Začátečnická bublina

Každý, kdo se právě snaží proniknout do nějaké nové oblasti vědomostí, by měl v počáteční fázi trochu mírnit svoje nadšení.

Předejde tak chybným rozhodnutím, ke kterým ho sebevědomí z nově nabytých znalostí může snadno svést. V jedné studii se totiž ukázalo, že v některých fázích osvojování něčeho nového své dovednosti a znalosti nehodnotíme právě realisticky. Zatímco úplní začátečníci jsou si ještě vědomi toho, že toho zatím moc nevědí, a odhadují své možnosti rozumně, po velmi krátké době se jejich postoj změní. Začnou být přehnaně sebevědomí. „Začátečnickou bublinu“ a její vliv na rozhodování studovali vědci v šesti studiích. Nováčci v oboru měli sklon k nadměrnému a chybnému teoretizování o tom, jak vyřešit komplexní úlohu. I když časem tato bublina trochu splaskne, začátečnické sebepřeceňování vydrží ještě docela dlouho – dokud ho nevystřídá realistický pohled na své schopnosti, daný hloubkou skutečných znalostí a zkušenostmi.

DOI: 10.1037/pspa0000102

-red