V krásný sluneční den se na zahradě naší MŠ ve Šluknově uskutečnila oslava Dne Země, kterou jsme přeměnili v soutěživé dopoledne plné radosti, zábavy a poučení. Děti plnily úkoly, které se týkaly ochrany naší planety a znalostí celé přírody. Sesedli jsme se u obrovské namalované makety naší planety a společně za doprovodu kytary si zazpívali píseň Kolik je na světě moří. Děti přivítal vodník, vysvětlil jim důležitost ochrany přírody a seznámil je s tím, co je čeká u jednotlivých zastavení. Potom každou třídu podaroval jezírkem (lavorkem s čistou vodou), o které se jednotlivé třídy musely řádně starat, aby zůstalo vždy čisté. Poté vložil do každého poskládaný papírový leknín, který jako zázrakem ve vodě „vykvetl“, rozevřel se a uvnitř květu ukázal krásné nakreslené přání od dětí z našeho výtvarného kroužku. Děti se rozeběhly po skupinkách k jednotlivým stanovištím, kde se postupně dovídaly mnoho nového, plnily jednoduché, ale i složitější úkoly, vždy však formou hry a zábavy. Snaživé a šikovné byly i úplně nejmladší, ale také děti z naší speciální třídy. Odměnou jim byla spousta legrace a razítko. U „čápa“ v „ptačí říši“poznávaly jednotlivé ptáky na obrázcích a fotografi ích, přirovnávaly „ptačí“ kostičky z LOTA ke správnému druhu, odstranily špatné potraviny z krmení pro ptáčky, kteří u nás v zimě zůstávají, a vhodnou směs vsypaly do krmítek. Ukázaly, jak létá vrána, orel, skáče vrabec a kráčí čáp, zvládly vyjmenovat i několik písní o ptácích a vybranou si zazpívaly. V lese číhal na pytláky s dalekohledem „myslivec“, a proto s velkou radostí přivítal šikovné ochránce přírody, kteří mu pomohli vyčistit les od nepořádku, popovídali si s ním o vhodném a nebezpečném chování, které by mohlo například zapříčinit lesní požár či způsobit to, že se lesní mláďata již nikdy nesetkají se svou maminkou. Připomenuli si, na koho se v případě nesnází obrátit, jak přivolat pomoc. Roztřídili zvířata podle prostředí, kde žijí, prohlédli si zmiji a naučili se pohybové říkadlo Už jsme v lese. „Motýlek“ nechal děti hádat, v jakém prostředí se nacházejí, na výběr měly z několika možností a správně poznaly podle obrázků květů a brouků, že se jedná o louku. Vyjmenovaly jejich názvy, třídily je, vyhledávaly léčivé byliny, určovaly, v jakém ročním období kvetou. Zvládly se i naučit básničku Konvalinka. U rybníka na ně čekal již známý „vodník“, jenž potřeboval pomoci s popletenými zvířátky, která se mu nastěhovala do vody, a on je chtěl přemístit tam, kam správně patří. Ani tehdy děti nezaváhaly a za chvíli bylo vše v pořádku. O kousek dál dokázaly smutnou „studánkovou vílu“ rozveselit tím, že jí pomohly vyčistit studánku znečištěnou skořápkami od oříšků, které tam naházela nezbedná veverka, smějící se na vysokém smrku. A nebylo to jen tak jednoduché, voda byla začarovaná, nikdo se jí nemohl dotknout, a tak se dala vyčistit jen pomocí kolíčků na prádlo. Dále určovaly zvířata, která žijí ve studánce, u studánky, či která chodí k vodě pít. Zaměstnanec v oranžové vestě nenechal žádné z dětí na pochybách, že se jedná o oblíbenou profesi – popeláře! Společně s ním uklidily okolí, popovídaly si o skládkách a znečištění přírody, vzduchu, vody, potřebě třídění odpadů, šetření s vodou ochraně přírody a podobně. Děti poznávaly, z jakých materiálů jsou vyrobené různé věci, potom je měly jako odpad vhodit do správných kontejnerů, odlišených barvou a k tomu určených, což nebylo tak jednoduché, jak se na první pohled jevilo. I to však nakonec úspěšně zvládly. Děti si užily krásné dopoledne, odměnou jim byla spousta zážitků a malá hračka na památku. A odměna pro nás, učitelky? Smějící se a rozzářené děti! Sluníčkový den všem!
Placená zóna
Předplaťte si časopis a od dalšího vydání získáte neomezený přístup k článkům publikovaným od r. 2005 až do současnosti.