledem k tomu, že Aspergerův syndrom je vývojová porucha, znamená to, že z dětí s Aspergerovým syndromem vyrostou dospělí s Aspergerovým syndromem. Každý rok tedy s sebou nese nové problémy, na které se terapeuti v rámci skupinových sezení zaměřují. Nejčastějšími tématy jsou: přátelství, partnerství, emoce - jejich rozpoznání a zvládání, pojmenování a řešení problémů, sebedůvěra.

V rámci jednotlivých sezení se nejčastěji využívá technik KBT (kognitivně-behaviorální terapie) - především pak edukace o problémech, kognitivní restrukturalizace (práce s myšlenkami a jejich přerámováním), expozice (vystavení se problému), škálování (určení intenzity emocí) a přehrávání rolí.

Do péče poradenského zařízení se nejčastěji dostávají klienti ve školním věku, kdy naplno narážejí na vyloučení z kolektivu, vyhýbavé chování spolužáků, výsměch, ignoranci, či dokonce šikanování. Úzkost a stres, který v průběhu sociální interakce zažívají, vede často k takovému stupni vyčerpání, že se začnou těmto situacím cíleně vyhýbat a jejich osamělost se prohlubuje.

Díky dostupným poradenským službám a dobré komunikaci s rodinou a školou se daří celkově zlepšovat jejich schopnosti a dovednosti. Lépe se zapojují do společenského života. Je tedy možné je pomocí různých technik a především pak individuálnímu přístupu naučit mnohým základním dovednostem, které by si bez naší pomoci nedokázali osvojit. Aspergerův syndrom sice neodstraníme, ale rozhodně dokážeme zmírnit jeho důsledky.

***

Učitel se rozhodl, že za trest bude celá Učit třída psát původně avizovanou písemnou práci. Tuhle druhou změnu Jana už ale nezvládla… Ve vzteku rozházela věci, které měla na lavici, a utekla ze třídy. (Bližší informace na www.praha.apla.cz a www.autismus.cz, kde rovněž funguje odborná a rodičovská poradna.)

Literatura: Attwood, T. (2005). Aspergerův syndrom: porucha sociálních vztahů a komunikace. Praha: Portál, 2005. Bělohlávková, L., Vosmik, M. Žáci s poruchou autistického spektra. Praha: Portál, 2010. Dunn, S. M. S. O. S. Social Skills in Our Schools. A Social Skills Program for Children with Pervasive Developmental Disorders, Including HighFunctioning Autism and Asperger Syndrome, and Their Typical Peers. Kansas: Autism Asperger Publishng Co., 2006. Thorová, K. (2006). Poruchy autistického spektra. Praha: Portál, 2006.


O autorovi| Lucie Bělohlávková Pracuje v Asociaci pomáhající lidem s autismem jako terapeutka Pr p pro děti i dospělé s Aspergerovým syndromem. Vede skupinové i individuální terapie.

Lucie Bělohlávková