Online archiv

Vydání: 6/2006

Popiš svého senátora

-red-foto z archivu RaŠ, 6/2006
Kancelář senátu vyhlásila k 10. výročí horní komory parlamentu výtvarnou soutěž pro děti a mládež do 15 let s volitelnými tématy a literární soutěž pro studenty středních škol. Výtvarná soutěž má tři volitelná témata: akcenašeho senátora, senátor v regionu a návštěva senátorské kanceláře. Soutěže se mohou zúčastnit jednotlivci nebo kolektivy jen jednou prací. Do soutěže jsou přijímány pouze dvourozměrné (plošné) práce provedené libovolnoutechnikou (malba, kresba, linoryt apod.) ve formátu A4 až A3. Na rubu každé práce musí být tyto údaje: u jednotlivců jméno, příjmení, datum narození, bydliště (adresa) autora, telefonické spojení, u kolektivů jména autorů, datajejich narození, adresa školy, kontaktní osoba zastupující kolektiv s telefonním spojením. U všech prací je nutné uvést název a datum akce, případně návštěvy senátorské kanceláře, která je zobrazena, jméno senátora a číslo jehovolebního obvodu. Literární soutěž má téma Dvoukomorový parlament v České republice ve druhé polovině 21. století. Text by měl být psán formou eseje či úvahy a autor by v něm měl odpovědět například na otázky, jak by mohly býtlépe rozděleny role obou parlamentních komor, jaké by mělo být jejich složení, jak by se do obou komor mělo volit nebo jak velké by měly obě komory být. Soutěže se mohou zúčastnit pouze jednotlivci - žáci 1. až 4. ročníkůstředních škol a odpovídajících ročníků víceletých gymnázií. Do soutěže jsou přijímány práce v rozsahu dvě až čtyři strany textu napsaného na PC (řádkování 1, písmo Times New Roman), každá stránka zhruba 3000 znaků. Na dalšívolné přiložené stránce musí být jméno, příjmení, datum narození, bydliště (adresa) autora, telefonické spojení, název a adresa školy. Výtvarné i literární práce je nutné zaslat nebo osobně doručit do 30. září na adresu:Kancelář senátu, odbor vnějších vztahů a služeb, Valdštejnské nám. 17/4, 118 01 Praha 1. Na obálce musí být uvedena zpáteční adresa a výrazně SOUTĚŽ-Z (u prací výtvarných), nebo SOUTĚŽ-S (u literárních prací) s poznámkouNEOTVÍRAT. V obou soutěžích bude oceněno 10 nejlepších prací a jejich autoři budou pozváni i s doprovodem do senátu. Ty nejlepší čekají i věcné ceny. S případnými dotazy je možné se obracet na Mgr. Květu Kozákovou, tel. 257 072652, e-mail kozakovak@ senat.cz.

Národní registr výzkumů dětí a mládeže

-red-, 6/2006
Na stránkách www.vyzkum-mladez.cz zahájil provoz Národní registr výzkumů dětí a mládeže. Podle představ Národního institutu dětí a mládeže by měl schraňovat informace o skončených i probíhajících výzkumech v této oblasti.Výzkumné práce zde budou především ve formě rešerší a internetového odkazu na plnou verzi na internetu, případně ve formě bibliografického odkazu na pracoviště, knihovnu či konkrétního řešitele. Přestože organizátoři vyzvali kespolupráci například vysoké školy, zatím je v registru pouze 35 zpráv Národního institutu dětí a mládeže, protože se žádná další instituce do něj dosud nezapojila.

Trestní odpovědnost dětí a mládeže

-red-, 6/2006
V rámci preventivního projektu Svět očima dětí organizovaného ministerstvem vnitra vznikla publikace týkající se trestní odpovědnosti dětí a mladistvých. Je určena pro pedagogy i rodiče a zabývá se šesti tématy: extremismem,diváckým násilím na stadionech, patologickým hráčstvím, návykovými látkami, týráním a sexuálním zneužíváním, přestupky a trestnými činy. Publikace by podle ministerstva měla pomoci pedagogům z prvního i druhého stupnězákladních škol. Jednotlivé kapitoly obsahují vysvětlení problematiky, definice příznaků sociálně patologických jevů a jejich forem, charakteristiky pachatelů, údaje o aktuální situaci v ČR, náměty pro práci s dětmi - hry,testy, kvízy pro dvojice i skupiny dětí, rozsudky a statistiky. Publikace je dostupná v elektronické podobě na www.mvcr.cz/souteze/2006/sod/odbormater.html nebo si o ní napsat na odbor tisku a public relations ministerstvavnitra, Nad Štolou 3, poštovní schránka 21TP, 170 34 Praha 7 - Letná.

