Proč je důležité nechat děti si hrát?

Již rok pracuji v MŠ Bartošovicích, která je zařazená v síti mateřských škol podporujících zdraví. Cílem našeho programu je, aby se děti naučily postojům, které spočívají v úctě ke zdraví a k dovednostem, které zdraví chrání. Naše MŠ je otevřená dítěti, jeho potřebám a individuální práci s ním. Za důležité pokládáme i spolupráci s rodiči, neboť rodina a rodinné prostředí jsou pro dítě základním pilířem. Matka se stává prvním činitelem působícím na své dítě společně s otcem. Má tedy největší podíl na kvalitě jeho osobnosti. A co můžeme pro výchovu a vzdělávání udělat my, pedagogové MŠ? Osobně pokládám za prioritu své práce učitelky komunikaci s dětmi, kde základem je umět dítěti naslouchat a sdílet jeho pocity. Proto je podle mého názoru dobrým pedagogem ten, kdo je dobrý pozorovatel, a právě pozorování dětí je to nejdůležitější při volné hře, která probíhá při příchodu dětí do naší MŠ. Volná hra je přínosná pro budoucí život dítěte. Dítě má po příchodu do naší MŠ právo volby - samo si vybírá s čím, jak a s kým si bude hrát a prožije si roli jako ve skutečnosti. Není zde tedy opomenuta ani hra „Na někoho“. U těchto her si vytváří vztahy, které jsou pro budoucí život nepostradatelné, ale hlavně zde dochází k přirozeným konfliktům mezi dětmi (nedorozuměním) a ty je důležité nechat si děti řešit samy. A tak se postupně učí domluvit se, ustoupit, poskytnout pomoc, zastat se kamaráda, požádat o pomoc apod. Učitelka zasahuje do volné hry pouze tehdy, když hra směřuje směrem, který není vhodný. Je důležité nechat problém vyřešit samotné děti, popřípadě je navést na dobrou cestu, a to nejlépe formou otázek. Kdy jindy se mají děti naučit řešit problémy, než v kolektivu mateřské školy?

Placená zóna

Gabriela Steculová