Hodnocení ve škole má smysl

Zaujal mne článek Radit, či neradit v únorovém čísle časopisu Informatorium 3-8. Každá MŠ má jistě s touto problematikou nějaké zkušenosti. Najít stálý a správný způsob hodnocení dětí a citlivou cestu ke konzultaci s rodičivyžaduje velký cit pro diplomacii a také správnou dávku empatie.Mnohé MŠ se hodnocení vyhýbají. Skrývají se za frází"ono se to pak s dítětem táhne do základní školy". Nemyslím si, že tomu tak opravdu je, pokud se držíme té správné cesty a dítě hodnotíme jen proto, aby nás tove výchovné práci posunulo o kus dál.Jak již bylo mnohokrát řečeno, osobnost dítěte se formuje a utváří hlavně v předškolním věku. Pokud má jeho vývoj nějaké odchylky, je právě v mateřské škole čas a prostor tyto problémy řešit nejen s rodiči, ale i sodborníky.Jen my, učitelky MŠ, můžeme rodiče přesvědčit, že problémy nekonzultujeme proto, abychom dítě označili nějakou nálepkou, ale proto, abychom mu usnadnili hladký vstup do ZŠ. Přece jen nejsme tak fundovanými odborníky,abychom se obešli bez cenných rad, doporučení a závěrů specialistů, a souhlasím, že legislativa nám v tomhle směru nedává příliš na výběr, ale měli bychom probudit důvěru rodičů.Od psychologů slýcháváme, že právě my učitelky jsme osobami, které dítě poznají nejvíc, vždyť s ním trávíme většinu dne. Nebojme se proto s rodiči citlivě mluvit o jejich dětech. Věřím, že jednoho dne v nás rodiče skutečněuvidí partnery ve výchově svých dětí.V letošním roce jsme navázali úzkou spolupráci s nově vzniklým SPC a musím také konstatovat, že v naší MŠ rodiče vstřícně reagují na naše doporučení, ať již k návštěvě logopeda nebo pedagogicko-psychologické poradny.Na velmi dobré úrovni je i spolupráce se ZŠ, se kterou tvoříme hromadný právní subjekt a kde se snažíme, aby vždy všechny složky působily dohromady - například právě u zápisu do ZŠ. Možná jsme se ještě nenaučilipřistupovat k hodnocení konstruktivně a pružně, neznamená to zapisovat každý zdar či nezdar dětí - cestu si každý jistě najde sám, ale důležité je, že nám skutečně jde jen o blaho dětí.

Placená zóna

D. Lehoczkáilustrační foto M. Jedličková