Jak zlepšovat paměť dětí

-tn-, 6/2006
Paměť bereme jako danost. Smiřme se s tím, že systematická podpora jejího základu - činnosti nervových systémů - je velice složitá. Reálné je co nejlépe využít to, co je nám dáno."Naše paměť není na rozdíl od srdce neboplic něčím, na co by se dala předepsat jednoduchá ´kondiční´ cvičení. Tento omyl byl běžný u pedagogů 19. století,"píše Alan Baddeley, psycholog z cambridgeské univerzity, v knize Vaše paměť (Jota 1999)."Paměťnejlépe zlepšujeme, když se o to nesnažíme a děláme něco jiného."Paměť dětí zlepšuje: jejich, ale i naše dobrá kondice a nálada, respektování základních zásad učení, přiměřená, ne však nadměrná motivace k výkonu,povzbuzení, pochvala, ocenění snahy. Na škodu není ani využití hry s prvky soutěživosti a se symbolickou odměnou. Opakování je"matkou moudrosti". A jako bonus trik zvláště vhodný pro dítka"z hadíchocásků". Do jednoho rohu pokoje položíme text. Dítě k němu doběhne, přečte si větu, zopakuje ji nahlas jednou, podruhé. Pak se otočí běží k psacímu stolu v protilehlém koutě pokoje a zapíše ji. Takto opíše celý text.Výsledný záznam se srovná s originálem. Dvacet minut je pro onu hru dost! Po čase trénujeme opět s jiným nebo třeba i s původním textem.

Paměti může pomoci umění mnemotechniky

PhDr. Tomáš Novákilustrační foto SAMphoto.cz/(c) PurestockX, 6/2006
Pokud někom prohlásíte, že má božskou paměť, můžete dodat, že by z něj měla radost Mnémosyné, podle starých Řeků"matka múz"i bohyně paměti. O paměti už sice víme mnohem víc než kdysi, ale stále je to dost málo. Pokudvšak něčemu učíme děti, je dobré znát i toto málo. Můžeme tak pochopit, proč si některé informace zapamatují hned, zatímco jiné jim"nelezou do hlavy".Kolik že těch divů světa vlastně bylo?

Jak žáky naučit, aby se chtěli učit

Václav Dvořákilustrační foto SAMphoto.cz/(c) PurestockX, 6/2006
U učiva je velmi důležité, zda žáka zajímá. Pokud ne, volí k němu povrchní přístup - zapamatovává si informace nazpaměť, aniž by jim porozuměl, a tím pádem je brzy zapomíná. Proto je třeba kromě kvalitního a zajímavého výkladuučiva odměňovat i schopnost uvádět příklady odlišné od učebnice.

Škola je pro rodiče dětí se SPU podpora, ale i hrozba

PhDr. Iva Strnadová, PhD.ilustrační foto Vladimír Brada, 6/2006
Odborná literatura věnuje v dnešní době už dostatek prostoru problematice specifických poruch učení. Dostatečně je zdůrazňována i nutnost odpovídat na sociální a emocionální potřeby dětí s dyslexií. Nicméně trochu se opomíjífakt, že děti jsou obvykle součástí rodiny, na kterou má postižení dítěte vždy dopad.

Chyby v Maturitě nanečisto aneb Jak vzniká dobrý test

Bohumil Kartousilustrační foto Vladimír Brada, 6/2006
Poslední Maturita nanečisto, na jejímž základě připravuje Centrum pro zjišťování výsledků vzdělávání (CERMAT) jednotnou část maturity, vzbudila značné rozpaky. Ačkoli tento projekt běží šestým rokem a jednotná maturita se mástát součástí závěrečné zkoušky už v roce 2008, v řadě testů se objevilo mnoho zjevných chyb. Není proto na škodu připomenout si, jak má takový test vznikat.Když je test špatný, žáka jenom zbytečně mate.

Naše děti nemají stejné šance získat kvalitní vzdělání

Václav Dvořákfoto Jiří Kučera, 6/2006
Děti z dělnických rodin mají o dost nižší naději, že získají dobré vzdělání než jejich stejně nadaní vrstevníci z rodin bohatších intelektuálů. Navíc velká část dětí zbytečně končí na učilištích, která jsou"slepouvzdělávací uličkou". Náš vzdělávací systém prostě nedá šanci mnoha talentovaným žákům, tvrdí známý sociolog PETR MATĚJŮ.Petr Matějů: Systém vytváří bariéry, místo aby dětem pomáhal dosáhnout lepšího vzdělání.

