Škola v místě, kde není signál

Ve zrenovované vesnické usedlosti v Libochovičkách u Prahy se v září otevřela třetí škola pod značkou Heuréka. Koncept škol, který usiluje o harmonický rozvoj dítěte, vede Jan Kala, ředitel Centre for Modern Education. Někteří jej znají jako zakladatele e-Banky, který přivedl internetové bankovnictví do České republiky. Povídali jsme si nejen o jeho snu o lepším školství, ale také o příběhu bankéře, který vždy chtěl být učitelem.


Stál jste u zrodu e-Banky, zakládal jste de facto elektronické bankovnictví v ČR a nyní zakládáte soukromé školy. Jak došlo k této změně? Co vás motivuje na práci ve školství?


Myslím, že moje současná dráha se zrodila už někdy na střední škole, kdy bylo mým snem stát se učitelem. Takže ředitelování banky bylo jen jakýmsi odskokem stranou. Moje práce je hodně náročná, ale vidím za ní skvělé učitele a nádherně rozkvétající děti, takže jsem pro ně ochoten obětovat hodně. Přijde mi úžasné, když je dítě vnitřně ukotvené, když respektuje své okolí, je tvořivé, zajímá se o svět, dovede být dobrým parťákem, je veselé a radostné. Vidím na dětech v Heuréce i na vlastních dětech, že to jde a je to krásné. Má práce mi dává hluboký smysl.


 


Proč jste se rozhodl zakládat vlastní školy?


Protože jsem si kladl otázky, jak využít čas strávený ve škole pro děti co nejsmysluplnějším způsobem a jak dětem dopřát krásné dětství, a přitom je rozvíjet podle nejmodernějších pedagogických principů. Ve školách se snažíme podle těchto principů společně učit a žít. Školy Heuréka jsou v České republice nyní tři: jedna v Brně, druhá v Úvalech a poslední se od září otevřela v Libochovičkách na pomezí Prahy-Západ a Kladenska. Škola přirozeně přitahuje rodiny z blízka i širšího okolí, které uvažují o vzdělávání hlouběji než jen jako o nezbytném zlu či o přípravě na přijímací zkoušky. Cílem školy je celistvý rozvoj dítěte včetně rozvoje sociálních, komunikačních a myšlenkových kompetencí.


 


Placená zóna

Barbara Hansen Čechová