Online archiv

Vydání: 9/2010

Učitelka spisovatelkou

Barbara Hansen Čechová, 9/2010
Učitelé vedle své profese zvládají ledacos. Někdo trénuje bojové sporty, jiný hraje divadlo, Renata Štulcová píše knihy. Podle svých slov si to naplánovala už v dětství.

On-line editory : vyrobte si vlastní film nebo CD

Zuzana Demlová, 9/2010
Běžte s dětmi na web

Aktivity pro rozvoj klíčových kompetencí

Barbara Hansen Čechová, 9/2010
Připravili jsme pro vás aktivity, které podporují rozvoj klíčových kompetencí žáků 2.stupně základních škol. Využít je můžete v kterékoliv vyučovací hodině.

Co se děje na školách

9/2010
Měsíc školních knihoven

Internetové kluby po dvou letech běží do finále

9/2010

Jídelna, kterou vede známý šéfkuchař

Růžena Milatová, 9/2010
Nedávno vyšla reportáž v Lidových novinách ze školní jídelny v Novém Porgu - škole, jejíž kmenovou základnu PORG v současnosti vede Václav Klaus mladší. Článek na ni pěl chválu. Kromě toho ji vede Radek Šubrt, který kdysi vařil se známým šéfkuchařem Pohlreichem. Naše gastroexpertka tedy měla vysoká očekávání.

Vyjmenovaná slova - ukázka

9/2010
Býk

Vyjmenovaná čtení

9/2010

Pýcha, pytel, pysk - slova , která mají význam

Barbara Hansen Čechová, 9/2010
Náš dlouholetý spolupracovník Jan-Michal Mleziva vydává v této době svou prvotinu -Vyjmenovaná čtení. Přirozenou cestou učí děti vyjmenovaná slova a spolu s tím i mnoho dalšího. Není bez zajímavosti, že v knize je „odtajněno“ vyjmenované slovo pyj, a to citlivou formou, která by neměla snad vůbec nikoho pohoršit. A to včetně ilustrace.

Ulice jako učebna

Alžběta Peutelschmiedová, 9/2010
la jsem ulicí již po ránu jako obvykle zaplavenou parkujícími auty, když mě z všednodenního zamyšlení vytrhlo hlasité „Hopla!“ To na protějším chodníku mladá žena hlasitě zareagovala na nešikovné zdolávání obrubníku. Svého synka málem vyklopila z kočárku, kterému jsme před lety říkávali golfové hole. Z hlediska mé profese logopedky typ vozítka velice kritizovaný. Batole v něm sedí zády k dospělému, což k vzájemné konverzaci, chcete-li komunikaci rozhodně nepřispívá. Avšak - jak praví klasik - šedá je všechna teorie, zelený strom života! Mladá, na dnešní dobu skutečně velmi mladá maminka, dívčí typ, tak odhadem něco přes dvacet, celá v černém, s černou kšiltovkou na hlavě dala mým úvahám zcela jiný směr. Svěžím tempem pokračovala v jízdě a současně svého synka, kterému jistě chyběl nějaký ten měsíc do věku dvou let, atakovala hlasitými dotazy: „A toto je?“ Chlapcovu odpověď jsem přes silnici nezachytila, zato maminčinu odpověď - „Ano, správně, je to volvo“ - ano. A hned následovala další otázka a další, s upřesněním: „A ten bílej?“ To už jsem svou chůzi na protějším chodníku přizpůsobila sledované dvojici, aby mi nic z jejich konverzace neuniklo. Byla to radost! Ne proto, že hošík na všechny dotazy podle reakce své maminky správně odpovídal (zřejmě tu hru spolu nehráli poprvé). Plesalo mé srdce logopedky! A jeho potěšení narůstalo, když mladá žena k podvědomému procvičování barev přidala i směrovost - otázkou: „A tamto naproti ?“. Na každou - ve věku zúčastněného dítěte jistě ne úplně správně artikulované slovo - zazněla perfektně artikulovaná odpověď. Prostě - fonematický sluch dostával svou potřebnou dávku přirozeného procvičování. Co věděla mladá žena o prospěšnosti svého jednání? Řekl jí někdo, jak svému dítěti prospívá, jak je dobře, že všechno komentuje, jak rozumně vychází z klukovského zájmu o auta, jak určováním jednotlivých značek procvičuje rozlišování tvarů, což chlapci jednou hodně pomůže při zvládání počátečního čtení? Byla jsem v silném pokušení na mladou ženu promluvit, říct jí tak obyčejně, lidsky, jak mě její chování potěšilo. Ale netroufla jsem si, s ohledem na značnou generační vzdálenost a zjevně jinou, rozdílnou -takříkajíc - životní filozofii. Ještě jsem zaznamenala konstatování - „Ano, to je škodovka, to je móc stará škodovka.“ - když jsme se skupinou chodců dorazili ke světelné křižovatce. Při čekání na zelenou stačila mladá žena ještě reagovat na spontánní dětský projev poopravením: „To nebyl firemní autobus, to byla městská hromadná.“ Vůbec si nedělala hlavu z použití složitějších výrazů. Proč také? Slovně přivítala také „zeleného panduláka“, který nám všem dovolil přejít frekventovanou silnici. Hošíka ten slovní pingpong viditelně - vlastně slyšitelně - stále bavil. V chumlu pospíchajících jsem stačila zaslechnout: „To byl bavorák? Ani jsem si nevšimla. Jenom jestli nekecáš!“ Ten slovní obrat mě vůbec nerozladil. Nevím, kam ta mladá maminka s chlapcem pospíchala. Mě podarovala. Bylo mi najednou nějak veseleji, třebaže se ulice ještě ani neprobrala z ranního zádumčivého podzimního oparu.

Platy učitelů? Chce to systémový přístup

9/2010
Jaký přístup MŠMT byste uvítali v oblasti platové politiky

Učebnice ukrytá ve filmech

9/2010
Kde hledat metodiku pro výuku moderních dějin? Ve skriptech Člověka v tísni najdete informace, které v učebnicích často chybí. Ke skriptům je navíc připojena kolekce dokumentárních filmů.