V Německu se mluví o školních uniformách

-red-SAMphoto. foto cz/(c) PurestockX, 6/2006
Jedna střední škola v Bonnu nedávno vyloučila na čtrnáct dní z vyučování dvě muslimky, které přišly do školy v burce zahalující tělo od hlavy až k patě. Tento případ ale v Německu nevzbudil jen další diskuse o zahalování žen,ale nečekaně i o školních uniformách. Jak informoval deník Mladá fronta Dnes, ministryně spravedlnosti Briggite Zypriesová totiž vzápětí uvedla, že by se problém burek dal vyřešit zavedením školních uniforem. Navíc by si prý užděti nezáviděly značkové oblečení a neprovokovaly by svými oděvy okolí. Kromě toho, že v Německu je představa uniformované mládeže spojena s organizací Hitlerjugend z doby nacismu, se však kritikům této myšlenky zdá naprostonerealistické, že by školní uniforma vyřešila problémy s módou nebo s integrací.Server Aktuálně.cz v této souvislosti upozornil, že debaty o školních uniformách probíhají v mnoha zemích s rozdílnými výsledky. Například ve Velké Británii má nošení školních uniforem dlouholetou tradici a tento zvyknevyvolává žádné negativné emoce. Ve Spojených státech podpořil v roce 1996 plán na jejich zavedení prezident Bill Clinton s cílem skoncovat s"mladickými gangy". Momentálně jsou povinné pouze ve čtvrtině základníchškol, ale podle výzkumů žádný hmatatelný výsledek nepřinesly. V Evropě jsou však snahy zavést školní uniformy spíše způsobem, jak donutit islámské i další komunity k odložení jejich tradičních oděvů, které vzbuzují větší čimenší kontroverze. Argumenty o možném zastření rozdílu mezi chudými a bohatými lze považovat za zástupné. Vtipně to vystihl jeden ze čtenářů Aktuálně. cz:"Studenti by vypadali stejně jen při hodině. Že o přestávce vytáhnumobil za 20 tisíc, po škole pro mě přijede otec s Porsche Cayenne a že jezdím dvakrát za zimu do Alp, toho si asi nikdo nevšimne, co?"Příznivci uniforem tvrdí, že dokážou smazat sociální rozdíly.

Vzdělávací pomůcky o lese

-red-, 6/2006
V letošním roce vznikne několik učebních pomůcek, které by měli pedagogům pomoci s environmentální výchovou. Vytvoří je organizace zapojené do Sdružení středisek ekologické výchovy Pavučina, jejichž projekty finančně podpořilyLesy České republiky. Například pro žáky prvních tříd základních škol budou vytvořeny oboustranné kartičky s písmenem a odpovídajícím obrázkem s lesní tematikou, které mají napomáhat zapamatování písmen abecedy pro začínajícíčtenáře. Použít je ale bude možné i u dyslektiků, dysgrafiků a dětí se zrakovou vadou, protože každý obrázek bude opatřen překladem do Braillova písma a kresbou s výraznou konturou a jasnými barvami (projekt realizuje Centrumekologické výchovy - CEV DŘÍPATKA, www.svis.cz/dripatka/ cev.htm). Další pomůckou bude sada naučných karet, která může sloužit jako výukový program o lese a také jako doplněk k výuce přírodovědy ve čtvrté třídě a přírodopisu vtřídě sedmé. Karty budou rozděleny do dvou částí. První se jmenuje Práce v lese a budou na ní pomocí fotografií a textu vysvětleny některé činnosti v lese, jako je výsadba stromů, těžba a zpracování dřeva apod. Ve druhé částibude vyobrazeno stromů v jednotlivých stadiích svého vývoje, od semene po dospělý strom, včetně ukázek výrobků, které se z jejich dřeva vyráběly nebo vyrábějí (projekt realizuje Naučné středisko ekologické výchovyKladnoČabárna, www.mestokladno.cz/vismo5/o_utvar. asp?d =1&u=6506&id_org=6506&id_u=2674). Bude také vydán model mraveniště, které bude koncipováno podobným způsobem jako puzzle - z tuhého kartonu, s vyseknutýmiotevíracími okénky. Model představuje jako přenosná pomůcka, která představuje život v mraveništi. Na jeho zadní straně budou vyobrazena vývojová stadia mravence lesního doplněná texty ze zajímavostmi z jeho života (projektrealizuje pardubické Ekocentrum Paleta, www. adminhigh.cz/paleta).

Uplatnění absolventů na trhu práce

-red-, 6/2006
Národní ústav odborného vzdělávání (NÚOV) vydal publikaci Uplatnění absolventů škol na trhu práce, která nabízí přehled o vývoji struktury žáků středního a vyššího vzdělávání, nezaměstnanosti absolventů škol, o proměnách trhupráce a požadavcích zaměstnavatelů. Přináší rovněž informace o tom, jak zaměstnavatelé i sami absolventi hodnotí školní přípravu. Publikace informuje o výsledcích analýz vzdělávacích programů středních odborných školpoužívaných v letech 1990 až 2004. Vzdělávací programy byly hodnoceny z hlediska toho, zda vytvářejí předpoklady pro uplatnění absolventů na trhu práce v podmínkách současných a budoucích společenských, ekonomických atechnologických změn. Do analýz bylo zahrnuto 825 vzdělávacích programů denního studia různých forem odborného vzdělávání. Podstatnou součástí analýzy je zjišťování toho, jak vznikající inovované vzdělávací programy reagují nakvalifikační požadavky trhu práce, zejména na potřebu začleňování nových technologií, práce s výpočetní technikou a přípravu žáků na podnikatelské aktivity. Publikaci je možné stáhnout na www.karieroveporadenstvi. cz.