Online archiv

Vydání: 4/2006

Putování za pohárem poznání (8)

Ivana Staňková, 4/2006
Tématem dubnové etapy se stalo zkoumání vztahů mezi lidmi, lidského těla i myšlení a chování. Říše Rozumbrady Vševěda byla plná zajímavých úkolů i hádanek.

Zvuky z obrazů - vnímání uměleckého díla

PaedDr. Martina Pavlikánová, Ph. D.foto M. Pavlikánová, 4/2006
Umělec při tvorbě vstupuje do neznáma, objevuje netušené možnosti. Stejně tak dítě postupně otvírá dveře do světa plného informací, které se učí přijímat, zpracovávat a zároveň z nich tvořit nové.

Hodnocení ve škole má smysl

D. Lehoczkáilustrační foto M. Jedličková, 4/2006
Zaujal mne článek Radit, či neradit v únorovém čísle časopisu Informatorium 3-8. Každá MŠ má jistě s touto problematikou nějaké zkušenosti. Najít stálý a správný způsob hodnocení dětí a citlivou cestu ke konzultaci s rodičivyžaduje velký cit pro diplomacii a také správnou dávku empatie.Mnohé MŠ se hodnocení vyhýbají. Skrývají se za frází"ono se to pak s dítětem táhne do základní školy". Nemyslím si, že tomu tak opravdu je, pokud se držíme té správné cesty a dítě hodnotíme jen proto, aby nás tove výchovné práci posunulo o kus dál.Jak již bylo mnohokrát řečeno, osobnost dítěte se formuje a utváří hlavně v předškolním věku. Pokud má jeho vývoj nějaké odchylky, je právě v mateřské škole čas a prostor tyto problémy řešit nejen s rodiči, ale i sodborníky.Jen my, učitelky MŠ, můžeme rodiče přesvědčit, že problémy nekonzultujeme proto, abychom dítě označili nějakou nálepkou, ale proto, abychom mu usnadnili hladký vstup do ZŠ. Přece jen nejsme tak fundovanými odborníky,abychom se obešli bez cenných rad, doporučení a závěrů specialistů, a souhlasím, že legislativa nám v tomhle směru nedává příliš na výběr, ale měli bychom probudit důvěru rodičů.Od psychologů slýcháváme, že právě my učitelky jsme osobami, které dítě poznají nejvíc, vždyť s ním trávíme většinu dne. Nebojme se proto s rodiči citlivě mluvit o jejich dětech. Věřím, že jednoho dne v nás rodiče skutečněuvidí partnery ve výchově svých dětí.V letošním roce jsme navázali úzkou spolupráci s nově vzniklým SPC a musím také konstatovat, že v naší MŠ rodiče vstřícně reagují na naše doporučení, ať již k návštěvě logopeda nebo pedagogicko-psychologické poradny.Na velmi dobré úrovni je i spolupráce se ZŠ, se kterou tvoříme hromadný právní subjekt a kde se snažíme, aby vždy všechny složky působily dohromady - například právě u zápisu do ZŠ. Možná jsme se ještě nenaučilipřistupovat k hodnocení konstruktivně a pružně, neznamená to zapisovat každý zdar či nezdar dětí - cestu si každý jistě najde sám, ale důležité je, že nám skutečně jde jen o blaho dětí.

Potřebujeme kroužky v mateřské škole?

Renata Špačkováilustrační foto M. Jedličková, 4/2006
Naše jednotřídní MŠ se snaží o pestrý vzdělávací program. Jezdíme na výlety, na exkurze, do divadla, zveme herce či jiné umělce k nám, chodíme s dětmi sportovat do tělocvičny i ven, spolu s rodiči pořádáme i oslavy a jiné akce.Naše MŠ ale nikdy dětem nenabízela žádný kroužek, a to až na jednu výjimku - hravou výuku německého jazyka, kterou jsem pořádala pro starší děti v době, kdy děti mladší odpočívaly v ložnici. Pro děti byla tato výuka něčím, copatřilo do běžného programu MŠ.Když ale základní škola přešla na výuku anglického jazyka, objevil se požadavek, abychom tak učinili také. Výuku převzala učitelka ZŠ. Nejprve docházela do MŠ a výuka probíhala ve stejné podobě jako při výuce němčiny. Počase na byl ZŠ založen počítačový kroužek a děti začaly na kroužek počítačů a angličtiny docházet do ZŠ. Rodiče mají o kroužky velký zájem.Specifické kroužky (např. výuka jazyků nebo hry na hudební nástroj) vyžadují u dítěte určitou vyzrálost a schopnost koncentrace. Ve smíšené třídě nemůžeme tuto výuku zařadit, ale pouze ji přizpůsobit skupince dětí, a tojen tehdy, pokud se služby učitelek překrývají.Můžeme se ptát, jestli je vůbec nutné kroužky v MŠ pořádat. Předškolní vzdělávání by přece mělo být pestré, tvořivé a mnohostranné. Někdy se zdá, že je nabízení kroužků spíše odpovědí na požadavky rodičů než na dětské potřeby.Za rozhodnutím pořádat v MŠ kroužky často stojí právě tlak rodičů a případně vliv spádové školy, která má zájem o děti již před vstupem do školy seznámit s cizími jazyky nebo s prací na počítači.Kroužky lze dle mého názoru tolerovat tehdy, pokud jsou pro děti přínosem. Děti by do nich měly chodit rády a kroužky by pro ně měly být doplňkem předškolního vzdělávání.

