Folklorista Petr Janeček, autor trilogie Černá sanitka, se v nové knize Mýtus o Pérákovi zaměřil na nejslavnější mytickou postavu moderních českých dějin. Pomocí ocelových per připevněných na nohou měl Pérák skákat po střechách a bojovat proti nacistům. Toto romantizující pojetí prvního českého superhrdiny a potažmo vzoru pro mládež autor totálně zbořil. Předně: Legenda o Pérákovi se nezrodila za protektorátu, objevuje se hned po 1. světové válce. A dále: Pérák nezačínal jako odbojář, nýbrž coby krajně nedůvěryhodná bytost s neurčitou motivací, sahající od sexuální agrese přes loupežná přepadení až po recesi. Dokonce ani za nacistů nebyl moc spojován s odbojovou činností, tu mu přisoudila až poválečná umělecká reflexe. A aby těch ran nebylo málo: ani o výlučně český fenomén nejde. Pérák měl své předchůdce i souputníky ve světě – kupř. britského fantoma zvaného Jumping Jack. Autor nicméně dodává, že popkulturním zploštěním mýtu o Pérákovi na superhrdinu tato mytická figura paradoxně přežila až do dnešních dnů.
Folklorista Petr Janeček, autor trilogie Černá sanitka, se v nové knize Mýtus o Pérákovi zaměřil na nejslavnější mytickou postavu moderních českých dějin. Pomocí ocelových per připevněných na nohou měl Pérák skákat po střechách a bojovat proti nacistům. Toto romantizující pojetí prvního českého superhrdiny a potažmo vzoru pro mládež autor totálně zbořil. Předně: Legenda o Pérákovi se nezrodila za protektorátu, objevuje se hned po 1. světové válce. A dále: Pérák nezačínal jako odbojář, nýbrž coby krajně nedůvěryhodná bytost s neurčitou motivací, sahající od sexuální agrese přes loupežná přepadení až po recesi. Dokonce ani za nacistů nebyl moc spojován s odbojovou činností, tu mu přisoudila až poválečná umělecká reflexe. A aby těch ran nebylo málo: ani o výlučně český fenomén nejde. Pérák měl své předchůdce i souputníky ve světě – kupř. britského fantoma zvaného Jumping Jack. Autor nicméně dodává, že popkulturním zploštěním mýtu o Pérákovi na superhrdinu tato mytická figura paradoxně přežila až do dnešních dnů.
Folklorista Petr Janeček, autor trilogie Černá sanitka, se v nové knize Mýtus o Pérákovi zaměřil na nejslavnější mytickou postavu moderních českých dějin. Pomocí ocelových per připevněných na nohou měl Pérák skákat po střechách a bojovat proti nacistům. Toto romantizující pojetí prvního českého superhrdiny a potažmo vzoru pro mládež autor totálně zbořil. Předně: Legenda o Pérákovi se nezrodila za protektorátu, objevuje se hned po 1. světové válce. A dále: Pérák nezačínal jako odbojář, nýbrž coby krajně nedůvěryhodná bytost s neurčitou motivací, sahající od sexuální agrese přes loupežná přepadení až po recesi. Dokonce ani za nacistů nebyl moc spojován s odbojovou činností, tu mu přisoudila až poválečná umělecká reflexe. A aby těch ran nebylo málo: ani o výlučně český fenomén nejde. Pérák měl své předchůdce i souputníky ve světě – kupř. britského fantoma zvaného Jumping Jack. Autor nicméně dodává, že popkulturním zploštěním mýtu o Pérákovi na superhrdinu tato mytická figura paradoxně přežila až do dnešních dnů.