Je dokázáno, že člověk si trvaleji zapamatuje události a získá znalosti a dovednosti, když u toho prožívá nějaké emoce. Emoce totiž taguje jednotlivé paměťové stopy a říká mozku: „Tohle je důležitý zážitek, to si pamatuj!“ Jak toho využít ve výuce?
Nejde o otázku úplně revoluční. Za minulého režimu jsme na vlastní kůži emoce ve výuce zažívali. Často se pracovalo se strachem, nejistotou, s rozpaky, někdy také s pocity ponížení a méněcennosti. To ovšem nejsou úplně ty emoce, které bychom dnes ve škole chtěli mít. Už totiž víme, co v nás okamžitě vyvolávají. Odpor, obranu, buřičství, útok, útěk, agresi. Tyto starodávné emoce nás tím totiž chrání a umožňují nám přežít. Pokud mozek vyhodnotí situaci jako nebezpečnou, řeší pouze to, jak se z ní rychle dostat. Od pradávna jsou to pouze dvě cesty – útěk, nebo obrana. Ani jedno v dnešní škole žádoucí není. I když ty přeplněné ročníky…
Dále čtěte: Jak myslí děti s vysokým potenciálem https://nakladatelstvi.portal.cz/admin/cms/MagazineNews/90882
Placená zóna
Předplaťte si časopis a od dalšího vydání získáte neomezený přístup k článkům publikovaným od r. 2005 až do současnosti.