Úroveň: začátečníci, pokročilí; organizace: všichni, individuální práce; pomůcky: obrázky s letními činnostmi a letní tematikou, pastelky; aktivita: seznamovací, procvičovací, rytmizační, důraz na dobrou výslovnost, hry; cíl: osvojení nové slovní zásoby, zopakování již známé, relaxace a výuka při hrách, písnička; jazyk: Sommer und Sommeraktivitten; čas: 30-45 minut. Náměty pro práci s dětmi Učitelka ukazuje dětem obrázky letních aktivit, děti opakují a fixují slovní zásobu. Was ist das? Das ist der Sommer. Was machen wir? Wir spielen Fu§ball. Wir schwimmen. Wir besuchen Oma und Opa… Děti stojí u okna a vítají léto: Hurra! Hurra! Der Sommer ist da! Hurra! Hurra! Ferien sind da!… Fu§ball ist da… Schwimmen ist da… Pantomima Učitelka motivuje děti a ty dramaticky ztvárňují letní činnosti: Kinder, was machen wir im Sommer? Zeigt mir das! Wir spielen Fu§ball, schwimmen, fahren mit dem Auto zur Oma… Dopis babičce Děti si sednou do těsného kruhu, každé má před sebou kamarádova záda. Vzájemně si píší na záda prstem dopis babičce. Učitelka: Kinder, setzen wir uns auf den Teppich! Jetzt schreiben wir einen Brief: ...Liebe Oma, Punkt. (Při slovech Punkt uděláme kamarádovi do zad tečku, nejlépe na místo, kde to lechtá.) Ich komme bald zu Dir, Punkt. Ich nehme auch meine Katze, Punkt. Die Katze kratzt (nyní budou děti předvádět, co dělá kočka: děti trošku poškrábají kamaráda před sebou na zádech) und bei§t (děti prsty naznačí, jak kočka kouše), zieht an Haaren (děti se zatahají za vlasy), zieht an Ohren (zatahají se za ucho. Děti opět píší na záda:) Ich schicke Dir einen Ku§ (děti pošlou pusinku), Punkt. Tschüs (děti zamávají a napíší na záda rozloučení)! Dein(e) …! Punkt!... Při psaní dopisu na záda se zažije mnoho legrace. Proto se mohou děti otočit na druhou stranu a psát znovu, třeba dopis tetičce: „Liebe Tante, Punkt…“ Léto je čas volna, odpočinku, zábavy. Pojďme si zahrát! (Zlatá brána otevřená…) Goldenes Tor ist gegešff net. Mit goldenem Schlüssel ge- gešff net. Wer durch das Tor geht, der verliert den Kopf! Blšd! (Rybičky, rybáři jedou!) Vorsicht, Fische, Fischer kommen! (Cukr, káva, limonáda, čaj, rum, bum.) Zucker, Kaff ee, Limonade, Tee, Rum, bum. Aby si děti odpočinuly a zklidnily se, vybarvují obrázek. Učitelka jim může určovat v němčině barvy, které mají použít. Děti mohou také při volném vybarvování opakovat německé písničky, básničky. Nakonec se děti naučí písničku. Děti stojí v kruhu, drží se za ruce a tančí do rytmu. Učitelka: Zum Schluss lernen wir ein schšnes Lied.

Placená zóna

Mgr. Iva Ťupová