MINISTR ŠKOLSTVÍ K AKTUÁLNÍM PROBLÉMŮM

Ministr školství Petr Fiala odpověděl týdeníku Respekt jako politik, který si nechce rozhněvat „armádu zaměstnanců“ ve školství a zároveň chce spolupracovat s progresivními dlouholetými kritiky ministerstva. Považuje například za „nepřijatelné, že maturita byla nespravedlivá v individuálních případech - třeba v případě odmítnutí písemné práce, kdy maturant netrefil slohový útvar, protože ho to na škole učili jinak“, není pro něj už tolik podstatné, že si vyšší verzi matematiky zapsala pouze tři a půl procenta žáků nebo že nějaké úlohy byly těžší, než měly být, když potom došlo k nápravě. Praktické školy ministr nebude rušit do té doby, dokud standardní školy nebudou připraveny na to, aby dokázaly integraci dobře provést. Ministr považuje za důležité, aby z plošného testování v pátých a devátých třídách nebyly vyvozovány nesprávné závěry. „Teprve na základě pilotního testování se chce ministerstvo rozhodnout, jak bude postupovat dál.“ Jakým způsobem zabrání selekci žáků a tomu, aby se učitelé z obav před neúspěchem nezaměřili hlavně na učivo, které se objevilo v květnových testech, ministr neuvedl. Co se týče odborného vzdělávání, za nejdůležitější ministr považuje, „abychom v žádném okamžiku nezavírali cesty ke vzdělání. Protože víme, že jsou lidé, kteří se v určitém věku rozhodnou pro praktické povolání, a poté si chtějí či potřebují doplnit vzdělání.“ Učitelům ministr v rozhovoru slíbil zavedení kariérního řádu. „Prostě se vám nestane, že přijdete na školu po absolvování fakulty, získáte nějaké místo a po třiceti letech odejdete de facto na stejné pozici s o něco málo vyšším platem.“ Neupřesnil však, od kdy by platy učitelů mohly růst v souvislosti s kvalitou práce. Z rozhovoru vyplývá, že letos porostou jen mírně a plošně.

Placená zóna