Vzdělávací akce

4/2006
Problémové dítě v MŠ - Dvoudílný seminář zaměřený na výchovu a vzdělávání dětí se speciálními vzdělávacími potřebami a prevenci sociálně patologických jevů v MŠ. Termíny a místa konání: 19. 4. a 31.5. 2006 od 12 hod., MŠMoskevská 3082, Kladno; 24. 4. a 5. 6. 2006 od 12 hod. MŠ Zdeňka Štěpánka 2232, Rakovník. Lektor: Mgr. Jaromíra Pecinová.Hudba a pohyb dětí v MŠ a na 1. stupni ZŠ - Seminář zaměřený na tvořivé využití tradičního i netradičního náčiní v hudební i pohybové výchově. Termíny a místa konání: 12. 4. 2006 od 8 hod., MŠ Moskevská 3082, Kladno; 17.5. 2006 od 8 hod., Sokol Vršovice, Sportovní 1, Praha 10. Lektor: Eva Kulhánková.Jóga pro děti - Seminář zaměřený na rozvoj pohybových dovedností dětí. Termíny a místa konání: 5.5. 2006. a také 24.5. 2006 od 8 hod., objekt Sokola Vršovice, Sportovní 1, Praha 10. Lektor: Eva Kulhánková.Další informace na www.ssskladno.cz, e-mail: sluzbaskole.kladno@tiscali.cz, tel.: 312 285 446.

Seminář pro učitelky MŠ

4/2006
Sexuální výchova (18 hodin, lektorka PhDr. Hana Procházková, termín: 24. 4. a 12. 6. od 9.00 do 17.30 hodin).Poruchy chování u dětí v předškolním a raném školním věku (12 hodin, lektorka PhDr. Zdeňka Michalová, Ph. D., termín: 4. 5., 16. 5. a 30. 5. 2006 od 13.00 do 16.30 hodin). Místo konání obou seminářů: PedF UK, Ústavprofesního rozvoje ve školství, Hloubětínská 26, 2. patro, učebna č. 217. Přihlášku a podrobné informace najdete na www.pedf.cuni.cz/uprps. Kontaktní osoba: PhDr. Iva Macháčková, tel.: 221 900 538, e-mail:iva.machackova@pedf.cuni.cz.

Právní odpovědnost

4/2006
Asociace předškolní výchovy a Katedra primární pedagogiky PedF UK Praha zve na setkání na téma Právní odpovědnost učitelky MŠ (hranice odpovědnosti za dítě:"učitelka - dítě"-"rodič - dítě", rozborkonkrétních případů - např. mediálně známý případ MŠ Korycanská). Lektor: Jaroslav Kocián, poradce v oboru bezpečnosti práce specializující se na školství.Termín: 19.5. 2006 od 13.00 hodin. Místo konání: velký sál PedF UK, Rettigové 4, Praha 1 (suterén fakulty). Můžete přijít bez přihlášení. Dotazy posílejte do 10. 5. na adresu APV (Sokolovská 182, 180 00 Praha 8), nebo nae-mail: asociacepv@seznam.cz. Za výbor APV PhDr. J. Cardová, tel.: 604 259 720.

Nabídka sdružení Tereza

4/2006
Terénní programy

Jarní seminář pro učitelky MŠ

Nakreslila Terezka Kraitlová, MŠ K. J. Erbena, Most., 4/2006
Téma: Křesťanská výchova ve školním vzdělávacím programu MŠ. Seminář se koná 8. 4. 2006 ve Svatojánské koleji, Sv. Jan pod Skalou, 9.30 - 15.30 hod., přihlášky - KPPP, Pernerova 8, Praha 8, 186 00, tel.: 222 322 624 nebo e-mail:poradna@kppp.cz. Uzávěrka přihlášek 5. 4. 2006.

