Fanda není zlobil

V čísle 1/2006 reaguje Miloslava Pecinová z mateřské školy v Lounech na článek Fanda je zlobil (Informatorium 3-8, č. 7/2005), ve kterém jsem popisoval a rozebíral reakci učitelky na pád trojice dětí na vycházce. Má pocit, žemůj článek vyznívá v neprospěch učitelky a zkresluje její práci, a současně má za to, že by se místo kritiky školek mělo sledovat, jak se zachází s dětmi v rodinách.Příspěvek popisoval a následně reflektoval jednu konkrétní událost, nehodnotil paní učitelku ani konkrétní MŠ nebo dokonce instituci mateřské školy. Na rozdíl od některých jiných skupin populace mám učitelky MŠ rád, jejichpráce si vážím a pokládám ji v kontextu vzdělávacího systému za nesmírně důležitou. Věřím, že jsem popsal věrohodně, co jsem viděl, a kdyby byla Miloslava Pecinová se mnou, tak by vše viděla úplně stejně nebo velmi podobně.Jsme totiž oba odborníci, takže se snažíme oddělovat od sebe popis hodnocení a snažíme se popisovat přesně, bez emocí. Ne jako dvě dámy zmíněné v reakci paní Pecinové, které jedno dětské šlápnutí na trávník líčily jako"lítání po trávníku". Připouštím ale, že se s paní Pecinovou patrně neshodujeme v tom, jak popsanou událost vykládáme, případně na kterou část události se koncentrujeme. Já jsem se soustředil na reakci učitelky,protože jsem neviděl, jak celá událost vznikla (učitelka viděla ještě méně než já, protože v té chvíli děti nesledovala), zatímco Miloslava Pecinová se víc zamýšlela, jak k celé události došlo a na základě toho se snažilapochopit jednání učitelky.Miloslava Pecinová si povzdychla, že nebereme stejný metr na učitelky a na rodiče. Má pravdu. Já opravdu očekávám, že učitelka mateřské školy se bude chovat jako odbornice na výchovu předškolních dětí, a kladu na ni mnohemvětší nároky než na rodiče. Také proto mně v popisovaném případě zajímalo chování učitelky a ne to, jestli byl Fanda vinen či nikoli. Samozřejmě i učitelka je jen člověk, takže musím pochopit její nevhodné chování, ale nemohuho jen tak přejít. Je možné, že se paní učitelka Fandovi po návratu z vycházky za své unáhlení omluvila. To by bylo gesto hodné zralého pedagoga.Je mi velmi líto, ale musím trvat na tom, že hlavní náplní práce učitelky na vycházce s dětmi je zajištění jejich bezpečí. Jestliže řeší jiné problémy, nemůže se dostatečně věnovat dětem. Pokud se tedy něco stane, nemůžeji omluvit ani to, že řešila záležitost související s chodem školky.Informatorium 3-8 je časopis odborný a určený pro odborníky a zájemce o tuto oblast. Měl by proto ukazovat i na nesrozumitelné činy, na problémy, klást otázky, pochybovat, kritizovat. Dokonce je v něm možné ostřepolemizovat. Kde jinde, když ne zde.

Placená zóna

PhDr. Václav Mertin