Televizní reality show vysílaly řadu scén, které v dětech mohou vzbuzovat dojem, že pití alkoholu je běžnou normou. Zvláště problematická je skutečnost, že konzumace alkoholu je v těchto pořadech spojena s dalším rizikovýmchováním. Jde například o to, že reality show ukazují jako normální nezdrženlivé pití alkoholických nápojů či koupání opilých lidí v bazénu. Ve skutečném životě totiž opilému člověku na rozdíl od televizního vysílání hrozí, žezemře na otravu alkoholem nebo se utopí. Tvrdí to Karel Nešpor a Ladislav Csémy z bohnické léčebny ve svém posudku reality show VyVolení a Big Brother, který vypracovali na žádost Rady pro rozhlasové a televizní vysílání.„I když se nejedná o naučné programy, je s ohledem na dobu vysílání nepochybné, že rovněž slouží jako zdroj poučení pro děti a dospívající. A informace, které se zde nabízejí, se dostávají do jasného rozporu s tím, očusiluje prevence v rodině nebo ve školním prostředí,“ uvádějí oba odborníci. V posuzovaných ukázkách navíc podle nich komentoval moderátor těžkou opilost zlehčujícím způsobem, ba až téměř obdivně. Otrava alkoholem přitom můžebýt smrtelná, zejména když se jedná o děti a dospívající.Dětem jsou v reality show ukazovány i další formy rizikové chování - například kombinace pití alkoholu a kouření. Za mimořádně závažné považují, že v televizi docházelo pod vlivem alkoholu ke slovní agresi, vyhrožovánízabitím i k fyzicky násilnému jednání. „K většině případů domácího násilí dochází v situaci, kdy jsou jeden nebo oba aktéři pod vlivem alkoholu. Navíc velká část další násilné kriminality, včetně vražd, se také děje právě podvlivem alkoholu,“ uvádějí. Děti však v televizi vidí pouze opilost a agresivitu a tyto informace jim moderátor nesdělí.„Některé ukázky budily dojem, že se pití vysokých dávek alkoholu od účastníků očekává a schvaluje a že se pro něj cíleně vytvářejí podmínky,“ konstatují K. Nešpor a L. Csémy. Podle nich neobstojí argument, že programy typureality show zahrnují i odstrašující následky pití alkoholu. Odstrašení se totiž v prevenci nepovažuje za účinné a navíc i reklama často šokuje a vyvolává odpor, jen aby vzbudila zájem o příslušný výrobek.Děti mohou mít z reality show pocit, že pití alkoholu je normální.

Placená zóna

-red-ilustrační foto Vladimír Brada