Hluk a děti v MŠ

Ing. Jan Stěnička,Namalovala Bára Hájková, MŠ Špálova, Ostrava., 4/2006
Den uvědomění si hluku je stanoven na Zelený čtvrtek, letos připadá na 13. dubna. Ti militantnější jej nazývají dnem"proti hluku". V tento den mohou lidé požádat podle Listiny základních práv a svobod o vypnutízbytečného hluku, tj. hudby a reklamy ve veřejných prostorech.Jak je to s hlukem v prostředí, kde tráví čas děti? Zejména zahraniční studie ukazují, že dětem, zejména těm nejmenším, hluk nevadí. Ale co je hluk? Jsou to ty zvuky, které nám vadí. Nás dospělé unavují, obtěžují, zvyšujíriziko kardiovaskulárních potíží, snižují imunitu, pozornost, ruší spánek, zažívání apod. Vadí nám především hluk, který nezpůsobujeme sami, ale přichází odjinud, od jiné osoby. Citlivost dětí raného věku je vyšší na hornímokraji slyšitelného pásma (v Hz). To jim však nebrání v tom, aby s radostí pokřikovaly. Vadí to nám učitelům, rodičům. Jsme nervózní a to se ihned odrazí na pedagogických úspěších.Co vadí na hluku dětem? Vadí jim zvuky, které jim vnucujeme, tj. naše kázání, mentorování, dokonce někdy i hudba, když jim nevysvětlíme, že poslech hudby mají přijímat jako sváteční událost. Ne každá hudba se ale dětemlíbí.Jak si pomůžeme my, učitelé a rodiče, v hlučném prostředí dětského kolektivu? Musíme snížit hluk, který na nás působí. Upravíme např. strop místnosti pohltivými materiály. To nemusí být jen drahé obklady, ale i docelajednoduchá, zábavná tělesa. K tomu však musíme přizvat specialistu. V české legislativě totiž existuje nařízení, že doba dozvuku v učebnách musí být do 1 vteřiny. V mateřských školách by tato doba dozvuku měla být 0,6 vteřiny.V exteriéru nám pomůže, když zvětšíme vzdálenost skupin dětí od fasád domů (nejvíc je hluk zesílen v rohu zahrad u zdi). Těmito způsoby si pomůžeme my a ponecháme radost dětem.

Mateřinkové setkání v Liberci

Vladimíra JurigováObrázek z MŠ Štěpničná, Praha 8., 4/2006
V sobotu 18. února 2006 se opět otevřelo liberecké Naivní divadlo pro všechny děti, učitelky, rodiče a milé hosty a mateřinkový zvoneček zahájil 9. ročník Liberecké Mateřinky.A že se jich sešlo opravdu hodně. MŠ z Hejnic nezklamaly. Jako tradičně se děti proměnily v malé herce a připravily skvělé divadelní představení"Čert a Káča"a"Jak šlo šídlo do lesa". Českou Lípureprezentovaly mateřské školy z Arbesovy a Moskevské ulice, z Nového Boru přijela školička Klíček a Beruška. Diváky okouzlily svým pohybovým a hudebním vystoupením se skvělými kostýmy. Liberecké děti chodí do Naivního divadlahodně často a proto jim bylo prostředí hodně blízké. Na jevišti se cítily jako doma a tak program pokračoval atraktivní Baby olympiádou MŠ Berušky, Cirkusem rámusem ze Stromovky, hudebními vystoupeními školek Jeřmanická aJablůňka a nechyběl ani tradiční folklór, se kterým se předvedla MŠ Tovačovského a F. L. Věka.Velmi si ceníme i vystoupení speciální mateřské školy pro tělesně postižené při Jedličkově ústavu v Liberci.Liberecká Mateřinka je úspěšně za námi, z ohlasů víme, že se líbila, a ještě jednou děkujeme všem souborům a učitelkám za návštěvu. A na závěr ještě jedno poděkování. Patří studentce 2. ročníku SPgŠ v Liberci AnetěAntošové. Letošní úvodní mateřinkové vystoupení"Přátelství"s našimi korálkovými slečnami totiž probíhalo v její režii i choreografii. Už během nacvičování byla Aneta úžasná a naše malé tanečnice ji přímo zbožňovaly.I když vystoupení bylo velmi náročné, zvládly ho na jedničku.A co říci na závěr? Těšíme se na viděnou za rok!

HRY V MATEŘSKÉ ŠKOLE V TEORII A PRAXI

PaedDr. Radmila Burkovičová, 4/2006
Soňa Koťátková Praha, Grada 2005, 184 s.